واکاوی وضعیت تولید و صنعت در سقز/ سقز روی گنج طلا خوابیده است

سرویس کردستان- رییس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان سقز در مصاحبه ای با کردپرس به تبیین ظرفیت های صنعتی، معدنی، سرمایه گذاری و تجاری، وضعیت شهرک و واحدهای صنعتی، وضعیت مرز سیف و... پرداخت.

به گزارش کرد پرس، لطیفه نوروزی رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان سقز با بیان اینکه شهرستان سقز بدلیل همجواری با استان های آذربایجان غربی و شرقی و مرز اقلیم کردستان عراق است، گفت: این وضعیت دارای مزیت مناسبی برای سرمایه گذاری و فروش تولیدات در این شهرستان بوده و امکان بازاریابی و دسترسی به بازارهای مصرف عمده را فراهم می نماید.

وی افزود: شهرستان سقز همچنین ظرفیت های معدنی بالایی در حوزه طلا، آهن، سیلیس و... دارد که سرمایه گذاری در صنایع فراوری این معادن ضمن به صرفه بودن باعث ایجاد اشتغال مولد می گردد.

نوروزی با اشاره به محصولات مناسب و ارگانیگ باغی، کشاورزی و دامی در شهرستان سقز، آن را ظرفیتی عالی برای سرمایه گذاری و ایجاد صنایع تبدیلی معرفی کرد.

سرمایه گذاری های خارجی در سقز

وی در تشریح سرمایه گذاری های در حال انجام در این شهرستان گفت: در بخش سرمایه گذاری کلان و خارجی هم اکنون 2 پروژه بزرگ در سقز در حال انجام است اولین آن ساخت کارخانه بزرگ سیگارسازی توسط مرادجان سرمایه گذاران کرد ترکیه ای است، که در سال 94 شروع و هم اکنون به صورت آزمایشی شروع به کار کرده است، تاکنون بیش از 40 میلیون یورو سرمایه‌گذاری شده و 10 میلیون یورو دیگر نیز در این کارخانه سرمایه گذاری می‌شود.

نوروزی افزود: افزود: در آینده بسیار نزدیک این کارخانه به صورت رسمی افتتاح می‌شود که بصورت مستقیم برای 200 نفر شغل ایجاد می‌شود و میزان اشتغال آن با اضافه شدن خط تولید فندک به 300 نفر افزایش می‌یابد.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت سقز دومین سرمایه گذاری در این شهرستان را کارخانه ذوب آهن صاحب اعلام کرد و در تشریح جزئیات موضوع گفت: عملیات احداث جاده دسترسی به کارخانه در سه محور ورودی، میانی و خروجی در حال انجام است

وی اظهار کرد: سرمایه گذاری اولیه این طرح صنعتی 430 میلیون دلار و این کارخانه 3 سال دیگر به بهره برداری خواهد رسید.

او ادامه داد: برای ساخت این طرح 105 هکتار زمین منابع طبیعی و کشاورزی تملک و دیوار کشی بتنی کارخانه به طول 4300 مترو ارتفاع 2 و نیم متر انجام شده است.

وی گفت:این کارخانه سالانه یک میلیون و 500 هزار تُن آهن اسفنجی تولید می کند.

سقز روی معدن طلا خوابیده است

لطفه نوروزی در تشریح ظرفیت های معدن طلای سقز هم گفت: اکتشافات سازمان زمین شناسی نشان می دهد کشف ذخایر ارزشمند طلا در سقز شامل معدن طلای قلقله با ذخیره 10 میلیون و 29 هزار تن کانسنگ با عیار 1.2 گرم در تن، طلای کرویان با ذخیره سه میلیون و 340 هزار تن کانسنگ با عیار 1.18 گرم در تن و طلای قبغلوجه با ذخیره یک میلیون و چهار هزار تن کانسنگ با عیار یک گرم در تن است، که در نوع خود کم نظیر است.

به گفته وی، احداث معدن قلقه سقز نیز چند ماه قبل با حضور وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی آغاز شده که دومین سرمایه گذاری بزرگ شستا در سقز بوده و انتظار می رود این معدن حداکثر تا 2 سال آینده به مرحله تولید شمش برسد و در آن حدود 300 نفر مشغول کار می شوند.

اختصاص 5 میلیارد تومان برای توسعه بازارچه سیف

این مقام مسئول به اقدامات انجام شده برای توسعه زیرساخت های بازارچه مرزی سیف سقز اشاره و گفت: هم اکنون ایجاد زیرساخت ها، توسعه و تجهیز مرز سیف سقز در حال انجام است و با همت مسئولان شهرستانی و استانی 5 میلیارد تومان برای این امر اختصاص یافته است.

سقز بازار پارچه غرب ایران

وی در مورد سایر سرمایه گذاری ها و اقدامات در حال انجام در شهرستان سقز گفت: با توجه به اینکه شهرستان سقز بازار پارچه در غرب کشور است، ایجاد صنایع پوشاک در سقز فرصت و ظرفیت خوبی برای سرمایه گذاری دارد، در این راستا اقداماتی انجام شده و یکی از سرمایه گذاران سقزی در شهرک صنعتی اقداماتی را انجام و کارگاه هایی را ایجاد و تجهیز نموده و در حال توسعه آن است که می تواند برای ده ها نفر شغل ایجاد کند و سقز را به سکو و بازار پوشاک تبدیل کند. همچنین توسعه زیرساخت های بازرگانی همچون انبار کالاها، تالارهای پذیرایی، صنایع تبدیلی و ایجاد شهرک های صنوف آلاینده از اولویت های کاری ماست.

تشکیل 3 تعاونی جدید برای ساخت صنوف آلاینده

لطیفه نوروزی در مورد ساماندهی مشاغل آلاینده و مزاحم سطح شهر سقز گفت: برای چند اتحادیه که دارای صنوف مزاحم و آلاینده هستند، تعاونی تشکیل شده است، براساس قوانین موجود ما موظفیم برای گرفتن اراضی ملی و منابع طبیعی با همکاری نهادهای مرتبط آنان را همکاری کنیم. یکی از مشکلات موجود در این راستا نبود زمین مناسب در حومه شهر است.

وی افزود: با این حال پیگیری ها برای تهیه زمین و برای احداث شهرک های نمایشگاه اتومبیل، صنایع فلزی و غیرفلزی، مصالح ساختمانی در حال انجام است و شهرک صنوف خدمات فنی خودرو نیز توسط سرمایه گذار بخش خصوصی احداث و مراحل پایانی را می گذراند.

کمبود نقدینگی مهمترین مشکل واحدهای تولیدی سقز است

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت سقز با بیان اینکه 115 پروانه بهره برداری برای واحدهای تولیدی در سقز صادر شده که ظرفیت اسمی اشتغال برای 1300 نفر را دارند، در مورد میزان فعالیت این واحدها گفت: در قالب کارگروه رفع موانع تولید و ایجاد اشتغال فراگیر اقدامات متعددی برای فعال سازی برخی واحدهای تعطیل صورت گرفت، بسیاری از واحدها با مشکلاتی نظیر کمبود نقدینگی و موارد مشابه مواجه هستند، که اقداماتی برای حل آن در حال انجام بوده، هم اکنون حدود 60 درصد این واحدها فعال و بقیه غیرفعال هستند.

لطیفه نوروزی همچنین تعداد معادن فعال سقز را 38 معدن دارای پروانه بهره برداری دانست و گفت: تمام تلاش ما بر در این سال ها بر هدایت استخراج معادن بسوی فراوری و جلوگیری از خام فروشی بوده است.

گفت و گو – فردین مصطفایی

کد خبر 54392

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha