سه شهرک در مهاباد بدون مدرسە

سرویس آذربایجان غربی- رئیس آموزش و پروش مهاباد گفت: زمین جدید با کاربری آموزشی در کوی دانش مهاباد قابلیت ساخت مدرسه را ندارد.

به گزارش کردپرس، کوی دانش، شهرک بهداری و کوی صبا 3 منطقه حاشیه ایی که در مسیر جاده ی مهاباد- میاندوآب قرار دارند از امکانات رفاهی و خدماتی چندانی بهره مند نیستند. به نحوی که در این 3 شهرک هیچ مدرسه ایی در هیچکدام از مقاطع تحصیلی وجود ندارد و دانش آموزان این مناطق باید به شهرک کارمندان با فاصله ی بیشتری از محل زندگی خود مراجعه کنند.

در طرح تفصیلی شهر مهاباد زمینی با کاربری آموزشی در کوی دانش تعبیه شده بود که بعدها با تغییر کاربری به مسکونی تبدیل شد و زمین دیگری جایگزین زمین کاربری آموزشی این شهرک شد که قابلیت ساخت و ساز را ندارد.

رئیس راه و شهرسازی مهاباد؛

زمین کاربری آموزشی کوی دانش پس از عدم ساخت توسط دستگاه متولی قانونا تغییر کاربری یافته است

رئیس راه و شهرسازی مهاباد در این خصوص به خبرنگار کردپرس می گوید؛ «زمین های دولتی با کاربری آموزشی حد فاصل شهرک صبا و کوی دانش دست نخورده باقی مانده است».

سوران کریمی ادامه می دهد؛ «در خصوص زمین کاربری آموزشی کوی دانش در طرح تفصیلی پیشین، مالکیت آن شخصی و با کاربری آموزشی بود، اما در طرح تفصیلی جدید قسمتی از آن آموزشی است و اکنون در آن ساخت و ساز انجام گرفته است. شهرداری باید در این مورد پاسخگو باشد که این مجوز چگونه صادر شده است، چرا که تغییر کاربری آن توسط راه و شهرسازی انجام نگرفته است».

کریمی می گوید؛«کاربری یک زمین خدماتی در مالکیت شخصی، بدون انجام ساخت و ساز توسط دستگاه متولی آن، در دراز مدت منتفی خواهد شد».

به گفته ی وی، مطابق قانون، 18 ماه دستگاه های متولی می توانند از هر گونه تغییر کاربری در زمین های شخصی با کاربری خدماتی جلوگیری کنند و پس از آن دو مرحله ی 5 ساله وجود دارد. در 5 سال اول برای تملک زمین کاربری غیر مسکونی توسط دستگاه متولی ، فقط پول زمین پرداخته می شود ولی در 5 سال دوم دستگاه متولی باید ضمن پرداخت پول زمین، حق اعیان را نیز پرداخت کند.

رئیس راه و شهرسازی ادامه می دهد؛ «تعاونی مسکن فرهنگیان نیز ضمن خرید اراضی در کوی دانش، قطعه ایی آموزشی در نظر گرفته اند که پس از سالها عدم ساخت فضای آموزشی توسط دستگاه متولی، این تعاونی با مراجعه به کمیسیون ماده 5 تغییر کاربری در خصوص زمین با کاربری آموزشی به مسکونی را اعمال کرده اند».

کریمی تاکید می کند؛ «از سویی دیگر تغییر کاربری هر فضای آموزشی با ارجاع به کمیسیون ماده 5، قطعا به صورت قانونی و با موافقت آموزش و پرورش انجام گرفته است».

جابه جایی زمین کاربری آموزشی کوی دانش و زمین جدید بدون کیفیت

در این میان، حامد حیدری رئیس شورای اسلامی شهر مهاباد پیشتر در گفت و گو با خبرنگار کردپرس گفته بود: زمین با کاربری فضای آموزشی در کوی دانش مهاباد بدون تغییر کاربری، تنها جابه جا شده است و در حال حاضر زمین با کاربری آموزشی در این شهرک باقی است و شورا در نظر دارد این موضوع را با هیئت امنای کوی دانش بررسی کند.

مدیر آموزش پرورش مهاباد نیز می گوید؛ «از سال گذشته تا کنون دو بار از خیرین مدرسه ساز دعوت به عمل آوردیم تا از زمین آموزشی کوی دانش بازدید کنند اما به دلیل کیفیت نا مرغوب زمین، آنها از ساخت و ساز منصرف شده اند».

کامبیز شاوله ادامه می دهد؛ «زمین با کاربری آموزشی در کوی دانش، قابلیت ساخت مدرسه را ندارد، زیرا این زمین در محل سیلاب قرار دارد و خاک برداری آن بسیار هزینه بردار است و به دیوار حائل گران قیمتی احتیاج دارد. از این رو در دفاعاتی که خیرین مدرسه ساز را به آنجا دعوت کردیم به دلیل هزینه بردار بودن و عدم کیفیت زمین از ساخت مدرسه در آن مکان خودداری کرده اند».

اکنون 3 منطقه ی کوی دانش، شهرک بهداری و کوی صبا فاقد فضای آموزشی هستند و زمین کاربری آموزشی موجود نیز قافد شرایط مناسب ساخت یک مدرسه است.

کد خبر 61860

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha