دیدار نیچروان بارزانی با نخست‌وزیر هلند

سرویس عراق و اقلیم کردستان- نخست وزیر اقلیم کردستان با سفر به کشور هلند، با نخست وزیر این کشور، دیدار و خواستار توسعه روابط دوجانبه با هلند و بهره گیری از تجربیات این کشور در زمینه های مختلف شد.

به گزارش کردپرس، امروز سه شنبه 19 تیر/20 جولای نیچروان بارزانی نخست وزیر اقلیم کردستان، طی سفر به هلند با مارک روته نخست وزیر این کشور دیدار و گفتگو کرد.

سایت رسمی هیئت وزیران اقلیم کردستان در این خصوص گزارش داد که بارزانی ضمن قدردانی از کمک های هلند به اقلیم کردستان در جنگ با داعش و نیز رسیدگی به آوارگان اسکان یافته در اقلیم، آمادگی اربیل را برای هرگونه همکاری با هلند اعلام و خواستار بهره گیری اقلیم کردستان از تجارب مفید این کشور در زمینه های مختلف و به ویژه در مورد کشاورزی و مدیریت آب شد.

وی با ارائه شرحی از آخرین تحولات عراق و نقش کردها در دولت و پارلمان این کشور، از آمادگی اقلیم برای حل اختلافات با بغداد از طریق گفتگو و پیشبرد هرچه بیشتر روابط فی‌مابین، خبر داده و با اشاره به بروز تهدید ازسرگیری فعالیت های داعش در منطقه بر ضرورت وجود و تداوم هماهنگی میان نیروهای پیشمرگ و ارتش عراق و ائتلاف بین المللی ضد داعش به منظور مقابله با تهدید داعش و نیز ریشه کردن این گروه و همچنین یافتن راه حل اساسی برای مشکلات عراق تأکید کرد.

در مقابل نخست وزیر هلند نیز با اشاره به اهمیت روابط با اقلیم کردستان برای کشورش و ابراز امیدواری برای توسعه این روابط از عملکرد نیروهای پیشمرگ در مقابله با داعش و نیز موضع اقلیم کردستان در اسکان آوارگان جنگ عراق تقدیر کرد.

روته آمادگی کشورش برای همکاری با اقلیم کردستان در زمینه ریشه کردن ترور و ایجاد اصلاحات در وزارت پیشمرگ اقلیم کردستان را اعلام کرده و ضمن ابراز امیدواری در مورد بهبود روابط اربیل و بغداد، بر حمایت هلند از ایفای نقش جریان های سیاسی کردستانی در دولت و مجلس عراق، تأکید کرد.

وی گفت که هیئت هلندی که مدتی قبل به اقلیم سفر کرده بود گزارشی در مورد وضعیت و شرایط اقلیم را به دولت هلند ارائه داده و مقامات مربوطه سرگرم بررسی این گزارش و مشخص کردن زمینه هایی هستند که دولت هلند می تواند در این زمینه ها به اقلیم و مردم آن یاری برساند.

فؤاد حسین رئیس دیوان ریاست اقلیم کردستان، صفین دزه یی سخنگوی هیئت وزیران اقلیم، دلاور آژگه یی نماینده اقلیم در اتحادیه اروپا نیز در این دیدار حضور داشتند.

بارزانی پس از این دیدار در جمع خبرنگاران دیدار با روته را مثبت و آغازی برای همکاری های بیشتر دانست.

لازم به ذکر است که سفر بارزانی به هلند، پس از سفر وی به آنکارا و شرکت در مراسم تحلیف رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه انجام شد و وی دیدار خود از ترکیه را بسیار مثبت و سرآغازی برای بهبود و گسترش روابط با دولت این کشور خواند و گفت که به دلیل فشردگی برنامه های این سفر موفق به دیدار با اردوغان نشده است.

کد خبر 62768

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha