هنرمندان را وادار به سرسپردگی نکنیم

سرویس کردستان- جشنواره فرهنگی "موسیقی لیلاخ" اوایل شهریور ماه سال جاری برای چهارمین بار در حالی برگزار خواهد شد که دست اندرکاران این جشنواره، مصمم به رفع کاستی های سال های پیش و اجرایی مطلوب و رضایت بخش هستند.

به گزارش کردپرس، مردم منطقه لیلاخ سال هاست که موسیقی فولکلور لیلاخ گوشهایشان را می نوازد و با طنین خوش این موسیقی حماسه ها، عشق ها و دلدادگی ها را روایت می کنند، آوای خوش این موسیقی شهرها را درنوردیده و اینک تمام استان کردستان این موسیقی را می شناسد و می ستاید.

3 سال متوالی است که جشنواره "موسیقی لیلاخ" تلاش دارد تا علاوه بر آفریدن شور و نشاط در میان مردم این منطقه، این فرهنگ غنی را به همگان بشناساند، به همین دلیل اصحاب فرهنگ و هنر در شهرستان دهگلان سعی دارند تا چهارمین جشنواره "موسیقی لیلاخ" را با توانی بیشتر برگزار نمایند.

با نگاهی به سه دوره قبل این جشنواره می بینیم که این جشنواره توانسته است تا حدودی خود را به خوبی در میان مردم جا کند، هر چند انتقاداتی نیز به نحوه برگزاری این جشنواره و کم و کیف آن وارد است، که مهمترین انتقاد را می توان ورود افراد مدعی و نا آشنا به فرهنگ دانست که باعث گله مندی هنرمندان عرصه موسیقی شده بود.

به گفته "امید حسین پناهی"، رئیس انجمن موسیقی دهگلان، بخش اصلی موسیقی بر دوش این انجمن است اما در دوره قبل بهایی که باید به انجمن موسیقی داده می شد داده نشد.

وی با انتقاد از اینکه انجمن موسیقی در دوره قبل در دبیرخانه این جشنواره دخالت داده نشد خواستار بازنگری در این خصوص و گذر کارهای منتخب از کانال این انجمن شد.

هنرمند را وادار به سرسپردگی نکنید

"زاهد کریمی" هنرمند و بازیگر معروف استان کردستان، به عنوان یکی از دست اندرکاران برگزاری چهارمین جشنواره "موسیقی لیلاخ"، به دنبال فضایی برادرانه و به دور از منیت به جهت شاد کردن مردمی است که بخواهند ساعاتی را در شادی و آرامش به تفرج بگذرانند.

به گفته وی باز گذاشتن فضا برای هنرمند و وادار نکردنش به انجام کارهای کلیشه ای از ملزومات این جشنواره باید باشد.

کریمی معتقد است که هنرمند دل سپرده است نه سرسپرده، هنرمند را نباید وادار به سرسپردگی کرد، هنرمند باید مردمی باشد و در خدمت مردم.

هلپرکی (سوارانه)

اما "یحیی امینی" دیگر هنرمند و گوینده مطرح استان کردستان، از جشنواره ای متمایز از جشنواره "موسیقی لیلاخ" می گوید.

به عقیده وی دو چیز در فولکلور بسیار غنی است، یکی موسیقی و دیگری هلپرکی. بنابراین با توجه به تنوع ریتم هلپرکی لیلاخ و وجود ظرفیت های خوب، جشنواره هلپرکی (سوارانه) می تواند مکمل جشنواره موسیقی در منطقه لیلاح باشد.

این هنرمند مطرح استان، با اعتقاد بر اینکه توسعه فرهنگی منجر به توسعه اقتصادی خواهد شد از برگزاری جشنواره هلپرکی علاوه بر مرکز شهرستان دهگلان در شهر بلبان آباد نیز خبر می دهد.

امینی با نفی دید منطقه ای به فرهنگ، حضور دیگر هنرمندان استان در این چنین جشنواره هایی را به مثابه یک وزنه می داند که باید از آن استقبال کرد.

زنان، حلقه فراموش شده در رویدادهای فرهنگی

اما فرماندار دهگلان، نکته ای را بازگو می کند که کمتر کسی در حوزه فرهنگی تا به حال آن را به زبان آورده باشد. به اعتقاد "جمال ارشدی"، دستگاههای فرهنگی هیچ گونه برنامه ای برای زنان در این حوزه ندارد ، موضوعی که لازم است به آن توجه شود.

تلفیق بین "صنعت" و "فرهنگ"

نگاه "ارشدی" تلفیق بین فرهنگ و صنعت است، برگزاری جشن "خرمانان" و "سیب زمینی" با ظاهری وابسته به صنعت کشاورزی اما در واقع تقویت ساختارهای فرهنگی نمونه ای از این تلفیق است که می تواند بسیار مطلوب واقع شود.

فرماندار دهگلان فرهنگ این منطقه را بسیار غنی با ریشه هایی قوی می داند که خطری به نام "سطحی نگری" آن را تهدید می کند و باید از آن دوری کرد.

اما دیدگاه ارشدی نسبت به برگزاری جشنواره "موسیقی لیلاخ" دیدگاهی توسعه ای است، چرا که به اعتقاد وی توسعه فرهنگی تاثیر مستقیم بر توسعه اقتصادی خواهد داشت و باید به فکر استفاده مطلوب از این جشنواره به عنوان یک فرصت بود.

وی بسیار امیدوار به برگزاری مطلوب چهارمین دوره این جشنواره است چرا که ساختار دبیرخانه این جشنواره تخصصی تر خواهد شد به طوری که مغز اصلی آن شامل 3 بخش موسیقی، اجرایی و نمایشگاهی است که به افراد غیر متخصص و ناکارمد مجال ورود نخواهد داد و هر فرد با هر اندیشه و تفکری باید وارد گود شود.

به اعتقاد وی یکی از مشکلات هر نوع جشنواره، تضعیف درونی است چرا که اگر تضعیف درونی رخ دهد مشروعیت نیز از دست خواهد رفت.

کد خبر 61886

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha