دادگاه بین المللی مردمی، دولت ترکیه را مسئول جنایت جنگی دانست

<p dir="RTL" style="margin-left:0in; margin-right:.25in; text-align:justify">سرویس جهان- دادگاه بین المللی مردمی در نشست 15 و 16 مارس در پاریس، با بررسی شواهد و مدارک، دولت ترکیه را مسئول اعمال جنایت جنگی در جریان درگیریها در مناطق کردنشین ترکیه و عفرین دانست.

به گزارش کردپرس، «دادگاه بین المللی دائمی مردم» متشکل از کارشناسان، محققان و قضات کشورهای مختلف از اروپا، آمریکا، آسیا و آفریقا در روزهای 15 و 16 ماه جاری با برگزاری جلساتی در پاریس، اظهارات شهود را در مورد اقدامات دولت ترکیه علیه کردها در جنوب این کشور بعد از متوقف شدن آتش بس میان پ.ک.ک و آنکارا بررسی کرده و در پایان در مورد این که آیا این اقدامات دولت ترکیه علیه کردها جنایت جنگی محسوب می شود یا خیر، رای خود را صادر کرد. این دادگاه ترکیه را در ارتکاب به جنایات جنگی هم در داخل ترکیه و هم در خارج از جمله ترور سه فعال کرد در پاریس و نیز تهاجم به عفرین در شمال سوریه مجرم شناخته است.

نشست قضات بین المللی و کارشناسان حقوق این موسسه پیرامون حملات ارتش ترکیه در مناطق دیاربکر، جزیره و شرناخ، ترور سه فعال کرد در پاریس و نیز تهاجم ترکیه به عفرین بود. بر اساس بیانیه کمیته دادخواهی دادگاه، منابع مختلف در مورد استفاده ترکیه از هواپیما، تانک و توپخانه علیه غیرنظامیان مناطق مذکور شهادت داده اند که باعث خرابی های گسترده و مرگ تعداد زیادی از غیرنظامیان شده است.

بر اساس این بیانیه، این حملات به صورت عمدی غیرنظامیان را در مناطق کردنشین جنوب شرق ترکیه هدف قرار داده است. در بخش دیگری از گزارش کمیته تحقیق آمده است در بدترین مورد بیش از 100 نفر از غیرنظامیان که برای ایمن بودن از حملات به سه زیرزمین پناه برده بودند در آتش سوختند.

دادگاه مردمی در پایان دو روز بررسی شواهد و مستندات و نیز استماع شهود به این نتیجه رسید که دولت ترکیه هم در داخل و هم در خارج مرتکب جنایات جنگی شده است.

دادگاه بین المللی مردمی، دولت ترکیه را به خاطر صدمه دیدن غیرنظامیان در جریان درگیریها در جنوب شرق ترکیه مجرم شناخت. این دادگاه همچنین تهاجم نظامی ترکیه به عفرین در شمال سوریه و نیز ترور سه تن از فعالان کرد در پاریس را نمونه ای از اعمال مجرمانه این کشور در خارج از کشور توصیف کرده است.

فیلیپه تکسیر رئیس دادگاه مردمی در پاریس، رای دادگاه را به طور خلاصه این طور بیان کرد: « دولت ترکیه مسئول جرائم جنگی نه تنها در داخل بلکه در خارج از کشور است.»

کد خبرنگار: 40101

کد خبر 55955

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha