رای کل کردهای ترکیه به HDP از 46 درصد به 53 درصد افزایش داشته است

سرویس ترکیه - شرکت نظرسنجی کوندا (KONDA) در گزارش 100 صفحه ای از انتخابات 27مین دوره پارلمان ترکیه و ریاست جمهوری 24 ژوئن 2018 با اشاره به رای کردهای ترکیه عنوان کرده است: رای کل کردهای ترکیه به HDP از 46 درصد به 53 درصد افزایش داشته است

به گزارش کردپرس به نقل از روزنامه هابرترک، شرکت نظرسنجی کوندا (KONDA) گزارش 100 صفحه ای از انتخابات 27مین دوره پارلمان ترکیه و ریاست جمهوری 24 ژوئن 2018 منتشر کرده است که در این گزارش نگاه ویژه ای به کردهای ترکیه شده است.

در بخش مربوط به کردهای ترکیه در این گزارش آمده است: ترجیح تمام کردهای ترکیه در تمام این کشور به حزب دموکراتیک خلق ها از 46 درصد نسبت به انتخابات گذشته به 53 درصد افزایش پیدا کرده است. این درحالیست که میزان رای حزب عدالت و توسعه در نزد کردها نیز افزایش را تجربه کرده و از 22 درصد به 24 درصد رسیده است.

در بخشی از این گزارش با اشاره به این که یک سوم از رای های حزب دموکراتیک خلق ها از شهرهای مناطق کردنشین به دست آمده است عنوان شده است: حزب دموکراتیک خلق ها به خصوص در جنوب شرق ترکیه حزب حاکم بوده و در 73 منطقه حزب اول بوده است. رایی که حزب دموکراتیک خلق ها از این 73 منطقه به دست آورده است در واقع یک سوم از تمام رای هایی است که در کل ترکیه به دست آورده است. حزب دموکراتیک خلق ها در 11 استان شامل: آگری، دیاربکر، باتمان، حکاری، ایغدیر، ماردین، موش، سرت، شرناخ، تونجلی (درسیم) و وان به عنوان حزب اول انتخاب شده است.

همچنین در این گزارش آمده است: در انتخابات ترکیه 3 منطقه از یکدیگر متمایز می شود در واقع در تمامی انتخابات شاهد تقسیم بندی این 3 منطقه بوده ایم: ساحل های غربی، آناتولی مرکزی و دریای سیاه، جنوب شرقی و شرق آناتولی؛ در جغرافیای اول یعنی ساحل های غربی حزب جمهوری خواه خلق ترکیه حاکم است. متروپل ها، زندگی مدرن و اقتصاد پیشرفته ویژگی متمایز این مناطق است، در جغرافیای دوم یعنی آناتولی مرکزی و دریای سیاه حزب عدالت و توسعه حاکم بوده ولی حزب حرکت ملی ترکیه و حزب خوب نیز جضور دارد. زندگی با تکیه بر اصول محافظه کاری و سطح متوسط اقتصادی از ویژگی های این منطقه است و جغرافیای سوم یعنی شرق و جنوب شرق آناتولی جغرافیای حاکم حزب دموکراتیک خلق ها است، اقتصاد عقب مانده از سایر جغرافیاها و برجستگی مسئله هویت از ویژگی این جغرافیا است.

کد خبرنگار: 30102

کد خبر 73955

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha