تظاهرات جنوب عراق، العبادی را از متحدانش جدا ساخته است/ اکثم سیف الدین

سرویس عراق و اقلیم کردستان - روزنامه «العربی الجدید» لندن در گزارشی تحت عنوان «تظاهرات جنوب عراق، العبادی را از متحدانش جدا ساخته است» به قلم اکثم سیف الدین، به موضوع تنها شدن حیدر العبادی، نخست وزیر عراق درپی جدا شدن همیپانانش از او و کاهش شانس وی برای تصدی یک دوره دیگر نخست وزیری عراق پرداخته است.

به گزارش کردپرس، روزنامه «العربی الجدید» می نویسد: حیدر العبادی، نخست وزیر عراق با اوج گیری کشمکش سیاسی در کشورش و وجود حالت انتظار برای اعلام نتایج بازشماری دستی آراء انتخابات پارلمانی، همزمان با گسترش تظاهرات مردمی و درخواست ها برای بهبود خدمات رسانی و جدایی همپیمانانش از او و امتناع آنان از پذیرش مسئولیت اشتباهات دولت و کوتاهی در تحقق خواسته های مردم عراق و ادعای همبستگی آنان با تظاهرات کنندگان، اکنون خود را تنها می بیند و همین مسئله مواضع او را در گفتگوهای مربوط به تشکیل فراکسیون بزرگتر پارلمانی و شانس برای تصدی یک دوره دیگر منصب نخست وزیری عراق تضعیف کرده است.

یک مسئول بلند پایه سیاسی عراقی در مصاحبه با روزنامه «العربی الجدید» گفت: موج تظاهرات و اعتراضات مردمی که درحال گسترش است، تا حد زیادی مواضع العبادی را تضعیف کرده، به نحوی که همپیمانانش از جمله مقتدی صدر، رهبر جریان صدر، عمارحکیم، رهبر جریان الحکمه الوطنی و چند حزب دیگر او را رها کرده اند.

این مسئول که «العربی الجدید» به نام او اشاره نکرده است، افزود: متحدان جدا شده از العبادی برای ایستادگی در برابر او تلاش می کنند و او و دولتش را مسئول کمبود خدمات رسانی در عراق می دانند و آشکارا با تصدی یک دوره دیگر نخست وزیری او مخالفت می کنند.

به گفته این مسئول عراقی، العبادی برای کسب رضایت مردم عراق تلاش می کند، اما ضیق وقت و عدم توانایی او برای تحقق درخواست های تظاهرات کنندگان، این اجازه را به وی نخواهد داد.

از سوی دیگر عمار حکیم، رهبر جریان الحکمه الوطنی عراق نیز از احزاب سیاسی در کشور خواست افراد با کفایت را برای تسریع در تشکیل دولت جدید عراق برای تصدی منصب نخست وزیری این کشور نامزد کنند.

حکیم در بیانیه ای مطبوعاتی از مردم عراق نیز خواست که در صورت عمل نکردن دولت و پارلمان عراق به وعده هایشان، اراده و خواست خود را به آن ها تحمیل کنند.

وی بر حمایت خود از رهنموهای مرجعیت دینی در عراق و پذیرش شروط آن درخصوص سامان دادن به اوضاع کنونی عراق و تشکیل یک دولت قدرتمند در این کشور تاکید کرد.

در همین حال عبدالکریم عبطان، عضو ائتلاف الوطنیه عراق در مصاحبه با روزنامه «العربی الجدید» گفت: ائتلاف وی شروطی را برای تشکیل دولت آینده عراق تعیین کرده که از جمله این شروط دور شدن این دولت از توافقات سیاسی در کشور و امکان انحلال آن درصورت انحراف از مسیرش است.

عبطان از احزاب سیاسی خواست از اعلام شروطی که به توقف روند تشکیل دولت آینده عراق بیانجامد، اجتناب کنند؛ چرا که این کشمکش سیاسی به تعویق روند تشکیل دولت آینده به دلیل اختلافات سیاسی در باره موضوع تشکیل دولت و نخست وزیر آینده خواهد انجامید.

در این میان جاسم محمد جعفر، نماینده پیشین ائتلاف دولت قانون از تاخیر روند تشکیل دولت جدید عراق در پی خطبه اخیر مرجعیت عالی دینی و ضرورت تعیین یک نخست وزیر قدرتمند با اختیارات گسترده خبرداد.

جعفر یاد آور شد که در خطبه مرجعیت عالی دینی در عراق بر ضرورت توانایی دولت آینده عراق در حل بحران های کنونی از جمله مبارزه با فساد و انتخاب وزرایی از داخل و خارج از پروسه سیاسی بدون دخالت خارجی تاکید شده است.

بلال العماری تحلیل گر سیاسی عراقی نیز به «العربی الجدید» گفت: جدایی متحدان العبادی همزمان با تظاهرات در عراق از او به مخالفان نخست وزیر کنونی عراق فرصت خواهد داد که برروند گفتگوهای تشکیل دولت عراق تاثیر بگذارند.

العماری افزود: العبادی باید به تنهایی مسئولیت اخلال در روند خدمات رسانی به شهروندان عراقی را بپذیرد که این مسئله مواضع او را در روند گفتگوهای تشکیل دولت جدید عراق تضعیف خواهد کرد.

این تحلیل گر سیاسی همچنین گفت: خطبه اخیر مرجعیت دینی در عراق در خصوص تشکیل دولت جدید این کشور، نگاه ها را به العبادی منحرف کرده و احتمالا" گفتگوهای آینده در این خصوص به دور از او صورت خواهد گرفت و شانس اوبرای تصدی یک دوره دیگر نخست وزیری عراق ضعیف خواهد بود.

بلال العماری افزود: احزاب سیاسی در عراق اکنون پیشنهادات جدیدی از جمله برگزاری انتخابات مجدد در عراق و تغییر نظام سیاسی از پارلمانی به ریاستی ارائه داده اند که همه اینها بر روند تشکیل دولت جدید عراق تاثیر خواهد گذاشت و اوضاع سیاسی این کشور را به دلیل اعلام نشدن نتایج بازشماری دستی آراء انتخاباتی و اختلافات در خصوص تشکیل فراکسیون بزرگتر پارلمانی در پرتو موج اعتراضات مردمی به کمبود خدمات رسانی در کشور، پیچیده تر خواهد کرد.

کد خبر 73902

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha