تابستان ملتهب در عراق / رافد الجبوری

سرویس عراق و اقلیم کردستان - روزنامه «العربی الجدید» لندن در مقاله ای تحت عنوان «تابستان ملتهب در عراق» به قلم راقد الجبوری می نویسد: درجه حرارت تابستان در عراق از 50درجه سانتیگراد نیز فراتر می رود و اوضاع بسیار دشواری را بویژه در صورت قطع جریان برق برای مدتی طولانی از جمله در جنوب عراق بوجود می آورد. در این اوضاع و احوال دشوار خشم اهالی بصره نیز برانگیخته شده و در اعتراض به کمبود آب آشامیدنی و نابساماتی خدمات رسانی دست به تظاهرات زدند.

به گزارش کردپرس، نویسنده روزنامه «العربی الجدید» در مقاله خود می افزاید: علت اصلی این تظاهرات، بحرانی است که حیدر العبادی، نخست وزیر عراق با آن روبرو است. وی در هنگام تصدی منصب نخست وزیری عراق با کاهش بهای جهانی نفت مواجه شد و به صرفه جویی فراگیر در هزینه های دولتی پرداخت و استخدام در دستگاه های دولتی را متوقف کرد که بی کاری جوانان عراقی را به دنبال داشت. این اقدام العبادی به مثابه یک بمب زمانبندی شده بود؛ چرا که صدها نفر به دلیل ضعف بخش های خصوصی از بازار کار محروم شدند و همین مسئله به گسترش اعتراضات مردمی انجامید.

نخستین تظاهرات و اعتراضات مردمی در بغداد در تابستان سال 2015 برگزار شد و همه به العبادی و وعده های انجام اصلاحات و مبارزه با فساد او دل بستند، اما او نتوانست به اقدامات ملموسی در این خصوص دست بزند و امیدهای که به وی بسته شده بود به ناامیدی تبدیل شد.

نخست وزیر عراق در تظاهرات کنونی برای گوش دادن به خواسته های تظاهرات کنندگان هنگام بازگشت از کنفرانس بین المللی بروکسل با این اعتقاد که می تواند بار دیگر با وعده و وعید مشکلات را حل کند، مستقیما" به بصره رفت، اما تظاهرکنندگان به محل اقامت او در هتل شرایتون بصره یورش برده و شعارهایی علیه او سردادند.

افراد عشایر عراق، بویژه عشایر بصره با اینکه نیروهایی انقلابی نیستند، اما گاهی در رویارویی با دیگر عشایر عراقی سلاح در دست می گیرند و احزاب عراقی نیز دارای سلاح هستند و این عشایر هنگامی که درپی افزایش بهای جهانی نفت مشاهده کردند که العبادی هنوز هم به صرفه جویی در هزینه های دولتی می پردازد، به خشم آمده و به سوی مراکز شرکت های نفتی خارجی در بصره حمله کردند؛ چرا که معتقدند بیشتر درآمدهای عراق، درآمدهای نفتی است. تظاهرات کنندگان از شرکت های نفتی خارجی در عراق خواستار ایجاد فرصت های شغلی و خدمات رسانی و اجرای طرح های عمرانی از جمله جاده سازی و آبرسانی و برق رسانی شدند.

تظاهرات و اعتراضات کنونی در عراق علیه همه احزاب سیاسی انجام می گیرد؛ چراکه تظاهرات کنندگان به مقرهای احزاب متنفذ شیعه در بصره و دیگر استان های جنوبی عراق حمله کردند، اما دامنه تظاهرات به رغم نابسامان بودن اوضاع مناطق سنی نشین در شمال بغداد، به این مناطق گسترش نیافت؛ چرا که این مناطق همچنان از ویرانی های جنگ با داعش رنج می برند و هرگونه حرکت اعتراض آمیز در این مناطق با عکس العمل شدید بغداد روبرو خواهد شد؛ زیرا مسئولان عراقی چنین اعتراضاتی در مناطق سنی نشین را مقدمه ای برای بازگشت مجدد داعش به عراق می دانند.

دولت فدرال عراق درپی شکست سفر العبادی به بصره، سیاست تعامل امنیتی با تظاهرات کنندگان در جنوب عراق را درپیش گرفته و افراد نفوذی به تظاهرات را به خرابکاری متهم کردند. بغداد همچنین اینترنت را قطع و شبکه اجتماعی را فیلتر کرد، اما وعده هایی در خصوص انجام اصلاحات در بصره و در سرتاسر عراق داد.

احتمالا" تظاهرات با افزایش درجه حرارت تابستان در عراق گسترش خواهد یافت، اما با کاهش درجه حرارت و پایان فصل تابستان رو به کاهش خواهد گذاشت، اما بحران سیاسی و اقتصادی همچنان ادامه خواهد یافت؛ چرا که با گذشت چندین ماه هنوز دولت جدید عراق تشکیل نشده است، زیرا مردم عراق بر این باور هستند که این ایران و آمریکا هستند که نخست وزیر آینده عراق و دیگر مسئولان پست های حاکمیتی را در این کشور تعیین می کنند.

بحران اقتصادی عراق نیز به دلیل وجود فساد مالی و اتکاء به درآمدهای نفتی، ضعف بحش خصوصی و مرگ تدریجی بخش کشاورزی نیز همچنان تداوم خواهد یافت و صدها جوان بی کار در عراق از آن رنج خواهند برد.

کد خبر 63263

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha