خشم کردهای سوریه از سکوت غرب در برابر تهاجم ترکیه به عفرین

سرویس جهان- کردهای سوریه از این که جامعه بین الملل از جمله کشورهای غربی چشم خود را به روی تهاجم نظامی ترکیه به عفرین بسته اند خشمگین هستند.

به گزارش کردپرس به نقل از خبرگزاری فرانسه، کردها از این که بعد از مبارزه ای پرهزینه با داعش غرب آنها را در مقابل ترکیه تنها گذاشت ناامید شده و این عملکرد غرب را خیانت به خود تلقی می کنند. کردهای سوریه می گویند جامعه غربی در حالی که ترکیه به عفرین حمله کرد و به گفته آنها دست به «پاک سازی قومی» زده، سکوت پیشه کرده و فقط ناظر تهاجم ترکیه بودند.

گروهی از کُردهای سوریه که اصالتا اهل عفرین بوده و اکنون در اروپا زندگی می کنند، به روزنامه لوموند فرانسه گفته اند «سکوت جامعه بین الملل در برابر تهاجم ترکیه به عفرین نوعی همدستی با این کشور محسوب می شود. سکوت این کشورها به معنی پذیرش اقدامات رجب طیب اردوغان است. متحدان خود را تنها نگذارید.»

خالد عیسی، نماینده کردهای سوریه در فرانسه نیز به خرگزاری AFP گفته است «همان نیروهایی که با شجاعت با داعش مبارزه می کردند اکنون در مقابل ارتش ترکیه تنها گذاشته شده اند. جامعه جهانی در برابر تهاجم ترکیه به عفرین مسئولیت اخلاقی دارد. آنچه در عفرین می گذرد پاک سازی قومی است و قدرت های بزرگ فقط نظاره گر وضعیت هستند.»

کردهای مقیم آلمان نیز از واکنش منفعلانه جامعه غربی به تهاجم ترکیه به عفرین ابراز تاسف کرده اند اما می گویند با توجه به این که ترکیه عضو ناتو است هیچ کس از ترکیه بازخواست نخواهد کرد و تحریمی شامل این کشور نخواهد شد.

دیدیه بیلیون معاون مدیر انستیتو روابط بین الملل و استراتژیک در فرانسه درباره آنچه در عفرین گذشت، می گوید: «عفرین نمونه عینی واقع گرایی سیاسی است.»

وی به خبرگزاری فرانسه گفت: قدرت های غربی بویژه آمریکاییها از این که نیروهای کرد را در مبارزه با داعش کنار خود داشتند بسیار خوشحال بودند اما آنکارا که عضو ناتو است همیشه از عفرین مهم تر و با ارزش تر خواهد بود.

کردهای سوریه معتقدند که آنچه در عفرین اتفاق افتاد نه تنها کردها بلکه اروپا را نیز تهدید می کند زیرا تحولات عفرین نوع دیگری از جهادی های افراطی را زنده کرد که روزی خود اروپا را نیز تهدید خواهند کرد.

ترکیه تهدید کرده است علاوه بر عفرین دیگر مناطق کردنشین سوریه را نیز تصرف خواهد کرد اما دیدیه بیلوین معتقد است ترکیه به حملات نظامی خود در شمال سوریه برای تصرف دیگر مناطق کردنشین سوریه ادامه نخواهد داد.

کد خبرنگار: 40101

کد خبر 55922

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha