متکدیان ایلام ساماندهی می‌شوند؟

سرویس ایلام – استان ایلام همواره محل مناسبی برای حضور متکدیان حرفه‌ای بوده است؛ خاصه آن‌که با رونق اربعین و مرز مهران، این طمع سازمان یافته بیشتر خود را نشان می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری کردپرس، ایلام به خاطر گشاده دستی و مهربانی مردمانش از یکسو و به خاطر ریشه عمیق باورهای دینی و جوانمردی در اعمال و رفتارهایشان، همواره محل خوبی برای جذب متکدیان حرفه ای از شهرهای دور و نزدیک به این سامان بوده است. در شهری که جذب سرمایه گذار برای آبادانی این استان، به یکی از رؤیاهای مردم و مسؤولین تبدیل شده، به نظر می رسد که در جذب گدایان موفق عمل کرده است! این مهم در ایام حسینی ایلام که از آغاز محرم تا پایان کنگره اربعین طول می‌کشد، بیشتر خودش را نشان می‌دهد و گدایان سازمان‌یافته در مسیر زائران قرار می‌گیرند.

اخلاق گدایی قابل سرایت است

امام سجاد (ع) هیچ متکدی واقعی یا متقلبی را رد نمی کرد تا مبادا در این میان خشک و تری با هم بسوزد. اما در این زمانه که تکدی گری به یک شغل سازمان یافته تبدیل شده است و به همراهش انواع انحرافات اجتماعی از قبیل فحشاء سازمانی، فروش و مصرف مواد مخدر، دزدی و ناامنی به بار می آورد... باید و باید کاری شود؛ که قسمتی سهم مسؤولین و بخشی هم سهم مردم است.

طبق نظریه همنشینی افتراقی ساترلند، رفتار انحرافی مثل سایر رفتارهای اجتماعی از طریق همنشینی و پیوستگی با دیگران "آموخته می شود". بنابراین در جامعه ای که تعداد زیادی گدا وجود دارد ممکن است روی افراد دیگر تأثیر بگذارد. وقتی در جامعه بیکاری زده ای مشاهده شود که افرادی، از کار نکرده سودی هنگفت به جیب می زنند، ممکن است انگیزه ای برای افرادی شود که در تنگنا و زیر فشار کمرشکن مشکلات اقتصادی قرار دارند، ممکن است گدایی به صورت پنهان و آشکار در بین اعضای جامعه تسری پیدا کند؛ حالا نه اینکه همه مردم گدا شوند، بلکه اخلاق تکدی و روح گدایی در جامعه گسترش پیدا می کند و این بدترین آفت برای کشوری است که روی بدنه اجتماعی کار اتباعش حساب می کند.

متکدیان شهر ایلام به زودی ساماندهی می شوند

در همین راستا مدیرکل اجتماعی فرهنگی استانداری ایلام تکدی گری را پدیده‌ای منفی دانست و گفت: طرح جمع آوری متکدیان از یازدهم مرداد با همکاری دادستانی فرمانداری شهرداری نیروی انتظامی و بهزیستی اجرا می شود.

به گزارش روابط عمومی استانداری ایلام، عهدیه طهماسبی افزود: متاسفانه مافیا و باندهای تکدی گری به طور ویژه از کودکان کار و خیابانی در جهت اهداف ناصحیح خود استفاده ابزاری می‌کنند.

وی از دستگاههای متولی در امر ساماندهی متکدیان از جمله شهرداری٬ نیروی انتظامی٬ بهزیستی و کمیته امداد امام(ره) خواست به صورت جدی و هماهنگ به وظیفه خود عمل کنند.

طهماسبی با تاکید بر ضرورت ساماندهی متکدیان گفت: باید چرخه نگهداری، درمان، آموزش و اشتغال آنها در نظر گرفته شود.

مدیرکل اجتماعی فرهنگی استانداری ایلام افزود: تا کنون 106 متکدی در استان شناسایی شده اند که از این تعداد 70 نفر زن و 36 نفر مرد هستند.

طهماسبی اجرای طرح غربالگری متکدیان را ضروری دانست و افزود: متکدیان بیمار به دانشگاه علوم پزشکی ٬ کودکان بی سرپرست به بهزیستی و معتادان به کمپ های خاص تحویل داده خواهند شد.

گزارش: یاسر بابایی

کد خبر 63458

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha