کم و کیف زیرساختهای اربعین در ایلام و شمارش معکوس برای آغاز این رویداد بزرگ

سرویس ایلام- استان ایلام به عنوان دروازه اصلی عتبات عالیات و نزدیک ترین استان مرزی کشور به اماکن مذهبی کشور عراق و عتبات عالیات تا کمتر از چند ماه دیگر بار دیگر میزبان میلیونی زائران اربعین خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری کردپرس، وجود مرز بین المللی مهران در استان ایلام که اصلی ترین مرز زمینی بین کشورهای ایران و عراق است باعث شده است که سالانه خصوصاٌ در آستانه اربعین چند میلیون زائر ایرانی و غیر ایرانی برای رفتن به زیارت عتبات عالیات و حضور در مراسم اربعین به استان ایلام بیایند.

به لحاظ دیگر، همه ساله در آستانه اربعین توجه به زیرساختهای این موضوع در استانهای مرزی و خصوصاً استان ایلام و البته کاستی ها و نواقص زیرساختی یکی از اصلی ترین مباحث روز است.

توسعه راهها مهم ترین نیاز زیرساختی برای زائران اربعین در ایلام

از آنجایی که در آستانه آیین اربعین در مدت کمتر از سه هفته چند میلیون زائر و صدها هزار خودرو راهی غرب کشور و استان ایلام می شوند توسعه زیرساختها در زمینه راه و جاده از اصلی ترین نیازهای این استان در سالهای اخیر بوده است که در این گزارش به کیفیت زیرساختهای حوزه شهرستان ایلام اشارات کوتاهی خواهیم کرد.

باید گفت: اگرچه که در سه سال گذشته تمرکز اصلی حوزه راه و شهرسازی استان ایلام توسعه و تعریض راههای منتهی به مرز مهران بوده است اما این مهم همچنان به سرانجام نرسیده است و تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله ها دارد.

از میان چهار محور عمده و اصلی که به مرز مهران منتهی می شوند باید گفت: تاکنون محور کرمانشاه –ایلام- مهران وضعیت مطلوب تری دارد و سه محور دیگر چندان مورد توجه قرار نگرفته اند اگرچه که محور کرمانشاه-ایلام- مهران اصلی ترین این گذرگاهها است.

4 خطه کردن محور ایلام-مهران اولویت مهم اداره کل راه و شهرسازی استان

با تلاشهایی که در سالهای اخیر در خصوص 4 خطه کردن محور ایلام- مهران صورت گرفته بخش بزرگی از این مسیر 4 خطه شده و قرار است این مسیر تا اربعین امسال صد در صد تکمیل و 4 خطه شود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان ایلام در گفتگو با خبرگزاری کردپرس در این زمینه گفت: از حدود 120 کیلومتر این مسیر تاکنون بیش از 90 کیلومتر آن 4 خطه شده و مابقی آن نیز در دست اجرا است.

میرجعفریان افزود: حدود 30 کیلومتر این مسیر در سه قطعه باقی مانده که قطعه اول از مهدی آباد تا ماربره، قطعه دوم از محور ماربره تا سه راهی جندالله و قطعه سوم هم ادامه این مسیر به سمت مهران است که هر سه قطعه در دست ساخت قرار دارند.

البته زیرساختهای مربوط به اربعین تنها در حوزه راه نبوده بلکه برگزاری این آیین به امکانات مهم دیگری نیز نیاز دارد که از جمله آنها امکانات رفاهی است.

آمادگی کمیته های مختلف برای خدمت به زائران اربعین در ایلام

شهر ایلام به عنوان دروازه ورودی زائران اربعین برای عزیمت به مرز مهران هر ساله پذیرای همان انبوه زائرانی است که از طریق مرز بین المللی مهران راهی عتبات عالیات می شوند.

به همین خاطر به همان اندازه ای که توسعه امکانات و زیرساختها در شهر مرزی مهران اهمیت دارد تقریبا در شهرستان ایلام نیز همین گونه است که مسئولان این شهر تمهیدات خاصی را در این زمینه در نظر گرفته اند.

فرماندار ایلام در همین رابطه در گفتگو با کردپرس می گوید: عمده زیرساختها در شهرستان ایلام در این زمینه تا حدودی آماده است که برای سهولت در رفت و آمد زائران اربعین پل هوایی میدان ارغوان ایلام که ورودی شمالی شهر ایلام است تکمیل شده و از چند ماه گذشته به کمربندی شرقی ایلام وصل شده است.

معروف بسطامی افزود: از آنجایی که خدمت رسانی به زائران اربعین نیازمند مشارکت دستگاههای گوناگون است به همین خاطر کمیته های چندگانه خدمت به زائران اربعین تشکیل شده و فعالیت خود را آغاز کرده اند.

افزایش سرویس های بهداشتی و تکمیل فضای رفاهی خروجی ایلام

فرماندار ایلام در ادامه به امکانات رفاهی ورودی و خروجی های شهر ایلام اشاره کرد و گفت: در مسجد راه کربلا که وردی زائران اربعین به شهر ایلام از سمت مهران و خروجی شهر ایلام به سمت مهران است نیز امکانات ویژه ای در نظر گرفته شده است.

وی گفت: از آنجایی که این مسجد یکی از مهمترین توقفگاههای زائران در شهر ایلام است امسال تعداد 16 چشمه سرویس بهداشتی در محوطه آن ساخته شده است و علاوه بر این امکاناتی همچون بهسازی موزاییک فرش محوطه، احیای فضای سبز و آبنمای محوطه این مسجد نیز ساخته و تکمیل شده است .

بسطامی افزود: تکمیل این پروژه توسط شهرداری ایلام بوده است و اعتبار آن نیز که حدود یکصد و ‌پنجاه میلیون تومان بوده است از محل منابع داخلی شهرداری ایلام تامین شده است .

وی بیان کرد: در محوطه های بیرونی و نزدیکی های این مسجد نیز فروشگاههای مختلف و نیز چند سالن غذاخوری از قبل ساخته شده و به زائران اربعین و عتبات عالیات در طول سال خدمت رسانی خواهند کرد.

استفاده از تجربیات سالهای گذشته در خدمت به زائران اربعین

فرماندار ایلام با اشاره به اینکه در خدمت رسانی بهتر به زائران اربعین از تجربیات چند سال گذشته بهره گیری خواهد شد گفت: مشکلات سالهای گذشته در این زمینه شناسایی و دسته بندی شده که امسال در رفع این مشکلات اقدام خواهد شد.

بسطامی افزود: اسکان اضطراری زائران یکی دیگر از موارد مربوط به اربعین در شهرستان ایلام بوده که در این زمینه تلاش خواهد شد تعدادی از مدارس، مساجد و حسینیه ها، سالن های ورزشی و پارک های مناسب شناسایی و مورد استفاده قرار بگیرند.

وی در خصوص راه اندازی موکب ها هم گفت: امسال همانند سالهای گذشته نقطه ای از ورودی و یا خروجی ایلام در این زمینه آماده سازی و با همکاری ادارات و سازمانها تجهیزات و امکانات لازم در این موکب ها جانمایی می شود.

فرماندار ایلام تصریح کرد:یکی از مواردی که در این زمینه در دستور کار قرار دارد این است ایستگاههای پذیرایی و موکب ها به مردم واگذار شود و از اعتبارات و امکانات دولتی در پذیرایی از زائران کمتر استفاده شود که در این زمینه جنبه های اقتصادی و درآمدزایی برای مردم نیز مد نظر خواهد بود.

در گزارش های بعدی موضوع زیرساختهای اربعین در دیگر شهرستانهای مسیر زائران اربعین در استان ایلام بررسی خواهد شد.

گزارش: حشمت اله کرمی نژاد

کد خبر 63417

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha