ممنوع شدن چند همسری در مناطق تحت کنترل کُردهای سوریه و پیامدهای آن

سرویس جهان- بر اساس گزارش روزنامه نیویورک تایمز، اگر مرد در مناطق تحت کنترل کردها اقدام به ازدواج مجدد بدون اطلاع همسر اول خود کند، همسر اول شخص حق طلاق دارد و نیمی از دارایی مرد را نیز می تواند بردارد.

به گزارش کردپرس، کردهای سوریه به دنبال تصرف بخش های زیادی از مناطق شمالی و شرقی سوریه اقدام به اعمال قوانینی کرده اند که بر اساس آن هر نهاد حکومتی دارای دو رییس مشترک برای مردان و زنان بوده و زنان حق طلاق گرفتن دارند.

روزنامه نیویرک تایمز در گزارشی که از مناطق تحت کنترل کردهای سوریه تهیه کرده نوشت: قوانین مورد نظر حکومت خودگردان کردها که در آن معتقد به دادن حقوق برابر به زنها در برابر مردان دارند به صورت جدی اجرا می شود که البته اجرای این قوانین در برخی مناطق که قبایل نفوذ زیادی دارند باعث بوجود آمدن مشکلات جدی شده است.

براساس این گزارش، در مناطق خودگردان تحت کنترل کردها «خانه زنان» برای حل مشکلات خانوادگی از جمله مسئله طلاق و تقسیم دارایی میان زنان و مردان بوجد آمده و اگر دعوایی در این نهاد حل نشود به دادگاه ارجاع داده می شود.

شیلان شرمز مدیر خانه زنان در منبج به نیویرک تایمز گفته است مسئله چند همسری در این منطقه به سر آمده و دیگر هیچ مردی نمی تواند چند همسر اختیار کند. وی می گوید با توجه به این که در این مناطق زنان در همه نهادهای قانونی مانند پلیس، دادگاه ها و نیروهای امنیتی بخشی از مسئولیت اداره این نهادها را بر عهده دارند قدرت لازم برای احقاق حق وجود دارد.

بر اساس گزارش نیویورک تایمز، قوانین مد نظر کردهای سوریه که برگرفته از تفکرات عبدالله اوجالان رهبر پ.ک.ک است حتی در برخی مناطق اکثرا عرب نشین نیز اجرا می شود. برای نمونه بعد از کنترل شهر منبج از سوی نیروهای کرد در 18 ماه پیش و علیرغم این که بیشتر اعضای شورای نظامی آن عرب هستند اما قوانین مورد نظر کردها اجرا می شود. به عنوان نمونه زنان حق درخواست طلاق دارند .

اجرای قوانین مد نظر کردهای سوریه دارای پیامدهایی نیز بوده است. بر اساس قوانین مد نظر آنها، خانه زنان می تواند ازدواجی را که مرد همسر دیگری اختیار کرده فسخ نماید. زن می تواند همسر را ترک نموده و نیمی از دارایی و خانه مرد را بگیرد و فرزندان را نیز در نزد خود نگاه دارد.

ودات حیات جامعه شناس عرب در منبج و رییس بخش تحقیقات خانه زنان در این شهر کوچک می گوید اجرای این قوانین پیامدهایی به دنبال داشته و در سال گذشته بیش از 200 مورد طلاق ثبت شده که بیشتر آن مربوط به چند همسری و ازدواج زیر سن قانونی بوده است.

به گفته برخی اعضای خانه زنان، اجرای قوانین جدید در مناطقی مانند منبج که اکثرا اعراب ساکن آن هستند و قبایل نفوذ زیادی دارند مشکلات اجتماعی زیادی به دنبال داشته و هر روزه بگومگوها و دعواهای خانوادگی زیادی در خانه های زنان اتفاق می افتد.

کد خبرنگار: 40101

کد خبر 54375

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha