اهداف هیئت سعودی در اربیل؛ تاثیر بر تشکیل دولت عراق و کاهش نفوذ ایران در سلیمانیه

سرویس عراق و اقلیم کردستان- یک منبع عراقی تاکید کرد که سفر اخیر یک هیئت سعودی به اقلیم کردستان بنا به درخواست آمریکا و با هدف تاثیرگذاری در رابطه با تشکیل دولت آینده عراق و جلوگیری از نفوذ ایران انجام شده است.

به گزارش کردپرس، به دنبال سفر یک هیئت اقتصادی عربستان سعودی به اقلیم کردستان، پایگاه خبری بغداد الیوم از آن چه یک منبع آگاه خوانده، نقل کرده که دلیل تمایل ریاض برای همکاری با اربیل، جلوگیری از نفوذ بیشتر تهران در سلیمانیه بوده و همان گونه که بازار و تجارت این منطقه تحت کنترل اتحادیه میهنی کردستان در دست ایران است، عربستان نیز از طریق روابط اقتصادی وارد منطقه تحت کنترل حزب دمکرات کردستان شده است.

منبع مذکور که نام وی فاش نشده، ضمن تاکید بر این که این اقدام عربستان در تشکیل دولت آینده عراق و گزینه های حزب دمکرات در رابطه با دولت و همکاری آن با جریان های سیاسی مختلف تاثیر می گذارد، خاطر نشان ساخت که تمامی این اقدامات در راستای خواسته های واشنگتن و در چارچوب سیاست کنونی برت مک گورک، نماینده ویژه آمریکا در ائتلاف بین المللی ضد داعش اتخاذ شده است.

این منبع ضمن اعلام این که احتمال دارد عربستان در آینده نزدیک به سلیمانیه نیز روی بیاورد، در این باره افزود: عربستان بنا بر تمایل آمریکا می خواهد به اقلیم کردستان روی بیاورد تا با این کار ریشه خود در عراق را تقویت کند به ویژه آن که کردها در رابطه با تشکیل دولت دارای ثقل سیاسی هستند.

منبع مذکور همچنین اظهار داشت: سفر هیئت سعودی به اربیل دارای ابعاد سیاسی است به ویژه آن که روابط میان دو طرف در نتیجه اصرار مسعود بارزانی، رئیس پیشین اقلیم کردستان بر برگزاری همه پرسی جدایی اقلیم از عراق در 25 سپتامبر سال 2017، رو به تنش نهاد.

این در حالی است که پیشتر اسکندر وتوت، از رهبران ائتلاف فتح به رهبری هادی عامری نیز مدعی شده بود که عربستان از برقراری روابط با اقلیم کردستان اهداف پلیدی دنبال می کند چرا که می خواهد عراق تجزیه و از داخل تضعیف شود.

یادآور می شود که یک هیئت اقتصادی متشکل از مسئولان و سرمایه گذاران سعودی دوشنبه گذشته با فرمان شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور راهی شهر اربیل، مرکز اقلیم کردستان شدند و در جریان این سفر نیز با نیچروان بارزانی، نخست وزیرقلیم دیدار کرده و به بررسی گسترش همکاری اقتصادی میان دو طرف پرداختند.

کد خبر 63576

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha