باید اکنون به میثاق ملی عمل کنیم/ اقدامات ترکیه در ادلب و عفرین عمل به میثاق ملی است

سرویس ترکیه – اردوغان در مراسم بزرگداشت درگذشت آتاتورک با اشاره به مرزهای ترکیه در میثاق ملی عنوان کرده است: ما باید اکنون به میثاق ملی عمل کنیم و اقدامی که در عفرین و ادلب انجام می دهیم نیز همین کار است.

به گزارش کردپرس به نقل از روزنامه جمهوریت، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه که در مراسم سالگرد درگذشت مصطفی کمال پاشا (آتاتورک) بنیانگذار جمهوری ترکیه در کاخ ریاست جمهوری سخنرانی می کرد در اظهارات مهمی عنوان کرده است: یک بار دیگر سناریوهای خونین در منطقه و کشورمان بر روی کار گذاشته شده است. در دو قرن اخیر چیزهای بسیار زیادی را از دست دادیم. فداکاری های بسیار زیادی را انجام دادیم که دیگر برای عقب رفتن حتی یک سانتی متر هم جا نداریم. ما زمانی که جنگ استقلال خود را شروع می کردیم حتی نتوانستیم به میثاق ملی که اعلام کرده بودیم عمل کنیم. اگر اکنون به تحولات سوریه و عراق دقت کنید متوجه خواهید شد که منظور چه هست. منظور بنده این است: با بار دیگر باید به میثاق ملی عمل کنیم. اگر به حدود ما در میثاق ملی حمله ای صورت می گیرد؛ اگر به مرزهای تعیین شده مان در میثاق ملی تجاوزی صورت می گیرد نمی توانیم بگوییم بفرمایید. مجبوریم هر چه لازم است را انجام دهیم. عملیات سپر فرات نیز همین بود. اقدامی که اکنون در ادلب و عفرین نیز صورت می گیرد همین مسئله است. ما نمی توانیم به این مسئله تماشاگر باشیم. مردم آنجا خویشاوندان ما هستند، خویشاوندان آنان نیستند. ما مجبور به احقاق حقوق خویشاوندان خود هستیم. معاهده لوزان برای ما در کنار این که دستاوردهایی داشت شکست هایی نیز داشت. با سخن گفتن از دستاوردهای لوزان نمی توانیم شکست های آن را پنهان کنیم.

وی در ادامه اظهارات خود تصریح کرده است: با در کنار گذاشتن ابعاد اقتصادی و سیاسی عرض می کنم، مهمترین عامل مشکلات امنیتی که امروز در مرزهای جنوبی مان با آن روبه رو هستیم ضعف هایی است که در میثاق ملی از خود نشان داده ایم. اگر آن ضعف ها را از خود نشان نداده بودیم الان در کجا قرار داشتیم تصور کنید. اکنون کسانی که در گذشته میثاق ملی را از ما گرفته و با نادیده گرفتن معاهده لوزان در تلاش برای اعمال معاده سور هستند ولی اکنون نمی بینند که ترکیه دیگر همان ترکیه سابق نیست.

کد خبرنگار: 30102

کد خبر 47974

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha