کلینیک تخصصی قروه زیر آوار اعتراض مردم

سرویس کردستان- کلینیک ویژه تخصصی قروه در حالی قرار بود نیاز سلامت و رفاه اجتماعی مردم را برطرف کند که هنوز نتوانسته رضایت نسبی مردم را جلب کرده و زیر آوار اعتراض ها به سکوت مسئولان می نگرد.

به گزارش خبرنگار کردپرس، اسفند ماه سال 95 بود که همزمان با سفر وزیر بهداشت به کردستان از طریق ویدئو کنفرانس، کلینیک ویژه تخصصی قروه با اعتباری بالغ بر ۳۵ میلیارد ریال و تعداد ۳۰ پزشک متخصص به بهره برداری رسید.

این کلینیک که در زمینی به مساحت هزار و 625 مترمربع در سه طبقه با 6 کلینیک تخصصی و پاراکلینیک راه اندازی شد، قرار بود در راستای اجرای طرح تحول سلامت و رفاه اجتماعی مردم گام بردارد اما با وجود گذشت یک سال و سه ماه هنوز نتوانسته رضایت شهروندان قروه ای را جلب کند. به طوری که بارها در تماس با خبرنگار کردپرس به بیان مشکلات موجود پرداخته و خواستار انعکاس آن ها از طریق این رسانه به مسئولان بودند.

مسئولانی که برای پاسخ به این مشکلات از رؤسای بالاتر خود اجازه می خواهند و حاضر به واکاوی دغدغه های مردم نیستند. دغدغه هایی که در تنها بیمارستان قروه بسیار وجود داشت و حال با افزوده شدن کلینیک هم که قرار بود مرهمی باشد بر زخم کهنه بیمارستان، دوچندان شده است.

مناسب سازی نشدن مرکز

کلینیک ویژه تخصصی قروه که در زمره ساختمان های جدید الاحداث محسوب می شود اما مناسب سازی در این مرکز درمانی صورت نگرفته و استانداردهای لازم برای دسترسی تمام اقشار جامعه در آن لحاظ نشده است.

این در حالی است که بارها در نشست های مرتبط بر مناسب سازی مکان های عمومی تأکیدات بسیار شده و حتی این مهم را یکی از مراحل اجرای حقوق شهروندی عنوان کرده اند.

حقوقی که به گفته یکی از شهروندان قروه ای هرگز اجرا نشده است.«کدامین مناسب سازی؟! شما ببینید در همین کلینیک هیچ مسیر مناسبی برای بانوان باردار در نظر گرفته نشده و جالب تر اینکه آسانسوری هم ندارد.»

این شهروند که برای مراحل درمان خود هرچند وقت یکبار به کلینیک می آید از بزرگی ساختمان بدون امکانات مناسب معترض است. این اعتراض همچنین از جانب افراد کم توان جسمی همانند سالمندان و معلولان هم دیده می شود. کسانی که برای ورود به این مرکز درمانی با موانع حضور روبرو هستند.

از طرفی دیگر در نظر نگرفتن مسیری مناسب برای افرادی اورژانسی که قادر به حرکت نیستند و مجبور به استفاده از برانکارد هستند هم دیده نمی شود. این درست مطابق گفته یکی دیگر از شهروندانی است که بارها با این معضل روبرو شده و هربار به سختی بیمار خود را برای ویزیت آورده است.

این شهروند که هر ماه باید فرزند بیمارش را که قادر به حرکت نیست برای ویزیت یا به کلینیک بیاورد یا به مطب خصوصی پزشک ببرد که در هر دو حالت با مشکل تعبیه نشدن مسیر برای این گونه بیماران مواجه می شود.

معضل نوبت دهی اینترنتی

مسئله دیگر که بیشترین اعتراض مردم را در پی داشت در خصوص طرح نوبت دهی اینترنتی بود. طرحی که به گفته بسیاری از شهروندان فرمالیته و بدون هیچ گونه برنامه ریزی درستی اجرا می شود.

سایت نوبت گیری برای کلینیک پنجشنبه هر هفته رأس ساعت 9 صبح باز شده و افراد می توانند با مراجعه به بخش پزشک مرتبط، نوبت خود را ثبت کنند.

در این میان باز شدن سایت، ثبت کردن نوبت، وجود پزشک مرتبط و همین طور همراهی کردن اینترنت یک طرف و تکمیل بودن ظرفیت ویزیت بعضی از پزشکان آن هم درست در همان اوایل باز شدن سایت، یک طرف.

اکثر شهروندان از اینکه بیشتر اوقات با گزینه تکمیل ظرفیت در سامانه نوبت دهی روبرو می شوند معترض بودند. به گفته آنان چطور ممکن است که درست ساعت 9 صبح نوبت ها پر شده باشد؟ مگر اینکه یا این تکمیلی مربوط به هفته قبل است یا اصلاً سامانه به روز نیست.

یکی از همین شهروندان معتقد است در پاسخ به مشکل نوبت دهی در سامانه تنها این جمله که به موقع ثبت نام کنید را شنیده است و این را توجیهی بیش نمی داند.«برای اثبات اینکه این گفته توجیهی بیش نیست همین پنجشنبه گذشته درست رأس ساعت 9 صبح سایت را باز کردم و به محض ورود به سامانه در چند بخش با تکمیل ظرفیت مواجه شدم و برایم سؤال است که چطور می شود به این سرعت تا ساعت 9 و یک دقیقه این سه بخش پر شده باشند؟»

در واقع مشکل نوبت دهی اینترنتی باعث شده بسیاری از مردم نتوانند به موقع برای ویزیت درمانی خود مراجعه کنند و همین به نوعی در تشدید بیماری افراد واجب درمان تأثیر می گذارد.

همچنین تعدادی از شهروندان که به اینترنت دسترسی نداشتند از سوء استفاده کافی نت ها و مراکزی که در این زمینه فعالیت دارند، گفتند. به گفته آنان بعضی وقت ها هزینه هایی که بابت ثبت ویزیت گرفته می شود بسیار بالاست و این چندان منصفانه و به صرفه نیست.

هرچند در این زمینه به صورت حضوری هم نوبت داده می شود و تنها اینترنتی نیست اما امید چندانی به مراجعه حضوری نبوده و حتی وقت کافی هم برای مراجعین وجود ندارد.

نایاب شدن پزشک متخصص

غیبت مکرر پزشکان متخصص دیگر موردی بود که توسط شهروندان مطرح شد. مسئله ای که به اعتقاد عده ای از شهروندان اکثر اوقات پزشک متخصص غیبت دارد و این مختص به یک روز و دو روز نیست و گاهی اوقات به چند هفته پشت سر هم رسیده است.

البته در این میان بیشتر انتقادها از اطلاع ندادن در سامانه قبل از ثبت نوبت بود. یکی از شهروندان که بعد از مدت ها مواجه شدن با تکمیل ظرفیت توانسته بود نوبت بگیرد پس از مراجعه به کلینیک و مطب پزشک مدنظر متوجه می شود که این هفته پزشک نیست و نوبت گرفته شده برای هفته بعد می ماند.

اینجاست که تا حدودی می توان به معضل تکمیل ظرفیت در سامانه پی برد. به دلیل اینکه پزشکان در آن بازه زمانی نوبت گیری حضور ندارند افراد ثبت شده به هفته های بعد ارجاع داده می شوند و همین روند ادامه داشته و هر هفته به هفته بعد می رود. البته این یکی از احتمالات است و شاید حجم بالای مراجعین را هم بتوان به آن اضافه کرد.

به هر حال این غیبت پزشکان بدون اطلاع قبلی معضلی است که بسیار مورد شکایت توسط مردم قرار گرفته و همین تبعاتی همانند حجم بالای مراجعین را شامل می شود. از یک طرف مراجعین حضوری هم به این معضل افزوده شده و اینجا تنها بلاتکلیفی به مردم می رسد.

همچنین مبحث دیگری که نسبت به آن درصد اعتراض ها بالا بود مربوط به دیر آمدن پزشکان برای ویزیت می شد. یکی از شهروندان در همین زمینه بر این باور بود که زمان آمدن پزشک با زمانی که در سایت زده شده یکی نیست.«در سایت زمان ویزیت مثلاً ساعت 10 زده شده و این در حالی است که هنگام مراجعه نیم ساعت و گاهی هم بیشتر منتظر آمدن پزشک نشسته ایم و این نوعی بی احترامی به بیمار است.»

ویزیت همزمان و بدون دقت کافی

«گاهی اوقات پزشکان بدون دقت و وقت کافی بیمار را ویزیت کرده و به او توصیه می کنند برای بررسی بیشتر وضعیت خود به مطب خصوصی مراجعه کند.» این اظهارات تعدادی از شهروندان قروه ای است که بسیار بر آن تأکید داشتند.

آنان از اینکه زمان استاندارد برای ویزیت بیمار در کلینیک رعایت نمی شود گله مند بودند و بسیاری حتی این احتمال را برای خود می دادند که این کار برای این است که بیماران را به مطب خصوصی خود بکشانند و پول بیشتری بگیرند.

همچنین عده ای هم از ویزیت همزمان بیماران به خصوص در وقت های شلوغ که بیشتر به عصرها و آخر وقت می رسد می گفتند.-معضلی که چندی پیش خبرگزاری کردپرس به صورت اختصاصی به آن پرداخت و همچنان منتظر پاسخ مسئولان مرتبط است.-

اکثراً بر این باور بودند که در زمان شلوغی، بی نظمی و بی دقتی در کلینیک شکل می گیرد و همین باعث سردرگمی بیماران و حتی ایجاد تشنج روحی و روانی می شود.

پاسخ به شرط اجازه

تمامی این اعتراض ها و شکایت های شهروندان قروه ای در حالی بیان می شود که همیشگی بوده و در این خصوص بارها در نشست های مرتبط، مستقیم و غیرمستقیم به گوش مسئولان رسیده اما همچنان زور بی توجهی بیشتر است.

با این وجود خبرنگار کردپرس برای بررسی بیشتر و پاسخ مسئولان به این گلایه ها، به سراغ مسئول کلینیک رفت و با این گفته که «شما باید با مدیر شبکه صحبت کنید» مواجه شد.

از طرفی مدیر شبکه بهداشت و درمان قروه هم درخواست مصاحبه را مشروط به اجازه دانشگاه علوم پزشکی دانست و با وجود اینکه خبرگزاری کردپرس به صورت کتبی درخواست خود را مطرح کرده است اما هیچ پاسخی تا کنون دریافت نشده و این خبرگزاری بنا به رسالت کاری خود در انتظار واکنش مسئولان مرتبط خواهد بود.

در هر صورت انتظار می رود عوامل مرتبط با بهداشت و درمان شهرستان قروه در راستای رعایت حقوق شهروندی و مهم تر از همه رفاه اجتماعی که بارها در مورد آن وعده ها داده اند بیشتر توجه کرده و پاسخ گوی دغدغه های مردم باشند.

* گزارش: زیبا امیدی فر

کد خبر 61740

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha