موقعیت ویژه کردستان در تولید محصولات دیم

سرویس کردستان- معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: کشاورزان دیم کار ریسک پذیرترین کشاورزان کشور هستند و کردستان جزو استان های ویژه کشور در تولید محصولات دیم محسوب می شود.

به گزارش کرد پرس عباس کشاورز در آیین تجلیل از کشاورزان نمونه کردستان در تالار فرودین مجتمع فرهنگی هنری فجر سنندج با بیان اینکه برای استان هایی همچون کردستان بحث کشاورزی حفاظتی و استفاده از شیوه های نوین کشاورزی برای پایداری اراضی دیم مورد توجه قرار گرفته است، گفت: حوزه امنیت غذایی متناسب با ظرفیت ها قابل معامله نیست. ما باید بسندگی کشور در تأمین غذای مورد نیاز کشور را تقویت کنیم و منابع آب، خاک، مرتع و جنگل و منابع ژنتیکی را حفظ کنیم و درآمد کشاورزان را ارتقا دهیم.

کشاورز با بیان اینکه : گندم در تأمین انرژی و پروتین حدود 40 درصد غذای ایرانیان نقش دارد و توجه به گندم برای ما یک امر مقدس است که با مدیریت، تولید این ماده غذایی را پیگیری کرده ایم، گفت: امسال چغندرکاران کشور با تولید یک میلیون و 950 هزار تُن شکر رکورد تولید این محصول را شکستند.

وی افزود: کشاورزان چغندرکار کشور امسال 130 هزار هکتار از اراضی آبی را به کشت چغندر اختصاص داده بودند که با وجود کاهش اراضی نسبت به سنوات گذشته اما رکورد تولید شکر را شکستند.

وی اضافه کرد: این افزایش تولید تنها به خاطر بهره وری بیشتر از منابع آب و خاک بوده و در مقایسه با آمار گذشته سطح زیر کشت کاهش یافته است. وی اظهار کرد: میانگین تولید چغندرقند در کشور 60 تن در هکتار و تولید شکر 9 تن بوده که این مقدار با میانگین تولید در کشورهای اروپایی برابری می کند.

معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی با اشاره افزایش 6 درصدی سالانه بهره وری از آب در چهار سال اخیر گفت: یکی از مشکلات بخش کشاورزی در کاشت چغندرقند، بحث منابع آب است که با تولید ارقام قابل کشت در پاییز این مشکل حل شده و امسال 17 هزار هکتار از این ارقام کشت شده است. معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی گفت: بسندگی و بهره وری انرژی در کشور به بیش از 83 درصد رسید و کشورهای اروپایی نیز نتوانستند این میزان را به بیشتر از 90 درصد برسانند. وی اظهار کرد: تا امروز هیچ کشوری در دنیا نبوده که نسبت به امنیت غذایی خودش بی تفاوت باشد و تمام سیاست مداران به امر امنیت غذایی اهمیت می دهند.

کد خبر 54393

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha