ناتوی عربی از خیال تا واقعیت

سرویس ایران-ترامپ گام بلندی در جهت ایجاد جبهه ضد ایرانی در میان کشورهای عربی برداشته و سیاست اینبار او حول سرکیسه کردن بیشتر برخی دول ثروتمند عربی می گردد.

به گزارش کُردپرس،آمریکا در تلاشی جدید به دنبال تشکیل ناتوی عربی متشکل از 6 کشور عربستان، امارات، قطر، عمان، اردن و مصر است؛ تلاشی که رویکرد جدیدی از سوی واشنگتن نبوده و در گذشته نیز تلاش داشته سازمان نظامی میان کشورهای عربی همچون ناتو شکل دهد تا بتواند در برابر نفوذ ایران بایستد.پروژه ایران هراسی هیچگاه از راهبردهای آمریکا حذف نمی شود و از رئیس جمهوری به رئیس جمهور دیگر منتقل می شود چنانچه اوباما همواره از عبارت «خطر ایران» استفاده می کرد و جرج بوش نیز عبارت «محور شرارت» را برای توصیف ایران برگزیده بود.
هدفی که آمریکا از پروژه ایران هراسی خود به خصوص در منطقه و در میان کشورهای همسایه ایران دنبال می کند چیزی جز افزایش وابستگی امنیتی و نظامی کشورها به خود نیست.
ترامپ با هر سفری که به عربستان دارد حجم عظیمی از سلاح و تجهیزات نظامی در این کشور به فروش می رساند و سایر کشورهای عربی را نیز وادار به خرید سلاح می کند چنانچه در سال های اخیر بیش از 150 میلیارد دلار از این طریق عاید ایالات متحده شده است.از آنجایی که دونالد ترامپ سیاستمدار نبوده و فقط یک تاجر است که در مسند ریاست جمهوری نشسته است، تلاش دارد از مباحث نظامی و امنیتی نیز بهره برداری تجاری کند از این رو خیلی واضح از کشورهای عربی بارها خواسته است تا برای ادامه روند حمایت آمریکا از این کشورها، باید به آمریکا پول پرداخت شود. این موضوع به آن معنا است که نه تنها آمریکا قصد فروش سلاح در کشورهای عربی را دارد بلکه می خواهد برای حضور نظامی خود در منطقه نیز شیره جان اعراب را بکشد.
دکترین ترامپ در ناامن جلوه دادن منطقه
ترامپ برای اینکه همچنان منطقه را ناامن جلوه دهد زمانی داعش را تقویت می کند و زمانی به ایران اتهام زنی می کند تا همواره اعراب ترسی از ایران داشته باشند و خود را نیازمند حمایت های آمریکا ببینند اما در این بین اگر اعراب بخواهند ائتلافی ضد ایرانی تشکیل دهند نه تنها باعث کاهش نفوذ ایران در منطقه نمی شوند بلکه دست به خودکشی زده اند.در واقع وقتی ائتلافی ضد ایرانی از اعراب با سیاست های آمریکایی تشکیل شود رفته رفته به سمت همکاری بیشتر و عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی پیش خواهد رفت و بعد از این فلسطین از آن اسرائیلی ها شد، آنها به سمت همین کشورهای عربی حمله می شوند.تا کنون گفت و گوهای اولیه میان مقامات آمریکایی و 6 کشور عربی برای تشکیل ائتلاف که در حال حاضر با نام «ائتلاف راهبردی خاورمیانه» (MESA) شناخته شده است، صورت گرفته و ترامپ این امیدواری را دارد تا اواخر مهرماه بتواند این تشکیلات را نهایی کند. ترامپ تصور می کند از این مسیر می تواند جمهوری اسلامی را به نحوی پای میز مذاکره بکشاند.
کاخ سفید تلاش دارد این موضوع را در اذهان جا بیاندازد که MESA در نقش دژی در برابر تجاوزها، تروریسم و افراط ‌گرایی‌ ایران خواهد بود و ثبات را به خاورمیانه بازخواهد گرداند. این در حالی است که مسئولان کشورمان بارها ادعاهای مقامات غرب درباره حمایت ایران از تروریسم را رد کرده و گفته اند آمریکایی ها و هم پیمانان آنها در منطقه به بهانه ایجاد ثبات در خاورمیانه به تنش ها دامن می زنند.
کد خبر 73917

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha