مخالفان پالرمو و FATF چه می گویند؟

سرویس ایران-مخالفان پالرمو و FATF معتقدند که تصویب این لایحه استعماری موجب می شود تا سلطه کشورهای غربی بر جهان بیشتر شود و حرکت های آزادیخواهی در جهان زیر سوال بروند که این برخلاف امنیت ملی است.

به گزارش کُردپرس، لایحه پالرمو و FATF از سری مسائلی است که مجلس و دولت و همچنین حاکمیت را در شرایط سخت تصمیم گیری قرار داده است.برخی از مجلسی ها و دولتی ها به دلیل شرایط حساس ایران پس از خروج‌ یکجانبه آمریکا از برجام خواهان تصویب این لوایح هستند.استدلال آن ها این است که با پیوستن ایران به این کنوانسیون ها شائبه ها درباره ایران در خصوص حمایت از گروه های تروریستی پایان می یابد و همچنین اروپا در مورد حمایت از برجام‌ مصمم تر می گردد و در طرف دیگر این اقدام‌نافی حمایت از گروه های انقلابی در سطح منطقه و جهان نخواهد بود.اما در سوی دیگر مخالفان این لوایح معتقد به این عمل نیستند و می گویند این حربه ای از سوی کشورهای غربی است که با این‌عمل می خواهند به سلطه گری ها خود ادامه دهند.
در این‌ میان‌مجلس مبادرت به تصویب لایحه پالرمو نمود و مصوب شدن کنوانسیون FATF را برای مدتی مسکوت گذاشت.با ورود رهبری و مخالفت ایشان با تصویب لوایحی اینچنین‌ عملا ماهیت این کنوانسیون‌ها زیر سوال رفت.در طرف دیگر چندی پیش نامه ای از سوی مجمع تشخیص مصلحت نظام‌روی خروجی برخی رسانه ها قرار گرفت،مبنی بر آن‌ که این‌نهاد مخالف تصویب این لوایح است. اعلام نظر مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره لایحه پالرمو و FATF منجر شد که سرنوشت آن‌ها در ابهام قرار بگیرد.
نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی در این باره می گوید:کشور ما در حال حاضر در شرایطی نیست که بخواهد به کنوانسیون های مد نظر FATF ملحق شود چرا که آنچه در تعهد کشورها به واسطه کنوانسیون ها است، با تحریم هایی که علیه ایران صورت گرفته، امکان پذیر نیست.وی ادامه داد: در چنین وضعیتی پیوستن به کنوانسیون پالرمو نوعی خود تحریمی خواهد بود و با این اقدام تمام راه های فعالیت اقتصادی که باید در زمان تحریم های آمریکا به دور از چشم بیگانگان صورت گیرد را بر خود می بندیم.
خشک‌شدن حرکت های آزادی خواهانه در منطقه
مخالفان تصویب پالرمو معتقدند: پیوستن به این کنوانسیون ها جبهه های آزادیبخش سراسر دنیا را نیز تحریم می کند.این موارد باعث می شود برخی نهادهای درونی نیز مورد تحریم قرار بگیرند چرا که به عنوان تروریست شناسایی شده اند لذا بسیاری از این الزامات خلاف سیاست های امنیت ملی است. اعمال تفسیر روی تفاهمنامه ها و آیین نامه ها نمی تواند وجود داشته باشد و تفسیرها نیز ضمانت اجرایی ندارد لذا از آنجایی که بیانیه های کنوانسیون فاقد ارزش حقوقی است امکان تفسیر آن مفهوم پیدا نمی کند.
همچنین نایب رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی با اشاره به مبحث حقوقی این‌قبیل کنوانسیون ها، می گوید:در لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون پالرمو بندهایی را بر اساس سیاست های داخلی اضافه کردیم که از نظر آنها معنا نداشت و فقط مصرف و بازتاب داخلی داشت که تمام این موارد باعث شد مجمع با الحاق به کنوانسیون مخالفت کند.
با این وصف باید گفت:در حال حاضر تصویب این کنوانسیون ها در بلاتکلیفی است اما این پیشبینی وجود دارد که در صورت حمایت اروپا از برجام و پیدا نمودن راه ها عملی برای حمایت از ایران باعث شود تا این کنوانسیون ها هم به تصویب برسند.
کد خبر 63216

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha