مهمترین تحولات روز سه شنبه 29/12/1396 در ترکیه

سرویس ترکیه – نگاهی به مهمترین تحولات روز سه شنبه 29 اسفند 1396 در کشور ترکیه می اندازیم.

  • رئیس مشترک حزب دموکراتیک خلق ها: تبدیل کردن 40 میلیون کرد خاورمیانه به دشمن ترکیه اشتباه بزرگی است

پروین بولدان، رئیس مشترک حزب دموکراتیک خلق ها در اظهاراتی با انتقاد از سیاست های نظامی ترکیه در عفرین با تاکید بر این که کاوه آهنگر در قلب مردم کرد تخریب نخواهد شد عنوان کرده است: تبدیل کردن 40 میلیون کرد خاورمیانه به دشمن ترکیه اشتباه بزرگی است. از این اشتباه باید بازگشت.

  • رئیس جمهور ترکیه: ساخت نیروگاه های هسته ای ترکیه امسال آغاز می شود

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در اظهاراتی عنوان کرده است: ساخت نیروگاه های هسته ای را انشاالله امسال با اتمام زیر ساخت های لازم آغاز خواهیم کرد. قدم های لازم برای ساخت نیروگاه هسته ای را در آینده بسیار نزدیک با دوست با ارزش بنده، ولادمیر پوتین، رئیس جمهور محترم روسیه به صورت مشترک برخواهیم داشت. در تماس تلفنی هم که با وی داشتم در این خصوص مذاکره و گفتگوهای مثبتی داشتیم.

  • سازمان ملل متحد: ترکیه هر چه سریعتر به وضعیت اضطراری در کشور خاتمه دهد

کمیساریای حقوق بشر سازمان ملل متحد در گزارش 28 صفحه ای خود با اشاره به وضعیت اضطراری در ترکیه که بعد از کودتای 15 جولای 2016 در این کشور وضع شده است عنوان کرده است: وضعیت اضطراری در ترکیه باعث نقض حقوق بشرعمده ای در ترکیه شده است. ترکیه باید هر چه سریعتر به وضعیت اضطراری در کشور پایان داده و سازمان به وضعیت فعالیت نرمال خود برگشته و برتری قانون بار دیگر در این کشور ایجاد شود.

  • وزیر امور خارجه ترکیه: اجازه غارت عفرین را نخواهیم داد

مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه با اشاره به انتشار اخبار غارت عفرین توسط برخی نیروهای ارتش آزاد سوریه گفت: در خصوص مسائلی مانند غارت و رفتارهای غیر انسانی بسیار حساس هستیم و اجازه چنین کارهایی را نخواهیم داد.

  • ارتش ترکیه مانع هر گونه ورود و خروج از عفرین می شود

ستاد فرماندهی نیروهای مسلح ترکیه طی بیانیه ای اعلام کرد به دلایل امنیتی راه های ورود و خروج عفرین را مسدود کرده است.

  • واکنش اردوغان به اظهارات سخنگوی وزارت خارجه آمریکا: زمانی که ما از وضعیت عفرین نگران بودیم شما کجا بودید؟

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در اظهاراتی بار دیگر با تاکید بر پاکسازی کامل شهر عفرین عنوان کرده است: با ورود به مرکز عفرین تعداد نظامیان YPG که در این عملیات ها کشته شده اند به 3 هزار و 647 تن رسید. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در بیانات خود تاکید می کند "از وضعیت عفرین نگران هستیم" زمانی که ما نگرانی های خود را به شما منتقل می کردیم شما کجا بودید؟ زمانی که می گفتیم بیایید با هم این گروه های تروریستی را پاکسازی کنیم کجا بودید؟

  • سخنگوی اردوغان: آنکارا انتشار اخبار غارت نیروهای ارتش آزاد سوریه در عفرین را بررسی می کند

ابراهیم کالین، سخنگوی رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در اظهاراتی با اشاره به برخی اخبار مطرح شده مبنی بر غارت نیروهای برخی از مغازه های عفرین توسط نیروهای ارتش آزاد سوریه، عنوان کرد: آنکارا اخبار منتشر شده پیرامون غارت در عفرین را بررسی می کند. برخی گروه ها می توانند خارج از دستورات صادر شده در عفرین حرکت کنند.

  • معاون حزب جمهوری خواه خلق ترکیه: منبج مانند عفرین آسان نخواهد بود/ ترکیه در شرق فرات باید با ایران، سوریه و عراق همکاری کند

اوزترک ییلماز، معاون حزب جمهوری خواه خلق ترکیه در اظهارتی با اشاره به عملیات شاخه زیتون ارتش ترکیه در عفرین عنوان کرد: البته باید در نظر گرفت منبج بسیار مهم است ولی منبج به اندازه عفرین آسان نخواهد بود. اگر لازم باشد ایران، ترکیه، سوریه و عراق بعد از این باید عملیات هایی در شرق فرات با همکاری هر 4 طرف صورت داده که در این صورت هم تلفات ترکیه به حداقل خواهد رسید و هم برای منطقه بسیار مطلوب خواهد بود.

  • واکنش وزارت خارجه ترکیه به اظهارات اخیر وزارت خارجه آمریکا در خصوص عملیات عفرین: آمریکا ماهیت عملیات شاخه زیتون را درک نکرده است

وزارت خارجه ترکیه در واکنش به اظهارات اخیر وزارت خارجه آمریکا در خصوص عملیات ارتش ترکیه در عفرین عنوان کرد: عملیات شاخه زیتون یک عملیات مبارزه با ترور است و آمریکا ماهیت این عملیات را درک نکرده است.

  • خودسوزی یک فعال سیاسی کُرد ترکیه در زندان وان در اعتراض به عملیات شاخه زیتون

صفر چاغلار، فعال سیاسی کُرد ترکیه که در پی یک پرونده عضویت در PKK متهم شناخته شده و در زندان امنیتی وان در حبس به سر می برد دیشب در اعتراض به حملات نظامی ارتش ترکیه به عفرین و عملیات شاخه زیتون در زندان دست به خودسوزی زده است.

کد خبرنگار: 30102

کد خبر 55903

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha