تکذیب تغییر جزئی در نتایج انتخابات عراق و جابجایی 2 کرسی کرکوک

سرویس عراق و اقلیم کردستان - یک روزنامه فرا منطقه ای به نقل از یکی از قضات مسئول اداره کمیسیون انتخابات عراق از تغییر نتایج انتخابات پارلمانی اخیر در برخی استان ها در نتیجه بازشماری دستی آرا خبر داد با این حال سخنگوی کمیسیون این مسئله را تکذیب کرد.

به گزارش کردپرس، روزنامه "العربی الجدید" چاپ لندن در شماره امروز (سه شنبه) خود از یکی از قضات عضو شورای کمیسیاران مسئول اداره کمیسیون عالی مستقل انتخابات در عراق نقل کرد که نتایج به دست آمده در جریان فرآیند بازشماری دستی آرای انتخابات پارلمانی اخیر این کشور تفاوت چندانی با نتایج اعلام شده شمارش الکترونیکی آرا نخواهد داشت بلکه تنها تغییرات اندکی در آرای برخی جریان های سیاسی در کار خواهد بود.

به گفته این قاضی که خواسته نامش فاش نشود، بیشترین تغییر در جایگاه جریان های پیروز انتخابات پارلمانی 12 مه گذشته عراق مربوط به استان مورد مناقشه کرکوک با جابجایی دو کرسی پارلمان میان آنها خواهد بود و پس از آن نیز استان سنی نشین الانبار قرار دارد با این حال رتبه جریان های مختلف در سطح کشور تغییر نخواهد کرد و تمامی آنها همچنان در جایگاه قبلی خود باقی خواهند ماند.

قاضی مذکور ضمن تاکید بر این که گزارش های حاکی از تغییر جایگاه جریان های سائرون به رهبری مقتدی صدر و فتح به رهبری هادی عامری و جابجایی آنها با یکدیگر به هیج وجه صحت ندارد، مدعی شد که تکمیل فرآیند بازشماری دستی آرای صندوق های مشکوک و مورد گمان به هیج وجه به معنای آن نیست که انتخابات اخیر پاک و شفاف بوده بلکه تقلب گسترده در بخش های مختلف فرآیند انتخاباتی صورت گرفته است.

این قاضی در این باره به ارعاب رای دهندگان در انتخابات پارلمانی اخیر عراق از سوی جریان های سیاسی و خرید آرای آنها با پول، جلوگیری از رسیدن صندوق های اخذ رای به برخی مناطق، پرداخت رشوه به کارمندان کمیسیون انتخابات، انداختن آرای تقلبی در صندوق های رای گیری، دستکاری دستگاه های الکترونیکی شمارش آرا و همچنین دستکاری آرای آوارگان مقیم اردوگاه ها، زندانیان، افراد بستری در بیمارستان ها و نیروهای امنیتی اشاره کرده است.

قاضی مذکور همچنین تاکید کرده که نتایج فرآیند در جریان بازشماری دستی آرای صندوق های اخذ رای انتخابات پارلمانی عراق به زودی مشخص می شود و به دنبال آن نیز تحویل نهاد قضایی این کشور خواهد شد تا ‌پس از تایید نهایی نتایج، نخستین جلسه دوره بعدی پارلمان به ریاست مسن ترین نماینده برای انتخاب رئیس جدید پارلمان برگزار شود.

این در حالی است که لیث جبر، سخنگوی کمیسیون انتخابات عراق ظهر امروز با صدور بیانیه ای اظهارات منتسب به یکی از قضات مسئول اداره کمیسیون در روزنامه العربی الجدید را تکذیب کرده و خاطر نشان ساخت که کمیسیون پیشتر نیز با صدور بیانیه دیگری اعلام هر گونه نتایج بازشماری آرای انتخابات پارلمانی اخیر را بی پایه و اساس خوانده و تکذیب کرده است.

جبر با بیان این که اظهارات مذکور بی پایه و اساس است چرا که هیچ یک از قضات مسئول اداره کمیسیون انتخابات عراق در رابطه با نتایج فرآیند در جریان بازشماری آرا اظهار نظر نکرده اند، تاکید کرد که شورای کمیسیاران نیز رسانه های منتشر کننده اخبار تایید نشده از سوی کمیسیون را مورد بازخواست قرار خواهد داد.

کد خبر 63520

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha