شهری با بوی مرغ / بوی نامطبوع مرغداری های شهرک هجرت مریوان و اعتراضات مردمی

سرویس کردستان _ بوی نامطبوعی که امروزه ناشی از دپوی غیر اصولی و غیر بهداشتی تلفات مرغ در مرغداری های شهرک هجرت کانی دیدار مریوان ایجاد می شود باعث شده تا مردم این شهرک و همچنین مردم کانی دینار را با خطری جدی مواجه کند

به گزارش خبرگزاری کردپرس از مریوان، بهسازی مبلمان شهری می تواند باعث ایجاد شور و نشاط شهروندان و ایجاد زمینه مطلوب زندگی برای آنها یکی از مهمترین وظایفی است که مدیران شهری باید به آن توجه داشته باشند.

با توجه به اهمیت افزایش نشاط اجتماعی در تمامی سطوح برنامه های توسعه شهری و تصویب ارتقای سطح نشاط و سرزندگی باید پس از تفریح، نشاط و شادی اجتماعی در همه ابعاد فرهنگی مقوله بهداشت جامعه و سرانه های بهداشت و درمان در برنامه ریزی های توسعه ای آینده هر شهری مورد توجهی جدی قرار بگیرد.

هرچند که شهرستان مریوان یکی از مهمترین شهرستان های گردشگری استان کردستان به شمار می آید اما متاسفانه سیما و منظر کلان در این شهرستان به ویژه شهرک هجرت بیش از آن که به ویژگی های موجود اهمیت داده شود و یا آینده فضاهای آموزشی، بهداشت و درمان در نظر گرفته شود آنچه که در نظر گرفته می شد در نظر گرفته نشده است و همین امر نیز باعث شده است تا امروزه این شهرستان با مشکلات عدیدی روبرو گردد که یکی از مهمترین مشکلات موجود در حوزه بهداشت جامعه است.

شهر را می توان مجموعه ای اجتماعی عنوان کرد و مدیریت شهری نیز باید در تعادل آرامش و آسایش کوشا باشد و همچنین توان ایجاد بهداشت اجتماعی و رفع معضلات این حوزه را داشته باشد تا بتواند ضمن حفظ سلامت روحی و روانی جامعه سلامت جسمی مردم نیز حفظ گردد چرا که این امر توجه به حقوق شهروندان یک جامعه است.

مدیریت شهری نه تنها باید به سیمای شهری توجه ویژه ای داشته باشند بلکه باید به سلامت جسمی و روحی جامعه نیز اهمیت ویژه ای دهند چرا که می توان گفت شهر بیش از هرچیز مجموعه ای اجتماعی است از این رو باید سلامتی، آسایش و آرامش شهروندان از سوی مدیریت شهری مورد توجه قرار گیرد.

امروزه شهرک هجرت که برای برخی از افراد به عنوان دروازه شهر مریوان نیز شناخته شده است از وجود دو مرغداری در نزدیکی مناطق مسکونی رنج می برد که زمانی به دلیل عدم آگاهای مسئولانی احداث شد که حتی فکر این را نمی کردند که این شهرک چنان گسترش یابد که روزی به عنوان دروازه شهر مریوان نیز محسوب گردد.

بوی نامطبوعی که امروزه ناشی از دپوی غیر اصولی و غیر بهداشتی تلفات مرغ در مرغداری های شهرک هجرت کانی دیدار مریوان ایجاد می شود باعث شده تا مردم این شهرک و همچنین مردم کانی دینار را با خطری جدی مواجه کند همان چیزی که امروزه مردم نسبت به آن معترض بوده و اعتراض خود را به مقام های مسئول نیز رسانیده اند و ما در این باره با اعضای کمیته بهداشت شوراهای شهر کانی دینار گفت و گوئی داشته ایم که در زیر می خوانید :

رئیس کمیته بهداشتی شورای اسلامی شهر کانی دینار از توابع شهرستان مریوان از وجود دو مرغداری در نزدیکی محل سکونت و منطقه مسکونی مردم در شهرک هجرت سخن گفته و می گوید : متاسفانه بوی نامطبوع ناشی از دپوی غیر اصولی و غیر بهداشتی مرغداری های موجود در شهرک هجرت سلامت جسمی مردم را با خطری جدی مواجه کرده است.

سعدی مرادی بوی نامطبوع مرغداری های شهرک هجرت را باعث آزرده شدن مردم عنوان کرده و اظهار کرد : بوی نامطبوع مرغداری های موجود در شهرک هجرت باعث آزرده شدن مردم شده و این بوی بد زمانی که تلفات مرغ از سوی عوامل و پرسنل این مرغداری ها به شیوه ای غیر اصولی و غیر بهداشتی دپو می شوند ازفایش می یابد و مردم را بیش از پیش با خطر جدی در حوزه بهداشت جامعه مواجه می کنند.

مرادی وجود این دو مرغداری را در یک کیلومتری منطقه مسکونی شهرک هجرت خطری جدی برای سلامت جامعه عنوان کرده و اظهار می کند که متاسفانه صاحبان این دو مرغداری نیز به بهانه این امر که تاریخ ساخت آنها به زمانی برمی گردد که جمعیت شهرک هجرت و کانی دینار مریوان کم بوده و میزان فاصله آنها بیش از وضعیت موجود بوده است حاضر به رفع معضل کنونی نیستند.

وی می گوید که زمانی این دو مرغداری در شهرک هجرت بدون در نظر گرفن میزان گسترش روند شهرنشینی احداث شده اند که امروزه متاسفانه به عنوان مهمترین و بزرگترین معضل بهداشتی شهروندان تبدیل شده و بهداشت جامعه را با خطری جدی مواجه کرده اند.

این عضو شورای شهر کانی دینار تصریح کرد : وجود دو مرغداری در منطقه مسکونی غیراصولی و دور از اصول شهروندی است ولی متاسفانه به غیر از این نامتعارف بودن عدم رعایت اصول بهداشتی از سوی مرغداری های موجود نیز بر روند تهدیدات بهداشتی مردم افزوده است.

سعدی مرادی بیان کرد : متاسفانه دو مرغداری موجود در شهرک هجرت مریوان تلفات خود را به صورت اصولی دپو نمی کنند و با عدم رعایت اصول بهداشتی تلفات خود را یا در چاله دپو کرده و یا با سوزاندن آنها اقدام به از بین بردن تلفات خود می کنند که این امر باعث می شود علاوه بر این امر که محیط زیست با خطر جدی مواجه می شود سلامت جامعه را نیز به خطر بندازند.

مرادی خاطرنشان کرد : این دو مرغداری در محل وزش باد که روبه شهرک هجرت و کالنی دینار است واقع شده اند و مکان آنها غیر اصولی و بدون در نظر گرفتن میزان گسترش روز افزون جمعیت شهری و افزایش ساخت و سازهای موجود به صورت کاملا غیر اصولی و کارشناسی نشده ساخته شده اند و همین امر نیز باعث گسترش بوی نامطبوع شده است.

این عضو شورای اسلامی شهر کانی دینار از سنتی بودن مرغداری های موجود گلایه کرده و می گوید : معضل کنونی می تواند با صنعتی شدن مرغداری های موجود رفع گردد اما متاسفانه صاحبان این دو مرغداری تنها بحث صرفه اقتصادی خود را در نظر می گیرند و برای رسیدن به سود بیشتر حاضر به صنعتی کردن مرغداری های خود نیستند و برای جان انسان هائی که در این منطقه زندگی می کنند به اندازه یک مرغ ارزش قایل نیستند.

سعدی مرادی از فراری بودن مردم و حتی سرمایه گزاران را معضل این روزهای شهرک هجرت و کانی دینار عنوان کرده و تصریح کرد : وجود بوی نامطوب ناشی از مرغداری ها و همچنین بوی نامطبوعی که از فاضلاب برمی خیزد و سالیان زیادی است مردم را آزرده خاطر می کند باعث شده است که کمتر کسی برای سرمایه گزاری در این مکان اقدام کند و حتی افراد موجود نیز گاها اقدام به مهاجرت به داخل شهر مریوان می کنند و این امر رکود اقتصادی را برای مردم منطقه به وجود آورده است.

وی در پایان سخنان خود از فرماندار شهرستان مریوان و دیگر مسئولان این شهرستان خواستار رسیدگی به رفع معضل بوی نامطبوع ناشی از مرغداری های موجود و همچنین رفع مشکل فاضلاب شهرک هجرت و کانی دینار شده و اظهار کرد : رفع بوی فاضلاب شهرک هجرت و کانی دینار احتیاج به ساخت یک تصفیه خانه دارد و امیدواریم که فرماندار شهرستان مریوان ما را در امر اختصاص اعتباری برای ساخت این تصفیه خانه یاری دهد.

یکی دیگر از اعضای شورای شهرکانی دینار از پیگیری های انجام شده از سوی اعضای شوراهای اسلامی کانی دینار سخن به میان آورده و اظهار کرد : معضل مرغداری های موجود در دوره پیش شوراهای شهر کانی دینار از سوی اعضای این شورا مورد بررسی قرار گرفت و حتی از این دو مرغداری نیز بازرسی شد که در این بازرسی متوجه شدیم که اگر این دو مرغداری تلفات خود را به روشی صنعتی و روش هائی که از سوی جهادکشاورزی و محیط زیست ارائه شده است اقدام کنند از میزان بوی نامطبوع کنونی به شدت کاسته خواهد شد.

عطا هوشمند افزود : چرا باید سوزاندن مرغ های تلف شده که نه تنها غیر اصولی بوده بلکه می تواند محیط زیست و بهداشت مردم را نیز با خطر جدی مواجه کند باید از سوی صاحبان این مرغداری ها باید برای از بین بردن تلفات خود مورد توجه قرار گیرد آیا آنان برای سلامت جامعه ارزشی قایل نیستند و جهت وزش باد که در گسترش بوی نامطبوع مرغداری های موجود اثری زیاد دارند را نیز در نظر نمی گیرند و نمی دانند کهع این امر سلامت جامعه و مردم این شهر را با خطری جدی مواجه می کنند ؟!

هوشمند خاطرنشان کرد : در دوره های گذشته شوراهای شهرکانی دینار جلسات زیادی برگزار شد و مصوباتی نیز به همراه داشت که می توان به روند تغییر کشتارگاه موجود در این شهر اشاره کرد که آن هم زمانی به عنوان یکی از مهمترین معضلات بهداشتی مطرح بود ولی خوشبختانه از سوی صاحب این کشتارگاه اصول بهداشتی رعایت گردید و همین امر نیز باعث شد تا بوی نامطبوع آن رفع شود اما متاسفانه از سوی صاحبان این دو مرغداری این امر رعایت نگردید.

این عضو شورای شهر کانی دینار از جمع آوری 3 هزار امضاء برای رفع معضل بوی ماطبوع ناشی از مرغداری های موجود در دوره شوراهای گذشته سخن به میان آورده و تصریح کرد : در زمان شوراهای دوره پیش یک جنبش شهروندی برای رفع معضل موجود ایجاد شد و گروهی تلگرامی از سوی مردم فعالیت می کرد که متاسفانه بی نتیجه بوده و در نهایت موفق به تغییر روند کنونی نشد.

یکی دیگر از اعضای شوراهای شهر کانی دینار با اشاره به عدم رغبت افراد برای سرمایه گذاری در این منطقه اظهار کرد : به دلیل وجود بوی نامطبوع مرغداری های موجود نه تنها کمترکسی برای سرمایه گذاری در این منطقه رغبتی از خود نشان می دهد بلکه بسیاری از مردم شهرک هجرت و کانی دینار نیز به مهاجرت به داخل شهر مریوان روی اورده اند.

جمیل زیرک می گوید : وضعیت امروزه شهرک هجرت و کانی دینار مریوان بسیار اسفناک است و بسیاری از خانواده های این دو منطقه بخاطر بوی نامطبوع این دو مرغداری و همچنین بوی ناشی از فاضلاب از پذیرش میهمانان خارج از این منطقه اجتناب می کنند.

زیرک از ایجاد بیماری های ریوی، تنفسی و آسم بسیاری از شهروندان شهرک هجرت و کانی دینار سخن به میان آورده و آنها را باعث مرگ تدریجی شهروندان شهرک هجرت و کانی دینار عنوان می کند و می گوید : مشکل بهداشتی موجود جدی است و می تواند سلامت جامعه را با خطر جدی مواجه کند اما متاسفانه با وجود پیگیری های انجام شده مسئولان مربوطه از جمله محیط زیست و مرکز بهداشت اقدام عملی که منجر به نتیجه شود صورت نگرفته است.

کد خبر 73755

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha