برخورد با متخلفان تخلیه نخاله‌های ساختمانی در ایلام؛ از حرف تا عمل

سرویس ایلام – با توسعه‌ی روزافزون ساخت و سازهای ساختمانی در ایلام، نخاله‌های ساختمانی کم کم در حال قرق کردن شهرند.

به گزارش خبرگزاری کردپرس، با شروع نیمه‌ی اول سال، ساخت و ساز در ایلام شروع می‌شود. کسانی که خود را برای چنین فصلی مهیا کرده‌اند، شروع به تخریب ساختمان‌های کلنگی کرده و خانه‌ای 2 یا سه طبیقه و بیشتر می‌سازند. اول از همه هم به کندن پی ساختمان مشغول می‌شوند. این همه، باعث تولید نخاله‌های ساختمانی زیادی می‌شود که پیمانکار باید آن‌ها را از محل پروژه خود دور کند.

در مسکن مهر9 ایلام واقع در بولوار شهرداری و کمی پایین‌تر از آتش‌نشانی جانبازان، یکی از محل‌های به ظاهر امن برای متخلفان تخلیه نخاله‌های ساختمانی است. تا چشم کار می‌کند تپه‌ماهورهای مختلفی در جای جای این مکان تخلیه شده و می‌شود. از باریکه راه بین آتش نشانی و ساختمان‌های مسکن مهر، کامیون‌ها به محوطه‌ی پشت این ساختمان‌ها می‌روند و در کسری از دقیقه از شر بار خود خلاص می‌شوند.

آقای سلیمانی، یکی از ساکنان بلوک یک است. او به کردپرس گفت: بارها رفته ام و با رانندگان برخورد کرده‌ام، شماره ماشین‌ها را برداشته و به شهرداری داده‌ام، با شهرداری و شورای شهر رایزنی‌ها کرده‌ام ولی تا کنون هیچ اتفاقی در این زمینه نیفتاده است و روز نیست که کامیون‌های نخاله در این مکان تخلیه نشوند.

وی که بازنشسته یکی از ادارات ایلام است به سیل چند سال پیش اشاره کرد و گفت: به جز انتقال بیماری‌هایی مثل سالک از طریق پسمانهای ساختمانی و گودبرداری زمین‌ها، این منطقه محل عبور روان‌آب‌های زمستانی است. چند سال پیش که بارندگی زیاد بود و تعداد این نخاله‌های غیرمجاز در این حد نبود، آب وارد محوطه مسکن مهر 9 شد و اتفاقات بد زیادی را برای ساکنان این سه بلوک رقم زد؛ حال آنکه با توجه به پر شدن مسیر سیلاب از انبوه نخاله‌های ساختمانی، اهالی از آمدن باران واهمه دارند چرا که به طور یقین با تکرار بارندگی گذشته، و مسدود بودن مسیر عبور سیلاب توسط نخاله‌ها، باید انتظار فاجعه داشت.

شنیدن قصه‌ی تکراری عدم برخورد قانونی با متخلفان به یک عادت برای مردم این منطقه تبدیل شده است. در هر گوشه از شهر هر کس که عملیات ساختمانی انجام می‌دهد باید از شر نخاله‌هایش خلاص شود و چه جایی بهتر از مکان‌های کم‌دید و کم‌تردد؛ هر چند که اهالی‌اش بارها گزارش تخلف را به گوش مسئولان رسانده‌اند و برخوردی صورت نگرفته است.

در همین راستا، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری در کارگروه مدیریت پسماند استان ایلام از شهرداری، پلیس راه و راهنمایی، محیط زیست، منابع طبیعی، راه و شهرسازی و دستگاه قضا خواست با ایجاد گشت های مشترکی در مکان هایی که به محل دپوی نخاله و پسماند تبدیل شده اند، افراد خاطی و معارضان را شناسایی و با آنها برخورد قانونی شود.

احمد کرمی با بیان این که رها کردن پسماندها زیان‌بار و عامل و منبع شکل گیری انواع امراض و بیماری ها است، تاکید کرد: نکته مهم فرهنگ سازی در بین مردم برای تغییر در الگوی مصرف شهروندان و کاهش زباله و پسماند و تفکیک آنها است.

وی بدون اشاره به دپوی نخاله‌های ساختمانی در نقاط مختلف داخل شهر، عنوان کرد: باید در مدت 10 روز پسماندها و نخاله های ساختمانی کنارگذر شرقی و نیز ضلع‌ غربی واقع در روستای هفت چشمه پاکسازی و به تدریج این مکان با توجه به موقعیت جغرافیایی و چشم اندازی که دارند به یک مکان تفریحی و گردشگری تبدیل شوند.

به گزارش کردپرس، میزان تولید نخاله های ساختمانی استان ایلام 120 هزار تن در سال است که بخش خصوصی مجوز بازیافت آنرا گرفته است و در صورت توافق شهرداری و منابع طبیعی این کارخانه در محل سه راهی جندالله احداث می شود.

کد خبر 62433

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha