افزایش تنش آبی در ارومیه/ تونل کانی‌سیب به دهه فجر هم نرسید!

سرویس آذربایجان غربی- نماینده ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ارومیه شهر آب بود اما امروز دچار کمبود و تنش آبی است. نه تنها دریاچه ارومیه با مشکل امنیت آب روبرو است بلکه هر روز بر تعداد روستاهایی که مشکل آب دارند، افزوده می‌شود.

به گزارش کردپرس، از خانه ملت؛ وحید جلال زاده در جلسه مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی خود خطاب به وزیر راه و شهرسازی گفت: جلسات متعددی با وزرای سابق از ایشان و معاونین وزارتخانه برای پروژه زمین‌گیر اتوبان ارومیه به تبریز برگزار کرده‌ایم اما همچنان در استانی که یک کیلومتر اتوبان ندارد، پروژه پیشرفتی نداشته و از وزیر خواهان پیگیری هستیم.

نماینده ارومیه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: انتظار می‌رفت در دهه فجر تونل کانی‌سیب تکمیل شود و آب به دریاچه ارومیه سرازیر شود، با این حال همچنان این پروژه به نتیجه نرسیده است و از انتقال آب بهره‌مند نشده‌ایم.

او تصریح کرد: این در حالی است که ارومیه شهر آب بود اما امروز دچار کمبود و تنش آبی است. نه تنها دریاچه ارومیه با مشکل امنیت آب روبرو است بلکه هر روز بر تعداد روستاهایی که مشکل آب دارند، افزوده می‌شود.

جلال زاده اظهار کرد: اتمام پروژه تصفیه‌خانه فاضلاب 3 ، فاضلاب 4 و فاضلاب شهری ارومیه را از مطالبات جدی مردم ارومیه است.

گفتنی است؛ ساخت پروژه تونل انتقال آب از رودخانه زاب پیرانشهر به دریاچه ارومیه به عنوان بزرگترین و شاخص ترین پروژه احیای دریاچه ارومیه و تیر آخر مسئولان برای احیای دریاچه، بهار سال ٩٩ با بیش از ٣هزار میلیارد تومان هزینه، آغاز شد و هنوز هم عملیات و هزینه کرد بیت المال ادامه دارد.

بنا بر گزارش بازرسی ‌کل استان آذربایجان‌غربی از سال ۱۳۹۸ قرار بود سالانه ۶۲۳ میلیون مترمکعب آب از سد کانی سیب به دریاچه ارومیه منتقل شود اما به دلیل عدم بهره‌برداری از تونل انتقال آب این امر محقق نشده و تا کنون در ٣ مرحله ۱۴۴۰ میلیارد تومان، ۱۳.۶ میلیون یورو و ۱۷ میلیون دلار به صورت جداگانه به این پروژه تخصیص یافته است!

پیشتر استاندار آذربایجان غربی گفته بود؛ فاز نخست پکیج کلی انتقال آب از جنوب استان به پیکره دریاچه تا پایان سال به بهره برداری می‌رسد.

در کردپرس بیشتر بخوانید؛

هزینه های گزاف و پروژه بی حاصل؛ ورود بازرسی کل به طرح انتقال آب دریاچه ارومیه

تیر آخر مسئولان برای احیای دریاچه ارومیه ترک خورد!

احیای دریاچه ارومیه قربانی کش و قوس پروژه های نرم افزاری و سخت افزاری!

کد خبر 42457

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha