در شرایط فعلی نحوه مدیریت، کنترل و تنظیم بازار عوض شده است/ قیمت مرغ در کردستان نباید بالاتر از میانگین کشوری باشد

سرویس کردستان- در یازدهمین جلسه کارگروه تنظیم بازار کردستان همانند جلسه دهم، «مرغ» بحث داغ جلسه بود. مسئولان دولتی تاکید دارند که با توجه به تولید مازاد بر مصرف مرغ در استان کردستان قیمت این کالای اساسی نباید بالاتر از میانگین کشوری باشد اما بر اساس قیمت های اعلام شده قیمت مرغ در بازار 300 تومان بالاتر از این میزان است.

به گزارش کرد پرس، بر اساس اطلاعاتی که در این جلسه از سوی معاونان سازمان جهاد کشاورزی ارایه شد، قیمت مرغ دم مرغداری در کردستان، 5400 تومان است، این رقم در بسیاری از استان ها بالای 5700 است، اما قیمت مصرف کننده مرغ در آن استان ها حدود 8100 تومان و این رقم در بازار کردستان بالای 8400 است.

بر اساس این اطلاعات، 45 درصد مرغ تولیدی در کردستان در خود استان به مصرف می رسد و مابقی به استان های همجوار صادر می شود و با این وجود قیمت مرغ در استان های همجوار کم تر از استان کردستان است. مسئولان حاضر در این جلسه بر ضرورت اصلاح این مسئله تاکید کردند و قیمت برای مصرف کننده در هفته جاری در استان حداکثر 8140 تومان تعیین و مصوب شد.

تمام ارگان ها برای حفظ آرامش در بازار تلاش کنند

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کردستان در این جلسه با بیان اینکه وضعیت جدیدی در بازار حاکم شده و تمام ارگان ها باید برای حفظ آرامش در بازار کمک کنند، گفت: تمام کسانی که در بخش های تولید، توزیع و عرضه فرآورده های مختلف نقش دارند باید منافع خود را به حداقل برسانند تا فشار کاذبی بر مردم وارد نشود و تولید به پایداری برسد.

حسین فیروزی با اشاره به اینکه کسانی که در زنجیره تولید نقش دارند از تولید کننده، حمل و نقل، خرده فروش و عمده فروش همه باید سود ببرند، گفت: این امر باعث افزایش بهره وری می شود و کارگروه تنظیم بازار می خواهد حقوق مصرف کننده رعایت شود و تمامی شاخص ها در نظر گرفته شود.

وی با اشاره به تعیین قیمت گوشت مرغ در بازار افزود: کردستان از استان های تولید کننده گوشت مرغ مازاد بر نیاز بازار است و نرخ تمام شده مرغ در بازار استان باید کمتر از میانگین کشوری باشد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کردستان گفت: هر روز قیمت مرغ توسط اتحادیه مرغداری هاب استان اعلام شود و سازمان جهاد کشاورزی باید این قیمت را با توجه با قیمت تمام شده بررسی و آن را تایید یا رد کند.

تشکیل ستاد تشدید مبارزه با احتکار و اختفای کالا

محمد دره وزمی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان نیز از تشکیل ستاد تشدید مبارزه با احتکار و اختفای در استان خبر داد و گفت: کمیته ای برای این منظور بر اساس بخشنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت تشکیل می شود و این کمیته گشت های عملیاتی و مشترکی را با سایر ارگان ها انجام می دهد.

مدیر سازمان تعاون روستایی کردستان هم گفت: این تعاونی تمام تلاش خود را برای ذخیره سازی اقلام مورد نیاز و اساسی بازار را انجام می دهد.

پیمان اسکندری گفت: هم اکنون یک هزار و 590 تُن گوشت مرغ و 35 تُن گوشت قرمز منجمد برای توزیع در انبارهای استان وجود دارد که سهم ذخیره گوشت قرمز 80 تُن است.

300 هزار تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان کردستان خریداری شده است

مدیر تنظیم بازار سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: تاکنون 300 هزار تُن گندم از کشاورزان خریداری شده و سهم سیلوهای استان در حال تکمیل شدن است.

شهریار حنیفی افزود:پس از تحویل گندم 50 درصد قیمت آن در اختیار کشاورزان قرار می گیرد و باید برای انتقال و ذخیره سازی گندم اقدام اساسی انجام شود.

کد خبر 63420

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha