لزوم ترمیم جایگاه اجتماعی مشاغل برای مقابله با تب پزشک  شدن

سرویس کردستان- 65 درصد از داوطلبین آزمون کنکور شهرستان دهگلان در سال جاری در رشته "علوم تجربی" شرکت کرده اند که این موضوع نشان از بالا رفتن تب "پزشک شدن" در میان خانواده ها و دانش آموزان می دهد و اگر این روند در کشور همچنان ادامه داشته باشد جامعه در سال های نه چندان دور با عدم توزیع مناسب شغلی و کمبود نیروی انسانی در سایر رشته ها مواجه خواهد شد.

به گزارش کردپرس، تب "پزشک شدن" در میان والدین و دانش آموزان به حدی بالا رفته است که به گفته "صالح نادری"، رئیس اداره آموزش و پرورش شهرستان دهگلان 65 درصد از داوطلبان کنکور دهگلانی در سال جاری در رشته علوم تجربی شرکت کرده بودند که تنها 5 درصد شانس قبولی در رشته پزشکی را خواهند داشت و مابقی یا باید پشت درهای دانشگاه بمانند و یا به تحصیل در رشته ای دیگر اکتفا کنند.

یکی از عمده دلایل کشش دانش آموزان برای پزشک شدن، وجود بازار کار و درآمد مناسب پس از اتمام تحصیلات دانشگاهی می باشد، والدین نیز با توجه به آمار بالای بیکاری در کشور و به جهت ترس از بیکاری فرزندان در آینده و داشتن امنیت شغلی، آنها را به امید پزشک شدن تشویق به تحصیل در رشته علوم تجربی می نمایند اما این امر خطر کمبود نیروی انسانی و عدم توازن در سایر رشته ها را در بر خواهد داشت که باید به آن توجه نمود و اینجاست که اهمیت "هدایت تحصیلی" به خوبی مشخص خواهد شد.

مزایای اجتماعی شغل، دلیل تمایل به "پزشک شدن"

فرماندار دهگلان با اشاره به تمایل بیشتر والدین برای ورود فرزندانشان به رشته های علوم تجربی یکی از دلایل آن را مزایای اجتماعی شغل عنوان کرد و آن را وابسته به چند عامل از جمله قدرت، احترام و جایگاه و سرمایه و درآمد شغل دانست.

به اعتقاد وی برخی مشاغل با وجود اینکه فنی نیز هستند اما جایگاه و قدرت لازم را در جامعه ندارد. به گفته وی یکی از عواملی که کل جامعه ایران با آن درگیر است تخریب سرمایه های اجتماعی است که در جامعه ما به مرور زمان تخریب شده است.

"ارشدی" ترمیم جایگاههای اجتماعی را بهترین راه برای حل این معضل عنوان کرد و گفت: وقتی جایگاههای اجتماعی به واسطه مزایای اجتماعی ترمیم شود آن وقت می تونیم بگوییم که فرزندمان در فلان رشته تحصیل کند.

وی تغییر دیدگاه والدین برای تحصیل فرزندان در رشته خاصی را منوط به اصلاح دیدگاه دانست و یادآور شد: این اصلاح رابطه مستقیم با ساختار آموزشی دارد و تا زمانی که توزیع مزایای قدرت شغلی به درستی انجام نشود این امر میسر نخواهد شد.

ضرورت استفاده از پتانسیل مردمی در جهت رفع دغدغه مالی مدارس

فرماندار دهگلان همچنین گریزی نیز به مشکلات مالی مدارس زد و با تاکید بر اینکه در حوزه آموزش و پرورش هیچ گونه دغدغه تخصصی ندارم، اظهار داشت: در کل ساختار آموزش و پرورش افراد متخصص وجود دارند اما از نظر مالی نیاز به کمک دارد تا بتواند خدمات بهتر و کاملی ارائه دهد.

"جمال ارشدی" در ادامه با بیان اینکه مدیران مدارس حق گرفتن هیچ گونه وجهی از والدین را ندارند و نیز با اذعان به وجود مشکلات مالی در مدارس، خواستار ورود جدی تر و فعال تر انجمن اولیا و نهادهای مدنی به این عرصه شد.

وی معتقد است از پتانسیل های نفوذ مردمی به خوبی استفاده نشده است بنابراین لازم است نفوذ انجمن اولیا در میان اولیا بیشتر باشد تا بتوانند والدین را مجاب کنند که به بهسازی مدارس و رفع دغدغه های مالی آن کمک کنند.

گزارش ظریفه احمدی

کد خبر 63413

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha