عواقب خطرناک نتایج انتخابات پارلمانی برای عراق

سرویس عراق و اقلیم کردستان – هاوژین عمر مسئول نهاد انتخاباتی جماعت اسلامی کردستان (کومل) ضمن اشاره‌ به‌ این که‌ "بازشماری آرا انتخابات پارلمانی عراق اقدامی برای تائید تقلب بود" در خصوص عواقب خطرناک آن برای عراق و به‌ ویژه‌ اقلیم کردستان هشدار داد.

کردپرس: کمیسیون عالی مستقل انتخابات عراق، پنجشنبه‌ شب گذشته‌، نتایج بازشماری دستی آرا انتخابات پارلمانی 12 می 2018 این کشور را اعلام کرد.

بر اساس نتایج اعلامی از سوی کمیسیون، هیچ تغییری در شمار کرسی های احزاب و ائتلاف های انتخاباتی در استان های اقلیم کردستان و کرکوک به‌ وجود نیامد.

شش حزب اقلیم کردستان شامل (جنبش تغییر، اتحاد، جماعت و جنبش اسلامی، ائتلاف برای دموکراسی و عدالت و حزب کمونیست) که‌ خود را در جایگاه‌ اپوزیسیون می بینند، ضمن متهم کردن حزب اتحادیه‌ میهنی و حزب دمکرات کردستان به‌ تقلب در انتخابات پارلمانی عراق، خواستار بازشماری دستی آرا شدند.

پس از مصوبه‌ مجلس نمایندگان عراق برای بازشماری دستی آرا در سراسر عراق و تغییر اعضای کمیسیون عالی مستقل انتخابات؛ روند بازشماری آرا آغاز شد، اما این بار نیز احزاب ناراضی کردستانی، روند بازشماری را به‌ دلیل آنچه‌ نبود شفافیت و عدم اجازه‌ به‌ ناظران احزاب برای نظارت خواندند، بازشماری را بایکوت کردند.

هم‌زمان با اعلام بازشماری آرا، احزاب ناراضی اقلیم کردستان به‌ ویژه‌ چهار حزب جنبش تغییر، اتحاد اسلامی، جماعت اسلامی و ائتلاف برای دموکراسی و عدالت نتایج اعلامی را رد و اعلام کردند که‌ به‌ دادگاه‌ فدرال شکایت خواهند کرد.

هاوژین عمر مسئول نهاد انتخاباتی حزب جماعت اسلامی کردستان (کومل) در گفتگو با خبرنگار کردپرس، به‌ تائید نتایج اولیه‌ انتخابات پارلمانی عراق به‌ ویژه‌ در اقلیم کردستان وعدم تغییر نتایج، واکنش نشان داد.

هاوژین عمر در خصوص عدم تغییر نتایج انتخابات پس از بازشماری دستی آرا در استان های اقلیم کردستان، به‌ کردپرس گفت: مواضع جماعت اسلامی کردستان در خصوص نتایج انتخابات، اصول تخصصی و قانونی را اساس قرار داده‌ است. روند بازشماری دستی آرا غیرقانونی و مبهم بود. از همان آغاز، روند بازشماری دستی، نسبت به‌ آن اعتراض کردیم و آن را نقض اصلاح سوم قانون انتخابات عراق دانستیم که‌ بر اساس آن می بایست تمامی صندوق ها در سراسر عراق بازشماری شوند. بازشماری، تائید و مشروعیت دادن به‌ تقلب بود و به‌ همین دلیل با دیگر احزاب، روند را بایکوت کردیم.

در خصوص روند بازشماری دستی، به‌ جز بازشماری جزئی آرا که‌ خلاف قانون مصوب مجلس در این زمینه‌ بود، روند بازشماری نیز از نظر نظارت و جدا کردن آرا، اشکالات اساسی و جدی داشت. می بایست در بازشماری، شماره‌ ها و بارکد فرم های اخذ رأی و اثر انگشت ها و موارد دیگر مقایسه‌ می شد. این در حالی بود که‌ فقط فرم ها شمارش شد، اما هیچ یک از موارد مذکور مد نظر قرار نگرفت و این در حالی بود که‌ ما به‌ صورت مستند، تغییر در صندوق ها را هم اعلام کرده‌ بودیم.

وی تصریح کرد: هدف از روند بازشماری آرا انتخابات پارلمانی عراق، کشف تقلب نبود، بلکه‌ مشروعیت دادن به‌ تقلب بود.

مسئول انتخاباتی جماعت اسلامی هشدار داد که‌ اعلام نتایج بازشماری آرا انتخابات پارلمانی عراق طی چند سال آینده‌ نتیجه‌ سیاسی خطرناکی هم در اقلیم کردستان و هم دیگر مناطق عراق را به‌ دنبال خواهد داشت.

وی افزود: بر این عقیده‌ ایم که‌ نتایج انتخابات پارلمانی عراق در آینده‌ موجب نا آرامی های سیاسی شدیدتری نسبت به‌ چهار ساله‌ اخیر خواهد شد. از سوی دیگر، برای نمایندگی کُرد در بغداد مشکل ایجاد می کند، زیرا با وضعیت موجود، شاهد اتفاق نظر و اتحاد میان کردها نخواهیم بود.

هاوژین عمر، موضع سیاسی تند در مقابل نتایج انتخابات در اقلیم کردستان را محتمل دانست و گفت: احتمالاً احزاب سیاسی ناراضی، موضع تندی را در مخالفت با نتایج خواهند داشت و ایجاد وضعیتی این چنینی برای اقلیم کردستان که‌ نیازمند اتحاد داخلی است هزینه‌ بردار خواهد بود.

مسئول نهاد انتخاباتی جماعت اسلامی کردستان در پاسخ به‌ این سؤال که‌ با توجه‌ به‌ روند موجود و احتمال تائید بازشماری دستی آرا از سوی دادگاه‌ فدرال عراق و نگرانی اپوزیسیون از انجام تقلب در انتخابات پارلمان کردستان، مشارکت آن ها در این انتخابات چگونه‌ خواهد بود، گفت: گزینه‌ های سیاسی بسیاری پیش روی احزاب مخالف در واکنش به‌ تائید نتایج انتخاباتی پارلمان عراق وجود دارد. از جمله‌ بایکوت روند سیاسی عراق، بایکوت انتخابات پارلمانی کردستان و مجموعه‌ ای دیگر از راهکارهای سیاسی. موارد مذکور گزینه‌ های پیش روی ما است. باید شش حزب ناراضی به‌ تقلب های صورت گرفته‌ در انتخابات پارلمانی عراق که‌ با دزدیده‌ شدن آرا مواجه‌ شده‌ اند، گزینه‌ های روی میز را بررسی کنند و بر سر یکی از آن ها به‌ توافق برسند.

وی تصریح کرد: باید اشاره‌ کنم که‌ فقط حزب دمکرات و اتحادیه‌ میهنی کردستان نبودند که‌ صدها هزار رأی دیگر احزاب سیاسی را با تقلب برای خود برده‌ اند، بلکه‌ مشکل این است که‌ دست های پشت پرده‌ در کنار این دو حزب هستند و این شامل کشورها و نهادهای بین المللی می شود. نیروهایی که‌ قدرتی فراتر از این احزاب دارند. به‌ همین دلیل اطمینان خاطر داریم که‌ فقط حزب دمکرات و اتحادیه‌ میهنی، تقلب در انتخابات را سرپرستی نکرده‌ اند و اگر با همکاری نیروها و طرف های خارجی نباشد آن ها چنین قدرت و توانایی ندارند.

هاوژین عمر در پایان تأکید کرد: مواضع و رویکرد سیاسی ما به‌ هیچ عنوان در کنار مواضع حزب دمکرات و اتحادیه‌ میهنی قرار نمی گیرد و نمی توان آن ها را با هم جمع کرد و به‌ اتفاق نظر رسید. این دو حزب احتمالاً با برخی از احزاب و نیروهای سیاسی و سازمان های بین المللی که‌ در عراق هم دارای نقش و جایگاه‌ هستند، تبانی کرده‌ اند. به‌ همین دلیل مواضع نیروهای مخالف باید بر اساس بررسی های دقیق اتخاذ شود و این مواضع می تواند واکنش تند، بایکوت سیاسی و اعتراض خیابانی باشد و این نیز باید از سوی رهبری این احزاب تعیین و اعلام شود. بدون شک طی روزهای آینده‌ شاهد دیدار و نشست های میان احزاب مخالف خواهیم بود، زیرا نمی توان در مقابل چنین رویداد بزرگی سکوت اختیار کرد و بدون موضع بود.

کد خبر 74652

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha