چهار دلیل اصلی افت یک میلیارد دلاری صادرات از مرز مهران

سرویس ایلام – مدیر کل صنعت، معدن و تجارت استان ایلام در نشست خبری با اصحاب رسانه با عنوان این‌که کاهش صادرات در مرز مهران مقصرهایی داشته است، برای این افت یک میلیارد دلاری چهار عامل ذکر کرد.

به گزارش خبرگزاری کردپرس، یارالله نصیری گفت: درسال‌های قبل از سال 96 تعدادی از مرزهای ما ناامنی داشتند که این امر موجب شد تا بیشتر کالاهای صادر شده به کشور عراق از طریق مرز بین‌المللی مهران صادر شود. با بهبود اوضاع امنیتی در مرزهای مذکور، آن‌ها صادرات خود را از سر گرفتند و همین امر باعث کاهش صادرات در مرز مهران شد.

وی در تشریح دومین عامل گفت: افتتاح مرز سومار در نزدیکی استان ایلام و ارائه‌ی یک سری تخفیفات در ابتدای توسعه‌ی این مرز باعث شد که تعدادی از تجار برای صدور کالای خویش به کشور عراق از مرز مهران به مرز سومار بروند و از آن‌جا کالایشان را صادر کنند که این امر باعث کاهش صادرات از مرز مهران شد.

نصیری گفت: ممنوع شدن صادرات سیمان یکی دیگر از چهار دلیل اصلی کاهش صادرات مرز مهران در سال 96 بود. در حالی که ما قبلاً حدود یک میلیون تن صادرات سیمان از مرز مهران به کشور عراق داشتیم، قطع این میزان از صادرات باعث کاهش صادرات از مرز مهران شد.

مدیر کل صنعت، معدن و تجارت استان ایلام عملکرد خود تجار مستقر در مرز مهران را نیز دلیل دیگری بر کاهش صادرات در مرز مهران دانست و عنوان کرد: در سال 96 یک سری اعتراضات و تعطیل‌کردن‌های تجار در مرز مهران باعث شد که حدود یک ماه کار صادرات تعطیل شود و این خود در کاهش میزان صادرات در سال گذشته اثرگذار بوده است.

نصیری از اراده‌ی مدیریت ارشد استان برای رفع موانع صادرات گفت و توضیح داد: در حال انجام مذاکراتی در سطح کلان هستیم تا صادرات پررونق مرز مهران را احیا کنیم.

سرمایه‌گذاری 3314 میلیاردی در 13 طرح استان ایلام

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر میزان سرمایه‌گذاری در استان و این که در چهار سال اول دولت روحانی این میزان صفر بوده است، این ادعا را رد کرد و پاسخ داد: در چهار سال اول دولت تدبیر و امید 370 میلیون دلار ارز در صنعت ایلام وارد شده است.

نصیری افزود: سرمایه‌گذاری صنعتی در استان ایلام از 1700 میلیارد تومان در ابتدای دولت تا پایان سال جاری به 6300 میلیارد تومان خواهد رسید.

او گفت: هم اکنون 3314 میلیارد تومان در قالب 13 طرح در استان ایلام در حال اجراست که میزان اشتغال اسمی آن‌ها بیش از 810 نفر خواهد بود.

مدیر کل صنعت، معدن و تجارت استان ایلام اذعان داشت: با این حال باید بگویم که با وجود پیگیری‌های جدی، در جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی موفق نبوده‌ایم.

امسال 50 مصوبه ستاد اقتصاد مقاومتی و ستاد تسهیل اجرایی شده است

سؤال در مورد جلسات مکرر ستاد اقتصاد مقاومتی استان و مطالبه‌ی خروجی آن یکی از پرسش‌های خبرنگاران بود. نصیری اعلام کرد: تکرر در برگزاری جلسه برای رسیدگی به پرونده‌های بیشتر است و از ابتدای سال 97 تا کنون 52 مصوبه در ستاد اقتصاد مقاومتی داشته‌ایم که 50 مصوبه‌ی آن اجرا شده است.

وی افزود: در ستاد تسهیل و رفع موانع تولید حدود 184 مصوبه داشته‌ایم که 70 درصدشان اجرایی شده و 25 درصدشان نیز در حال انجام هستند و با برگزاری این جلسات مشکلات کارآفرینان بررسی شده و با حضور مدیران مرتبط و شخص استاندار، برای رفع مشکلات واحدها تصمیمات خوبی گرفته می‌شود.

کد خبر 63487

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha