تغییر در کابینه روحانی تاکتیک‌ یا استراتژی

سرویس ایران-با بالا گرفتن فشارهای خارجی و عمیق شدن‌ مشکلات اقتصادی در کشور،دولت عزمی برای تغییر در کابینه پیدا نموده اما مخالفان دولت آن را ناکافی می دانند.

کُردپرس-《با دم شیر بازی نکن،پشیمان می شود》این‌جمله ای است که دو روز پیش روحانی در جمع مقامات ایرانی حاضر در خارج از کشور خطاب به ترامپ به زبان‌آورد.جمله که زمان زیادی طول نکشید تا ترامپِ حاضرجواب پاسخ آن‌را داد:《دیگر هرگز آمریکا را تهدید نکن.شما تاوانش را خواهید داد بطوریکه در طول تاریخ عده کمی چنین تاوانی داده‌اند》.این تنها نمونه ای از جنگ رسانه ای،اقتصادی و سیاسی است که با آمدن ترامپ گریبانگیر کشور شده است.کریمی قدوسی نماینده جناح اصولگرا می گوید:مسئله دولت روحانی سوء مدیریت است و گرنه بدون برجام هم می شود کشور را اداره کرد!ولی آیا مسئله برجام است؟یا مدیریت نامناسب مسئولان دولتی دلیل مشکلات عدیده اقتصادی-سیاسی کشور است؟
به گفته برخی تحلیلگران‌جناح اصولگرا، اظهارات روزهای گذشته آقای رئیس جمهورمبنی بر ترمیم کابینه و موضع گیری های سیاسی را نقطه شروع مثبتی برای تحولات رو به جلو در کشور می دانند و در صورتیکه آقای روحانی به آنچه اعلام داشته است، جامه عمل بپوشاند شاهد فصل جدیدی از همبستگی، مقاومت ملت و حاکمیت در مقابل فشارهای سیاسی-اقتصادی آمریکا آمریکا خواهیم بود.
کمبود اقتصاددان کاردان در بدنه دولت
زمزمه تغییر در کابینه جدی و قوی شده است و دیروز گمانه زنی هایی در مورد تغییر نفراتی در دولت در رسانه ای مطرح شد.در واقع اشتباه دولت استفاده از طیفی از اقتصاددان دولتی است که نمی توانند پیشبینی درستی از وضعیت بازار و امور بین‌الملل داشته باشند. اگر دولت عزم‌ به تغییر در کابینه دارد،رئیس جمهور باید در تغییرات پیش روی تلاش نماید از اقتصاددان های برجسته در دولت استفاده نماید. زیرا یکی از دلایل عدم موفقیت دولت در طول ۵ سال گذشته تکیه به مدیران فرسوده و بی‌انگیزه است که توان مدیریت در شرایط سخت را ندارند.عدم استفاده از تجربه و دانش دانشگاهیان نقطه ضعف دولت است. دولتمردان می توانند سوا از مباحث جناحی برای حل مسائل از ظرفیت اساتید و نخبگان کشور استفاده نمایند و دستگاه های اجرایی کرسی‌های مسئله‌یابی و حل مسئله را با حضور اعضای هیأت علمی دانشگاه ها راه اندازی نمایند.
تغییر در سیاست های اعلامی و اجرایی دولت
به نظر می رسد در شرایط امروز ،دولت برای نمایش تغییر استراتژی در مقابله با تحریم ها، آرایش جدیدی در تیم سیاست خارجی و اقتصادی شکل دهد و متناسب با رویکرد جدید، تیم دیپلماسی را با اهداف جدید به چانه زنی بفرستد. تغییر استراتژی دولت از تکیه بر حوزه سیاست خارجی به حوزه اقتصادی یک ضرورت است.
کد خبر 63526

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha