ترکمان ها به دنبال افزایش نفوذ خود در کرکوک هستند

سرویس جهان- به نوشته سایت المانیتور، حالا که نیروهای پیشمرگ به لطف نیروهای عراقی از کرکوک بیرون رانده شده اند شانس این را دارند که نفوذ خود را بر این استان مورد اختلاف در عراق افزایش دهند.

به گزارش کردپرس، سایت خبری تحلیلی المانیتور در آمریکا در گزارشی نوشت: ترکمان های ساکن کرکوک با توجه به این که نیروهای پیشمرگ کرد دیگر در این شهر حضور ندارند و شهر در اختیار دولت مرکزی قرار دارد، زمینه را برای افزایش نفوذ خود مناسب می بینند.

بر اساس این گزارش، ترکمان ها انتظار داشتند با توجه به ائتلاف خود در کرکوک بتوانند حداقل چهار کرسی پارلمان عراق را در این شهر از آن خودکنند اما اتحادیه میهنی توانست از 12 کرسی سهم کرکوک، شش کرسی را از آن خود کند و ترکمانها را با ناامیدی روبه کند. آنها ادعای وجود تقلب در انتخابات را مطرح کرده اند.

ترکمان های کرکوک خروج نیروهای پیشمرگ را از کرکوک در جریان مناقشه بغداد و اربیل در اکتبر 2017 و بعد از برگزاری رفراندوم مناقشه برانگیز استقلال را فرصتی بی نظیر برای افزایش نفوذ خود دانسته اند اما از آن بیم دارند بغداد در ازای دست کشیدن کردها از استقلال اجازه دهد نیروهای کرد دوباره به کرکوک باز گردند.

ترکمانها در راستای افزایش نفوذ خود خواستار رفع نگرانی خود در مورد انتخابات کرکوک، تعیین استاندار موقت کرکوک از میان ترکمنها و انتخاب افرادی از میان ترکمانها در کابینه جدید دولت مرکزی عراق هستند. آنها می گویند در مورد بازگشت نیروهای پیشمرگ کوتاه نخواهند آمد و با این موضوع مخالف هستند.

کد خبرنگار: 40101

کد خبر 63386

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha