تبادل زندانیان ایرانی و خارجی رنگ و بوی سیاسی دارد

سرویس کرمانشاه- نایب رئیس کمیسیون اصل نود مجلس، تاکید دارد که امکان تبادل زندانیان دارای حکم جاسوسی با زندانیان ایرانی خارج از کشور که اغلب به دلیل اتهاماتی واهی بازداشت شدند، وجود ندارد

به گزارش کردپرس، فرهاد تجری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه‌ملت، در خصوص شرایط قانونی تبادل زنیدانیان ایرانی و خارجی، گفت: در قالب مبادلات قضایی و در عرف دیپلماتیک سیاسی بین کشورها، قوانین استرداد مجرمین و کنوانسیون‌های دو طرفه و چند طرفه در قالب معاضدت قضایی و استرداد محکومین وجود دارد. در واقع هیچ کشوری به صورت مصداقی برای معاوضه مجرمین ورود نمی‌کند.

نماینده مردم قصر شیرین، سرپل ذهاب و گیلان غرب در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تبادل زندانیان بیش از آنکه ماهیت قضایی داشته باشد رنگ و بوی سیاسی دارد، تصریح کرد: بر اساس اصول قضایی و دیپلماتیک تبادل زندانیان در قابل قوانین استرداد مجرمین انجام می‌شود.

وی افزود: در صورت توافق و وجود قانون استرداد، مجرمین را برای تحمل حبس و مجازات به کشور خود می‌فرستند. اما نمی‌توان مجرمینی که در کشور ما مرتکب تخلفات و جرایمی شدند و به نظم عمومی و منافع خصوصی افراد خسارت زدند را با کسانی که بدون هیچ دلیل حقوقی و تنها با اتهام زنی در آمریکا بازداشت کردند را معاوضه کنیم.

تجری با بیان اینکه تبادل زندانیان سازمان یافته غیر عقلانی است، گفت: در حقیقت امکان چنین استردادهایی ممکن نیست مگر آنکه مجرمین دارای سوابق سبک باشند که مورد عفو مسئولان قضایی یا آزادی مشروط یا تخفیف مجازات قرار گیرند، در غیر این صورت امکان تبادل زندانیان وجود ندارد.

این نماینده مردم در مجلس دهم، افزود: جمهوری اسلامی هیچ حرکت تخریبی یا جاسوسی علیه کشورهای دیگر حتی دشمنان خود نداشته است، ایران دارای استراتژی شفاف و روشن است لذا نمی‌تواند وارد حوزه‌هایی شود که به منافع عمومی کشورها آسیب رسد مگر در مقابله و دفاع در برابر تعرض بیگانگان قرار گیرد.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی از بدو پیروزی تاکنون مورد عناد و دسیسه دشمنان واقع شده است، تصریح کرد: نفوذ جریانات و جواسیس و افراد مختلف به دنبال به خطر انداختن موقعیت ایران بودند.

نایب رئیس کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی، افزود: پیگیری پرونده ایرانیان خارج کشور چون نگار قدس کنی نیز به جهت اینکه کشورهای مقابل به دنبال بهره‌برداری سیاسی هستند با مشکل روبه روست، هرچند در همه پرونده‌ها پیگیری مجدانه و تا حد توان انجام می‌شود. در این میان از ظرفیت‌های رسانه برای جلوگیری از افکار عمومی دنیا و تامین حقوق شهروندان ایرانی باید استفاده کرد./

کد خبر 55952

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha