عزم عربستان برای حضور جدی در بازار اقلیم کردستان

سرویس عراق و اقلیم کردستان – نشست مشترک اقتصادی عربستان و اقلیم کردستان در اربیل در حال برگزاری است.

به گزارش کردپرس، پس از عادی سازی روابط عربستان و عراق طی چند سال اخیر، ریاض به دنبال تعمیق روابط با اقلیم کردستان در تمامی حوزه ها است.

پس از گشایش کنسولگری عربستان در اربیل، تلاش های این کشور برای گسترش روابط اقتصادی و سیاسی با اقلیم کردستان فزونی یافته است.

در تداوم تلاش ها در راستای گسترش روابط ریاض با کردستان عراق، هیئتی متشکل از سرمایه گذاران و مقامات اقتصادی عربستان سعودی، به فرمان محمد بن سلمان ولیعهد این کشور، به اربیل سفر کرده و با نیچروان بارزانی نخست وزیر اقلیم کردستان، در مورد گسترش همکاری های اقتصادی، دیدار کرد.

پس از این دیدار، نشست مشترک اقتصادی عربستان و اقلیم کردستان پیش از ظهر امروز (سه شنبه 2 مرداد) با حضور سرمایه گذاران و مقامات اقتصادی طرفین در اربیل آغاز به کار کرد.

علی سندی وزیر برنامه ریزی اقلیم کرستان در این نشست، بر آمادگی کامل این اقلیم برای گسترش روابط قتصادی با ریاض و زمینه سازی در راستای حضور گسترده تر بازرگانان، سرمایه گذاران و تولید کنندگان عربستانی در اقلیم کردستان تاکید کرد.

سندی ضمن اشاره به ثبت حضور 25 هزار شرکت اقتصادی در حوزه های مختلف در بازار اقلیم کردستان، سیاست اربیل در حوزه اقتصادی را گسترش روابط با طرف های خارجی به ویژه جذب سرمایه گذار و تولید کنندگان عربستانی برای حضور فعال تر در کردستان دانست.

وی تاکید کرد که شرایط اقلیم کردستان از هر لحاظ برای حضور برجسته اقتصادی عربستان مهیا است و اربیل نیز به روابط با ریاض اهمیت ویژه ای می دهد.

در این نشست، رئیس اتاق های بازرگانی عربستان نیز ضمن اشاره به گسترش روابط ریاض با عراق طی سال های اخیر، حضور فعال در بازار اقتصادی اقلیم کردستان را از برنامه های این کشور در سرمایه گذاری خارجی خواند.

بر اساس اظهارات مقامات اربیل و ریاض در کنفرانس مشترک اقتصادی، راهکارهای توسعه روابط تجاری و اقتصادی میان اقلیم کردستان و عربستان، زمینه سازی فعالیت سرمایه گذاران و تولیدکنندگان سعودی در بخش های صنعت و کشاورزی و گردشگری کردستان، افتتاح شعبه بانک سعودی در عراق و اقلیم کردستان، مورد بحث و بررسی قرار می گیرند.

نشست اقتصادی مشترک میان عربستان و اقلیم کردستان کمیته ای مشترک برای پیشگیری مسائل و اجرایی کردن توافق های اقتصادی فی مابین تشکیل خواهد داد.

نیچروان بارزانی نخست وزیر اقلیم کردستان در دیداربا هیئت عالی رتبه اقتصادی عربستان، آمادگی اقلیم کردستان برای همکاری با سرمایه گذاران عربستان در زمینه های اقتصادی و تجاری و توسعه روابط را اعلام کرد و خواستار انجام دادن اقدامات عملی در این باره شد.

کد خبر 63514

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha