معاملۀ مبادلۀ کشیش آمریکایی با معاون هالک بانک ترکیه به هم خورد

سرویس ترکیه – روزنامۀ طرفدار حکومت ترکیه ادعا کرد قرار بوده است کشیش آمریکایی با مهمت هاکان آتیلا معاون سابق هالک بانک ترکیه مبادله شود، اما این معامله به خاطر مواضع تند ترامپ و پنس به هم خورده است.

به گزارش کردپرس، در پی جنجال آفرینی دونالد ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده و مایک پنس معاون وی، که به خاطر ادامۀ بازداشت کشیش آمریکایی اندرو برانسون، ترکیه به تحریم های شدید تهدید کردند، روزنامۀ دیلی صباح ترکیه اعلام کرد معاملۀ اصلی مبادلۀ اسرا که میان وزرای خارجۀ دو کشور در جریان بود، به هم خورده است.

روز گذشته در رسانه ها چنین مطرح شد که ترامپ و رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در حاشیۀ نشست سران ناتو توافق کرده اند ابرو اوزکان زن تبعۀ ترکیه که در اسرائیل دستگیر شده بود به ترکیه باز گردانده شده و در ازای آزادی وی کشیش برانسون نیز آزاد شود. اما مقامات ترکیه چنین توافقی را تکذیب کردند.

در همین حال دیلی صباح نوشت مایک پومپئو وزیر امور خارجۀ ایالات متحده و مولود چاوش اوغلو همتای ترک وی «ماه ها» است برای مبادلۀ برانسون با مهمت هاکان آتیلا معاون سابق هالک بانک ترکیه، که به خاطر نقض تحریم های ایالات متحده علیه ایران زندانی است، مذاکره می کنند.

به نوشتۀ دیلی صباح، اظهارات ترامپ و پنس هم پومپئو و هم مقامات ترکیه را متعجب و غافلگیر کرده است.

ترامپ در توئیتر خود نوشته بود: «به علت مدت طولانی بازداشت کشیش اندرو برانسون، یک مسیحی خوب، مرد خانواده و انسان فوق العاده، ایالات متحده تحریم های بزرگی علیه ترکیه وضع خواهد کرد. او به شدت رنج می برد. این مرد بی گناه دین باید به زودی آزاد شود.»

کشیش اندرو برانسون از ایالت کارولینای شمالی بیش از یک سال و نیم است به اتهام جاسوسی و فعالیت برای سازمان های تروریستی در بازداشت حکومت ترکیه به سر می برد. اما مقامات ایالات متحده وی را بی گناه می دانند.

کد خبرنگار: 30103

بیشتر بخوانید:

توافق تبادل اسرا میان ترامپ و اردوغان: ترکیه تکذیب میکند، اسرائیل تأیید

علت خشم ترامپ از ترکیه: اردوغان در توافق مبادلۀ اسرا دبه کرد

واکنش مقامات ترکیه به تهدیدهای ترامپ و معاونش

معاون رئیس جمهور ایالات متحده: اگر کشیش آمریکایی آزاد نشود، ترکیه تحریم می شود

ترامپ ترکیه را به تحریم های بزرگ تهدید کرد

کد خبر 73715

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha