96؛  سال بدنامی و خوش نامی برای مهاباد

سرویس آذربایجان غربی- سال 1396 سالی پر از حوادث، بدنامی و خوش نامی های جورواجور برای مهاباد بود، سالی که بحران مالی شهرداری از ابتدا تا آخر سال دامنگیر شهرداری شد. سالی که قتل فجیع جوان مهابادی همه را شوکه کرد، اما پایان سال برای مهاباد خوش رقم خورد.

انتخابات شورای اسلامی شهر

روز 29 اردیبهشت ماه همزمان با انتخابات ریاست جمهوری ، پنجمین دوره ی انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در مهاباد برگزار شد در این دوره از انتخابات، ابراهیم کریمی،حامد حیدری، مصطفی احمدزاده و سامان راهنما به همراه سه عضو شورای دور چهارم شورای شهر مهاباد به نامهای سید عباس حسینی، یونس قویطاسی، کاوه خضری اقدم اعضای هفت نفره پنجمین دوره شورای اسلامی شهر مهاباد را تشکیل دادند.

انتخاباتی که بدون حاشیه نبود وتایید و رد صلاحیت کاندیداها تا یک روز مانده به آخر انتخابات ادامه داشت. به نحوی که تایید صلاحیت ابراهیم کریمی کاندید انتخابات شورای اسلامی شهر مهاباد، توسط هیئیت اجرایی شهرستان در روز دوم تبلیغات انتخاباتی شورای اسلامی رد و صلاحیت ایشان یک روز مانده به انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا تایید شد و در نهایت شهردار سابق مهاباد بر کسری شورای شهر نشست و حامد حیدری نیز به عنوان رئیس شورای دور بنجم انتخاب شد.

مهاباد دارای 2 شهر شد

اول خرداد ماه روستای گوک تپه با جمعیت 8 تا ۹ هزار نفر جمعیت و موقعیت جغرافیایی نزدیک به شهر مهاباد، روستایی مهاجر پذیر با اقتصاد متکی بر دامداری و کشاورزی که چندین روستای بزرگ دیگر نیز در اطراف آن وجود دارد، به دلیل مشکلاتی که در سال ۸۹ در خصوص قانون تدوین مراحل بخش و دهستان به شهر وجود داشت، روستای گوک تپه از تبدیل شدن به شهر بازماند

اما در نهایت توانست با پس از کش و قوس های فراوان و مطرح شدن در دو دوره ی مجلس به عنوان شهر معرفی شود تا به همراه شهر خلیفان شهر دیگر مهاباد، در آینده بتوانند به عنوان مزیتی برای تبدیل شدن مهاباد به استان به شمار آیند.

استعفای شهردار مهاباد

صلاح کردستانی، شهرداری که 3 بار درخواست استعفا داد اما مورد موافقت اعضای شورای دور چهار قرار نگرفت. او یکبار دو دوم خرداد و بار دوم در9 اردیبهشت تقاضای استعفا از سمت شهرداری را اعلام کرد اما شورای اسلامی نپذیرفت.

سرانجام 15 تیرماه شهردار مهاباد مجددا درخواست استعفا کرد و در حالیکه شورای دور چهارم 2 ماه به پایان فعالیت رسمی شان باقی مانده بود به طور رسمی استعفای کردستانی را قبول کردند.

شهردار مستعفی مهاباد در آخرین جلسه ی حضورش به عنوان شهردار گفت: پس از 11 سال خدمت در پست شهرداری در شهرهای مختلف تصمیم گرفته ام تا پایان دوران اجرایی خود در سمت شهردار فعالیت ننمایم. او بدهی این شهرداری را 34میلیارد و 400 میلیون تومان اعلام کرد و افزود: نیروی انسانی مازاد یکی از عوامل بحران مالی شهرداری تلقی می‌شود زیرا شهرداری در زمان قبول تصدی نمی‌توانست نسبت به اخراج نیروهای مازاد اقدام کند و میزان پرداخت حقوق این کارکنان 2 میلیارد و 800 میلیون تومان در ماه بوده است.

مهاباد رتبه دوم گردشگری آذربایجان غربی و رتبه اول استان در در جذب سرمایه گذاری را در سال 96 کسب کرد

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی استان آذربایجان غربی در جلسه ستاد سفر این شهرستان گفت: سه شهر ارومیه، مهاباد و خوی هر ساله دارای بیشترین مسافر و بازدید کننده بوده و توانسته اند از لحاظ گردشگری در نظرسنجی های انجام شده در رتبه های اول تا سوم قرار بگیرند.

شهرستان مهاباد در سال 96 توانست با 27 درصد رونق گردشگری به یکی از قطب های گردشگری استان تبدیل شد. اما کمبود امکانات در دسترس اداره میراث فرهنگی مهاباد که با کمترین امکانات مسئولیت زیادی را بر عهده دارد مورد انتقاد مسئولین شهرستانی بود.

رئیس اداره صنعت معدن و تجارت شهرستان مهاباد نیز گفت: شهرستان مهاباد از منظر جذب سرمایه گذاری در استان آذربایجان غربی در رتبه ی اول قرار دارد و بالاترین میزان سرمایه گذاری در مهاباد به پتروشیمی این شهرستان مربوط می‌شود.

شوک سال؛ قتل فجیع صادق برمکی

سوم مهرماه در پی اعلام مرکز فوریت‌های پلیس ۱۱۰ شهرستان مهاباد مبنی بر کشف جسد سوخته مجهول‌الهویه در جاده‌ای روستایی، مأمورین پلیس آگاهی به همراه بازپرس شعبه اول دادسرای مهاباد بلافاصله در محل حاضر شدند. به گفته رئیس کل دادگستری استان آذربایجان غربی در جریان تحقیقات مشخص شد که جسد متعلق به شخصی به هویت صادق برمکی متولد ۱۳۷۷ ساکن مهاباد است.

كارآگاهان پليس مهاباد پس از تحقيقات گسترده متوجه رابطه دوستانه مقتول و جوان ديگري به نام دانيال شدند. صادق و دانيال از دوره دبيرستان با هم رابطه دوستانه داشتند و در دانشگاه هم در رشته حسابداري هم‌دانشگاهي بودند. دانيال پس از مراجعه به پليس ابتدا نقش خودش را در اين جنايت انكار كرد اما بعدا پذيرفت كه او هم نقش داشته است. پس از اعترافات دانيال سه همدست ديگر او هم دستگير شدند. دو تن كه در جريان جنايت نقش داشته‌اند و يك نفر كه چاقو و ساتور را در اختيار آنها قرار داده بود. بررسي‌هاي پزشكي قانوني، نشان داد كه صادق با ضربات چاقو و ساتور به قتل رسيده و بعدا جسد او هم به آتش كشيده شده است. آنها از تمامي مراحل جنايت‌شان فيلمبرداري هم كرده بودند و با جسد صادق سلفي گرفته بودند. عملي عجيب كه تاكنون در جنايت‌هاي كشف شده در كشور سابقه نداشته است.

این قتل فجیع اما پشت پرده های فراوانی داشت و روایت های متعددی از آن بر زبان ها جاری شد. در ابتدا رييس كل دادگستري استان آذربايجان غربي انگيزه قتل و سوزاندن جسد «صادق» را مسائل ناموسي اعلام كرد. پس از 4 ماه مصطفی حبیبی دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان آذربایجان غربی۴ دی ماه گفت: براساس نظر پزشکی قانونی علت فوت سوختن و آتش زدن بوده است و نظر پزشکی قانونی درباره این پرونده واصل و قرار مجرمیت و کیفرخواست صادر شده است.

بحران مالی شهرداری مهاباد

شهردار جدید مهاباد ۲۰ آبان ماه در مراسم معارفه شهردار میزان بدهی این شهرداری برابر اعلام حوزه مالی ، آمار بدهی های شهرداری به سازمانهای تأمین اجتماعی ، اداره امور مالیاتی ، احکام قضایی محکوم شده قطعی ، همچنین بدهی قراردادها و صورت و ضعیت عمرانی به همراه پنج ماه حقوق معوقه پرسنل ، جمعاً بالغ بر هشتاد میلیارد تومان دانست مبلغی که دو برابر و نیم بیشتر از میزان بدهی اعلام شده توسط شهردار مستعفی مهاباد بود.

حقوقات معوقه پرسنل شهرداری مهاباد که 7 ماه به عقب افتاد و نهایتا شهردار مهاباد مجبور شد برای پرداخت حقوق معوقه پرسنل خود وام بانکی دریافت کند. از سویی دیگر مسدود شدن حسابهای بانکی شهرداری مهاباد در پی شکایت آمنه شافعی در مورد مالکیت پارک دانشجو انجام گرفت و شهرداری در دادگاه تجدید نظر با حکم قطعی به پرداخت ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان حق شاکی متهم شد.

سخنگو شورای اسلامی شهر مهاباد سال آینده برای شهرداری مهاباد را از نظر مالی فاجعه دانست و گفت: بودجه ی شهرداری مهاباد در سال 97 بر مبنای 50 میلیارد تومان تدوین شده است. با این حال شهردار مهاباد با توجه به این بودجه اظهار داشت؛ سال آینده هیچ پروژه ی عمرانی نخواهیم داشت.

کابوس والیبال مهاباد در سال 96

سال 96 فصل کابوس های والیبال مهاباد، تا پایان نیم فصل اول مسابقات لیگ دسته 1 کشور لقب گرفت. تیم مقاومت مهاباد که دیگر حمایت فرمانداری این شهر را نداشت، در لیگ دسته اول از 7 بازی متحمل 6 باخت در دور رفت شد. نبود حتی یک بازیکن بومی و مهابادی در ترکیب این تیم، فاجعه ای برای والیبال مهاباد محسوب می شد که استارت آن در سال 1393 زده شده بود و بعد از 3 سال نتایج اعتماد نکردن به نیروهای بومی بیش از پیش نمایان گشت. در دوره برگشت این رقابت ها هم با 2 برد و 2 باخت از چهار بازی شانس صعود به پلی آف در سال چهارم از دست رفت و دوران کابوس 4 ساله والیبال مهاباد تکمیل گشت.

مهاباد به عنوان اولین شهر خلاق کشور

پس از ناکامی ها، حوادث تلخ و ناگوار در سالی که گذشت، خبر انتخاب مهاباد به عنوان شهر اول خلاق کشور در عرصه ی ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی، آب بر آتشی بود که دل شهروندان و اهالی فرهنگ را شادمان ساخت.

در مراسم انتخاب پایتخت کتاب ایران که هشتم اسفند ماە در تالار وحدت تهران برگزار شد. در مرحلە اول در بین 150 شهر شرکت کنندە بعد از چندین مرحلە داوری، شهرستان مهاباد جز بیست شهر برگزیدە نامزد پایتخت کتاب انتخاب شد. کە در مرحلە نهایی شهرستان مهاباد با توجە بە فعالیت‌های فرهنگی انجام شدە، قابلیت ها و ظرفیت های طرح ریزی شدە به عنوان شهر اول خلاق کشور انتخاب گردید .

کد خبر 55882

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha