تحلیل استاد علوم سیاسی دانشگاه ایلام از حمله آمریکا به سوریه

سرویس ایلام - یک استاد علوم سیاسی ایلامی گفت: حمله‌ی آمریکا به سوریه فاقد استراتژی و دستاورد سیاسی است و هیچ معادله‌ای را در سوریه تغییر نخواهد داد.

به گزارش خبرگزاری کردپرس، دکتر نصرت‌اله حیدری حمله آمریکا و دو کشور فرانسه وانگلیس به سوریه به بهانه استفاده از سلاح شیمیایی را دارای بازخوردهای بسیاری در رسانه ها ومحافل بین الملی دانست و گفت: امریکا و دو کشور غربی شرکت کننده در حمله به سوریه به دلیل فقدان مجوز از شورای امنیت و نقض حاکمیت ملی سوریه به شدت از سوی افکار عمومی در سطح جهانی تحت فشار هستند.اعتراضات از خاورمیانه تا اروپا وشمال امریکا در جریان است.

وی گفت: آنچه در خصوص علل حمله آمریکا به سوریه می توان گفت در چند سطح قابل تحلیل است.تضعیف موقعیت داخلی ترامپ،اتهامهای اخیر اخلاقی ریس جمهور آمریکا و مهمتر از همه گزارش مراکز نظارتی مبنی بر ارتباط ستاد انتخاباتی ترامپ با روسها ودست داشتن انها در انتخابات ریاست جمهوری امریکا اشاره کرد.در سطح خارجی به شکست تروریستها در غوطه شرقی وتلاش برای مقابله با نفوذایران وروسیه در متطقه می توان ذکرکرد.البته نباید از راهبرد دوشیدن کشورهای ارتجاع عرب توسط ترامپ با فروش اسلحه آمریکایی غفلت کرد.

آمریکایی‌ها در رسیدن به اهداف خویش با حمله موشکی به سوریه ناکام شدند،این شکست در چند سطح قابل تحلیل است: در سطح داخلی موجب اعتراضات افکار عمومی به ترامپ شده است واز طرفی شکاف‌های سیاسی در هیات حاکمه امریکا را تقویت کرده است.عدم تایید مایک پمپئو برای تصدی وزارت خا رجه از سوی سنا اولین پیامد این رویکرد در درون امریکا بود. در کنگره، برخی حتی از هم حزبی های ترامپ اخذ مجوز را برای حمله به سوریه ضروری دانستند و به اقدام ترامپ حمله کردند واین شکاف در حزب جمهوری‌خواه را تقویت می نماید.

نویسنده کتاب دیپلماسی و رفتار سیاسی در اسلام عنوان کرد: در عرصه بین المللی امریکا با موج جهانی اعتراضات روبرو شده است .امروز در افکار عمومی تلقی از آمریکا یک کشور یاغی وسرکش را نشان می دهد که به هیچ یک از مقررات بین المللی پایبند نیست.اما در کنار این پیامد ،حمله به سوریه تبعات فراوانی برای امریکا به همراه دارد که به برخی از آنها اشاره می گردد: یکی اینکه امریکا نتوانست به جز دو کشور در اروپا ،کشور دیگری را با خود همراه سازد واین به لحاظ سیاسی یک ناکامی است وانزوای آمریکا را حتی در میان متحدان خود را نشان می دهد. دیگر اینکه حمله امریکا به سوریه هیچ دستاورد سیاسی برای امریکا ندارد، زیرا امروز دولت اسد ومحور مقاومت در موضع برتر وپیروز هستند و کار تروریستها به آخر خود رسیده است. وحمله فاقد ارزش استراتزیک است،زیرا هیچ معادله ای را در سوریه تِغییر نخواهد داد.
حیدری افزود: آمریکا به بهانه استفاده از سلاح شیمیایی به سوریه حمله کرده است،بدون انکه بتواند مستندی ارائه کند. این درحالی است بازرسان بین المللی در حال ورود به سوریه بودند که این حمله صورت گرفت. این موضوع نشان می دهد که یک سناریویی ساختگی از سوی امریکا با هماهنگی تروریستها در جریان بوده وهمدستی انها را با گروههای شرور نشان می دهد وادعای مقابله با تروریسم از سوی آمریکا را بی پایه واساس می دانند.

او گفت: حمله امریکا به سوریه فاقد ارزش نظامی هم بود. زیرا اهداف ترسیم شده نقشی در بقاء ویا سقوط رژیم بشار اسد نداشته است. آمریکا و به ادعای ترامپ با پیشرفته ترین موشک ها به سوریه حمله کرد موشک ها ی که بیشتر آنها با پدافند سوری که مربوط به سی سال پیش است ساقط شده اند و این به اعتبار امریکا و تکنولوژی نظامی ان ًضربه ای بزرگ رسانده است.طبیعتا پیامد این موضوع برای آمریکا کاهش تقاضاء برای خرید سلاح در پی خواهد داشت واین به موقعیت نظامی آمریکا در جهان ضربه خواهد زد و پوشالی بودن قدرت آمریکا را پیش از گذشته نمایان خواهد ساخت.
این عضو هیئت علمی اظهار کرد: خلاصه باید گفته شود که حمله اخیر آمریکا، انگلیس و فرانسه به سوریه، یک ناکامی و شکست بزرگ محسوب شده و به تزلزل موقعیت آنها در منطقه کمک خواهد کرد.

کد خبر 57382

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha