چشم انداز صادرات گاز اقلیم کردستان به اروپا

سرویس جهان- اندیشکده انستیتو آکسفورد برای مطالعات انرژی با اشاره به این که مسائل سیاسی تاثیر مهمی روی صادرات گاز طبیعی اقلیم کردستان به اروپا دارد، نوشت بعید است این امر تا چند سال آینده به واقعیت تبدیل شود.

به گزارش کردپرس، اقلیم کردستان عراق که میزان ذخایر نفت آن حدود 45 میلیارد بشکه بر آورد شده دارای میزان متنابعی گاز طبیعی نیز هست و چند شرکت خارجی از جمله داناگاز امارات و روسنفت روسیه در حال استخراج گاز طبیعی و استحصال میعانات گازی در این منطقه هستند.

انستیتو آکسفورد برای مطالعات انرژی در آخرین تحلیل خود از بازار تامین گاز طبیعی اروپا از کانال های مختلف، اقلیم کردستان عراق را نیز یکی از مسیرهای بالقوه برای تامین گاز طبیعی اروپا توصیف کرده است.

این اندیشکده در گزارش 30 صفحه ای خود که در سایت آن منتشر شده آورده است: « کردستان عراق به اندازه ای ذخایر گاز طبیعی دارد تا مقدار معقولی از این منبع انرژی را به ترکیه صادر کند اما عوامل سیاسی مانع از توسعه این حوزه تا چند سال آینده خواهد بود.»

این اندیشکده در ادامه نوشته است حتی اگر وضعیت سیاسی نیز تغییر کند، با توجه به این که شرکت روسی روسنفت توسعه و صادرات گاز طبیعی اقلیم کردستان را بر عهده گرفته است، بنابر این ممکن است برخلاف خوانش بروکسل از تامین انرژی گاز از کریدور جنوبی در جهت متنوع ساختن منابع گازی و عدم وابستگی صرف از روسیه باشد.

در ادامه آمده است: « بخشی از مسیر سیاسی اقلیم کردستان توسط رفراندوم استقلال که در روز 25 سپتامبر 2017 در اقلیم کردستان برگزار شد و نیز واکنش دولت عراق به آن با پس گرفتن کرکوک و منابع نفت و گاز آن در اکتبر 2017 توسط اقدام نظامی، شکل می یابد. تا زمانی که وضعیت سیاسی باثبات نشود سخت بتوان پیشرفتی در برنامه صادرات گاز به ترکیه مشاهده کرد. حتی اگر این مسئله اتفاق بیفتد، ممکن است روسیه که نقش مهمی در این مسیر دارد آن را به میل خود هدایت کند.»

در گزارش انستیتو آکسفورد اشاره شده که قبل از برگزاری رفراندوم استقلال، اقلیم کردستان عراق برای تامین گاز صادراتی توافق نامه هایی با کنسرسیومی از شرکت های ترکیه ای و اروپایی و نیز روس نفت روسیه برای احداث خط لوله ای برای صدور 30 میلیارد متر مکعب گاز به ترکیه به امضا رساند. این بخشی از تعهدات استراتژیک روسنفت به اقلیم کردستان بود.

در پایان این گزارش آمده است اگرچه منبع صنعتی شک دارند اقلیم کردستان بتواند چنین حجمی از گاز را به ترکیه و اروپا صادر کند و یا ترکیه بتواند آن را مصرف کند اما موقعیت تاثیرگذار روس نفت نشان می دهد که این امر شدنی است.

کد خبرنگار: 40101

کد خبر 73925

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha