وضعیت کُردهای عراق پس از رفراندوم

سرویس جهان- کنث پولاک می گوید هنوز بیشتر کردهای عراق به دنبال استقلال هستند اما احزاب کرد می داند فعلا بهترین اقدام همکاری با دولت مرکزی عراق است.

به گزارش کردپرس، کنث پولاک، کارشناس خاورمیانه، عراق و کردها در مصاحبه با سایت اندیکشده امریکن اینترپرایز پیرامون وضعیت کردهای عراق پس از برگزاری رفراندوم و پیامدهای شدید آن برای کردها گفت: می توان گفت اکثر کردهای عراق همچنان در فکر جدا شدن از این کشور هستند. در واقع، واکنش سایر مناطق عراق به برگزاری رفراندوم انگیزه آنها را برای استقلال تقویت کرده است.

با این حال، دکتر کنث پولاک تاکید کرد که کردها اکنون تشخیص داده اند که در حال حاضر، به اندازه کافی از نظر نظامی، سیاسی و اقتصادی قوی نیستند که در آینده ای نزدیک برای استقلال از عراق اقدام کنند.

وی افزود: بنابر این، کردها ناچار هستند برای مدتی طولانی همچنان بخشی از عراق باقی بمانند و از این فرصت به بهترین نحو استفاده کنند. آنها باید تلاش کنند با بهترین شیوه ممکن با بغداد تعامل داشته باشند.

دکتر پولاک می گوید درست است که کردها به آغوش عراق بازگشته اند اما آنها با خوشحالی این کار را نکرده اند. و این مسئله برای عراقیها مشکل ساز خواهد بود زیرا آنها 20 درصد جمعیت ان کشور را تشکیل می دهند، بیش از 50 کرسی در پارلمان عراق دارند و همچنین دارای منطقه ای خودمختار و نیروی نظامی مخصوص به خود هستند. اگر آنها بخواهد می توانند نقش مخربی در صحنه سیاسی عراق بازی کنند و ممکن است این مسئله به جنگ داخلی ختم شود.

وی توصیه کرد که اگر عراقیها می خواهند کردها نقش سازنده ای داشته باشند، باید در رفتار خود با کردها تجدید نظر کرده و با مناعت طبع به آنها نگاه کنند. باید به کردها به چشم یک شریک باارزش نگاه کنند اما هم اکنون در صحنه سیاسی عراق جو ضد کردی و مسموم حاکم است.

کد خبرنگار: 40101

کد خبر 63504

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha