کردها برای سیطره مجدد بر کرکوک تلاش می کنند

سرویس عراق و اقلیم کردستان - روزنامه «العرب» لندن در گزارشی تحت عنوان « کردها برای سیطره مجدد بر استان کرکوک تلاش می کنند» می نویسد: استان کرکوک در شمال عراق از نظر تنوع نژادی، مذهبی و قومی و منابع نفتی، در واقع عراق کوچک به شمار می رود و احزاب سیاسی مختلف در کشور برای نفوذ درآن درحال کشمکش هستند.

به گزارش کردپرس، روزنامه العرب می افزاید: نیروهای عراقی در ماه اکتبر گذشته به دنبال برگزاری همه پرسی جدایی اقلیم کردستان از عراق و آشفته شدن روابط بغداد - اربیل، استان کرکوک را در پی درگیری های محدودی با نیروهای پیشمرگ از این نیروها بازپس گرفتند، اما از آن هنگام تاکنون این استان با موجی از انفجارها و ترورهای شخصیت های ترکمانی، سیاستمداران و استادان دانشگاه روبرو است، ولی عامل این انفجارها و ترورها هنوز مشخص نشده است.

ترکمان ها در این کشمکش پنهان بر سر استان کرکوک، بزرگترین زیان ها را دیده اند و طی چند روز گذشته در این استان شش حمله علیه آنان صورت گرفته که به کشته شدن 6تن و زخمی شدن بیش از 10 تن دیگر انجامیده است.

کشمکش بر سر نفوذ در کرکوک در خلال انتخابات پارلمانی اخیر درعراق در پی شمارش آراء انتخاباتی به اوج خود رسید و ترکمان ها در اعتراض به تقلب در انتخابات و محاسبه آراء آنان به سود حزب اتحادیه میهنی کردستان، در خیابان های کرکوک به تظاهرات پرداختند که این تظاهرات آنان «انقلاب آبی» نام گرفت و نزدیک به یک ماه به طول انجامید و مورد استقبال اهالی عرب این شهر قرار گرفت.

بنا به گفته منابع محلی، احزاب شیعه نزدیک به ایران در عراق در پی تظاهرات ترکمان ها در کرکوک، نشست هایی با احزاب کردستانی برگزار کردند و مسئله بازگشت مجدد پیشمرگ ها به کرکوک در مقابل حمایت احزاب شیعه از مشارکت دو حزب دمکرات و اتحادیه میهنی کردستان در دولت جدید عراق مطرح شد، اما مطرح شدن این مسئله عرب ها و ترکمان های کرکوک را نگران کرد؛ چرا که اوضاع آشفته در استان کرکوک ممکن است به نوعی درگیری نژادی در این استان بیانجامد.

در این میان قاسم قزانچی، رئیس شاخه جبهه ترکمانی عراق در استان کرکوک در مصاحبه ای مطبوعاتی گفت: احزاب سیاسی که برای سیطره یکجانبه بر شهر کرکوک تلاش می کنند، مسئول انفجارهایی هستند که در مناطق ترکمان نشین روی می دهد.

قزانچی از جمله این احزاب، به دو حزب دمکرات و اتحادیه میهنی اشاره کرد و افزود: وقوع انفجارها در مناطق مسکونی ترکمان نشین در کرکوک ثابت می کند که ترکمان ها هدف قرار دارند، لذا احزاب سیاسی کردستانی می خواهند این تصور را بوجود آورند که برقرای امنیت و ثبات در کرکوک بدون حضور پیشمرگ ها امکان پذیر نخواهد بود.

از سوی دیگر نهاد قوشجو، نایب رئیس شورای ترکمان های عراق، احزاب سیاسی کردستانی را به تلاش برای برهم زدن امنیت و ثبات کرکوک متهم کرد و گفت: مناطق ترکمان نشین عراق اکنون شاهد یک جنگ جغرافیائی هستند؛ چراکه احزاب کردستانی می خواهند ترکمان ها را بدون سرزمین رها کنند.

حاتم الطائی عضو شورای عربی استان کرکوک نیز به نوبه خود گفت: انفجارهای شهر کرکوک بخشی از بازی های سیاسی در این شهر را تشکیل می دهد که هدف از آن بازگشت مجدد احزاب سیاسی کردستانی به شهر کرکوک و سیطره یکجانبه بر این شهر است.

برهان سلیمان، معاون موسسه رسانه ای کردستانی «هوال» نیز گفت: کردهای شهر کرکوک با همه انفجارهای تروریستی که تاثیر منفی بر اوضاع این شهر بگذارد، مخالفند.

سلیمان افزود: انفجارهای اخیر شهر کرکوک موجب شده است که اهالی این شهر نبودن نیروهای پیشمرگ را بویژه در منطقه جنوبی که تروریست ها در آن حضور دارند، احساس کنند.

استان نفت خیز کرکوک، استانی مورد مناقشه بین بغداد - اربیل است که در آن کردها، ترکمان ها و عرب ها سکونت دارند و تا سال 2014 میلادی از نظر امنیتی به طور مشترک بین نیروهای عراقی و پیشمرگ ها اداره می شد، اما با عقب نشینی ارتش عراق در برابر عناصر گروه تروریستی داعش و اشغال شهر حویجه از سوی این گروه، پیشمرگ از پیشروی داعش به دیگر مناطق کرکوک جلوگیری کردند.

در 16 اکتبر سال 2017 نیروهای دولت فدرال عراق کنترل استان کرکوک را در دست گرفتند و به سلطه پیشمرگ ها بر این استان پایان دادند.

در ماه دسامبر گذشته نیز داعش همه سرزمین هایی را که در سال 2014 عراق اشغال کرده بود، در پی حملات پی درپی نیروهای عراقی و پشتیبانی ائتلاف بین المللی ضد داعش به رهبری آمریکا، از دست داد، اما داعش همچنان از طریق جنگ پارتیزانی توانایی حملات ناگهانی به شمال و غرب عراق را خواهد داشت.

کد خبر 73908

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha