فساد و‌تبدیل‌حکومت به یک حکومت خانوادگی معضلاتی که موجودیت اقلیم کردستان را تهدید می کنند

سرویس عراق و اقلیم کردستان- عوامل گوناگونی باعث شده است که نسبت نه چندان اندکی از کردها خواستار بازگشت سلطه دولت مرکزی عراق باشند که اصلی‌ترین این عوامل ناامیدی و سرخوردگی شدید از تبدیل حکومت اقلیم به یک حکومت خانوادگی و گسترش فساد و استبداد است.

به گزارش کردپرس به نقل از میدل ایست نیوز، به گزارش نشریه رسمی الصباح عراق، با کاهش چشم‌اندازهای حل اختلافات سیاسی در اقلیم کردستان و ضعف همه‌جانبه عملکرد حکومت اقلیم کردستان عراق، نظرسنجی‌های مرکز «همه‌پرسی و تحلیل» نشان می‌دهد که انحلال اقلیم کردستان و بازگشت این منطقه به سلطه حکومت مرکزی عراق طرفدارانی در میان ساکنان اقلیم پیدا کرده است.

بر اساس این گزارش، این در حالی است که پیش از این مطرح کردن چنین موضوعی در اقلیم کردستان عراق یک تابو شمرده می‌شد.

«میر عقراوی»، کارشنان امور اقلیم کردستان عراق، تأکید می‌کند که وضعیت نابه‌سامان و مخاطرات اقتصادی و سیاسی و امنیتی باعث شده که این گرایش جدید میان شهروندان اقلیم مطرح شود و می‌افزاید که مردم اقلیم قربانی اختلافات بغداد و اربیل شده‌اند.

او می‌افزاید که عوامل گوناگونی هست که باعث می‌شود که نسبت نه چندان اندکی از کردها خواستار بازگشت سلطه دولت مرکزی باشند و تأکید می‌کند که اصلی‌ترین این عوامل ناامیدی و سرخوردگی شدید از تبدیل حکومت اقلیم به یک حکومت خانوادگی و گسترش فساد و استبداد است.

«کنعان حاتم مراد»، شاعر و نویسنده عراقی، نیز تأکید می‌کند که نسبت نارضایتی از عملکرد حکومت در اقلیم کردستان تفاوتی با دیگر نقاط عراق ندارد و در اقلیم کردستان هم شاهد آنیم که در هر انتخابات افراد ثابتی رأی می‌آورند و امکان تغییر چهره‌های حاکم وجود ندارد.

وی می‌افزاید که نبود فرصت‌های شغلی و بحران‌های فصلی مثلا بحران سوخت در زمستان و بحران سیلاب در بهار باعث شده که بسیاری ترجیح دهند سلطه دولت مرکزی به این منطقه بازگردد.

به گفته مراد، مسئله همه‌پرسی و تحقق رؤیای مردم کردستان در داشتن کشوری قومیتی در یک مقطع مشخص برای حزب دموکرات اعتبار بسیاری ایجاد کرد و از اعتبار حزب اتحادیه میهنی کاست.

با این وجود «سامان داود»، نویسنده و روزنامه نگار عراقی، انحلال اقلیم کردستان عراق را بعید می‌داند و می‌گوید که چنین کاری آسان نیست و کردها از آنچه به دست آورده‌اند عقب‌نشینی نخواهند کرد.

وی تأکید می‌کند که مسئله انحلال اقلیم کردستان از جانب احزاب مخالف و به طور خاص در سلیمانیه مطرح می‌شود که حد و اعتبارشان به اندازه دو حزب حاکم در اقلیم کردستان نیست.

کد خبر 42915

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha