اگر طرح پیشنهاد تركيه به آمریکا در مورد منبج عملی نشود تنها راه نابودی تروریست ها است

سرویس ترکیه - مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه در مصاحبه با خبرگزاری آناتولی اعلام كرد اگر طرح پیشنهادی ترکیه به آمريكا برای منبج عملی نشود تنها راه حمله نظامي و نابودی تروریست ها است.

به گزارش کردپرس، مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه در مصاحبه با خبرگزاری آناتولی، به تحولات اخیر در منطقه با محوریت عملیات های فرامرزی ارتش ترکیه پرداخت و در خصوص مسئله عفرین عنوان کرد: عفرین متعلق به عفرینی ها است. عفرین را باید خود عفرینی ها اداره کنند. در این خصوص اقداماتمان ادامه دارد. باید از بازگشت مردم به محل زندگیشان حمایت کنیم. باید بر اساس بافت جمعیتی عفرین نمایندگی ایجاد کرد. همان کار را انجام خواهیم داد که در جرابلس کرده ایم.

وزیر امور خارجه ترکیه در خصوص اخبار منتشر شده حول محور غارت های صورت گرفته در شهر عفرین توسط نیروهای ارتش آزاد سوریه گفت: غارتی صورت نگرفته است. ما با هر گونه غارت و رفتارهای غیر انسانی مخالف هستیم. ارتش آزاد سوریه نیز در این خصوص بسیار با دقت عمل می کند. غارت واقعی را PKK/YPG صورت می دهد. نیروهای ارتش ترکیه و یا ارتش آزاد سوریه مانند PKK نیستند هیچ کس اجازه چنین کاری را نخواهد داد. از هر کسی بیشتر ما از تمامیت ارضی سوریه حمایت می کنیم.

وی در ادامه اظهارات خود با اشاره به مسئله منبج خاطرنشان کرد: در اولین مرحله YPG باید از اینجا خارج شود. بعد از آن نیروهای ترکیه و آمریکایی در آنجا حضور خواهند داشت. در دومین مرحله امنیت و اداره آنجا تعیین خواهد شد. چارچوب طراحی شده این است. بعد در جاهای دیگر رقه و تمام مناطق شرق فرات نیز این مدل اجرا خواهد شد. اگر مدل منبج با موفقیت همراه باشد نیازی به گزینه های نظامی نخواهد بود ولی اگر این طرح عملیاتی نشود تنها یک راه باقی می ماند و آن هم نابود کردن تروریست ها است. این تنها برای شرق فرات مطرح نیست، برای عراق هم مطرح است. PKK برای کردهای شمال عراق نیز یک تهدید به حساب می آید. مدیریت اقلیم کردستان عراق هم از حضور PKK در آنجا ناراحت است. اظهارات رئیس جمهور ترکیه مبنی بر این که "یک شب ناگهانی خواهیم آمد" هم متوجه شنگال و قندیل است و هم متوجه تمام مناطقی که PKK/YPG در آن حضور دارد.

چاووش اوغلو همچنین با اشاره به تداوم دیپلماسی ترکیه با ایالات متحده آمریکا عنوان کرد: امروز رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه با رئیس جمهور آمریکا تماس تلفنی خواهد داشت. با تداوم دیپلماسی یک نزدیکی به وجود آمده است، وزیر خارجه جدید آمریکا نیز بر اساس همان تفکر روی کار خواهد آمد. در نتیجه تصمیم آمریکا در اینجا بسیار مهم است.

کد خبرنگار: 30102

کد خبر 55957

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha