افزایش حجم مخزن سد مهاباد در بارندگی های اخیر

سرویس آذربایجان غربی- رئیس امور آب شهرستان مهاباد از افزایش ۳۰ میلیون متر مکعبی حجم مخزن سد مهاباد خبر داد.

محمد عبداللهی رئیس امور آب شهرستان مهاباد یکشنبه) ۶اسفند ماه( در شورای حفاظت از منابع آب این شهرستان گفت: میزان بارندگی تا امروز ۲۵۸ میلی متر به ثبت رسیده است در مقایسه با سال گذشته در این زمان ۸۵ میلیمتر افزایش داشته است. همچنین: کد ارتفاعی مخزن سد مهاباد ۱۳۴۸ متر است که این آمار در سال گذشته ۱۳۴۱ متر بود.

وی افزود: میزان آب ورودی به سد مهاباد ۴۵ میلیون مترمکعب است که ۳۰ میلیون متر مکعب آب از این حجم در ۱۰ روز اخیر وارد مخزن سد شده است البته این میزان در سال گذشته ۲۲ میلیون مترمکعب به ثبت رسیده بود.

عبداللهی اظهار داشت: از اول مهرماه تاکنون8/8 برای مصارف شرب، 0/44 برای پتروشیمی و ۵ میلیون مترمکعب برای کشت پاییزه رهاسازی شده است.

وی در خصوص برق تولید شده در سال جاری گفت: 8 هزار و 353 مگاوات برق در سال ۹۶ تولید شده که انتظار می‌رود در سال آینده به بیش از ۱۰ هزار مگاوات تولید برق برسد.

عبداللهی ادامه داد: تعداد چاههای غیر مجاز پر شده ۹۸ حلقه چاه است که این آمار توانسته ۵۰ درصد پیش بینی های امور آب در خصوص پر کردن چاههای غیرمجاز را محقق سازد. همچنین از ۱۶ دستگاه غیرمجاز ۱۳ دستگاه شناسایی و توقیف شده است و ۳ حکم اجرا نشده نیز برای روزهای آینده در دست اجراست.

در این جلسه رئیس محیط زیست شهرستان مهاباد نیز گفت: زهکشی تالاب قوپی باباعلی جهت احیای آن انجام گرفته و هفت و نیم کیلومتر از سمت چشمه قره داغ تا تالاب کانی برازان لایروبی انجام گرفته است.

فاروق سخنور افزود: در تالاب کانی برازان کشاورزان با منحرف کردن آب ورودی تالاب به زمین های کشاورزی اقدام به کشت چغندر و تبدیل زمین های دیم به زمینهای کشت آبی کرده اند که باید با آنها برخورد قانونی صورت بگیرد.

در پایان معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان مهاباد گفت :تغییر رفتار زمان‌بر است اما باید در کنار ارتقای دانش باید تغییرات مثبتی در نگرش افراد به صورت اقدام عملی انجام بگیرد.

ایرج شجاعی افزود: در سناریوی مدیریت بحران آب باید راهکارهای عملی تدوین شود تا آمادگی لازم در مواقع بحران را داشته باشیم همچنین هماهنگی با تغییرات اقلیمی اجتناب ناپذیر نیز باید در راس امور باشد.

کد خبر 54397

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha