امکان توافق میان دمشق و کُردها وجود دارد

سرویس جهان- آندرو کوریبکو می گوید ممکن است دولت دمشق در مقابل دستیابی به منابع کشاورزی و انرژی مناطق تحت کنترل کردهای سوریه، با سیستم فدرالی مورد درخواست آنها موافقت کند.

به گزارش کردپرس، به دنبال اعلام آمادگی دولت مرکزی سوریه برای مذاکره با کردها بر سر سرنوشت مناطق تحت کنترل کردها که حدود یک چهارم خاک سوریه برآورد شده، کردها نیز تمایل خود را برای توافق با دمشق نشان داده و در روزهای اخیر خبرهایی در مورد توافق اولیه مثلا در مورد اداره مشترک سد مهم طبقا و نیز اختصاص یک سوم از نفت تولید شده در رمیلان و و جبسه به دولت مرکزی منتشر شده، هر چند نه دولت مرکزی و نه کردها به صورت رسمی این خبرها را تایید نکرده اند.

اندرو کوریبکو، تحلیلگر آمریکایی مقیم مسکو در تحلیلی پیرامون توافق احتمالی دمشق با کردها که از رادیو اسپوتنیک پخش شد، گفت که دولت سوریه عزم خود را جزم کرده است تا وجب به وجب خاک سوریه را آزاد کند اما شاید دمشق به این فکر افتاده که می تواند با توافق با کردها می تواند به صورت مسالمت آمیز بر مناطق تحت کنترل کردها کنترل داشته باشد.

وی افزود: دولت دمشق می تواند از ارتباط مسکو با کردها و مداخله روسیه برای رسیدن به توافق با کردها سود ببرد.

این تحلیلگر مسائل سیاسی احتمال داد دمشق در برابر دست یابی به توافق بر سر گرفتن سهمی از منابع طبیعی شمال سوریه، با خواسته کردها در مورد اجرای سیستم فدرالی در شمال کشور موافقت کند.

کد خبرنگار:40101

کد خبر 63538

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha