با روش فعلی مشکلات کردستان حل نمی شود

سرویس کردستان- استاندار کردستان گفت: از مدیران بانک های استان انتظار می رود با جدیت و دلسوزی شرایط را برای مدیران بالا دستی تشریح کرده و فقط بە اجرای قوانین سفت و سخت و آیین نامەها اکتفا نکنند.

به گزارش کرد پرس، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی استانداری کردستان، بهمن مرادنیا در جلسه با مدیران بانک ها با بیان اینکه با روش در پیش گرفته شدە فعلی مشکلات کردستان مرتفع نمی شود، افزود:بانک‌ها با توجه به نیازهای متعدد استان در بخش تولید و اشتغال به دنبال اجرای سختگیرانه قوانین و مقررات در مسیر پرداخت تسهیلات نباشند.

وی افزود: با بیشتر مدیران عامل بانک ها در مرکز رایزنی شده و آنان نیز قول مساعد برای هرگونه تسهیل گری و همکاری در پرداخت تسهیلات داده اند اما شعب این بانک ها در استان همچنان دنبال اجرای دقیق قوانین بانکی هستند.

مرادنیا با بیان اینکه همه باید بدنبال جذب کامل تسهیلات اشتغال فراگیر و روستایی در کردستان باشند، تاکید کرد: در استان به دنبال توزیع پول نیستیم بلکه همه سعی ما باید بر جذب، هزینه کرد صحیح و نتیجە مطلوب و پایدار این تسهیلات است.

به گفته وی، مردم استان از مشتریان خوش حساب و متعهد بانکی نسبت به میانگین کشوری هستند بطوریکه بانک ها تنها هشت درصد معوقه دارند کە حدود 3.5 درصد از میانگین کشوری پایین تر است.

مرادنیا با بیان اینکە در پی متهم کردن کسی بە کم کاری نیستیم و تنها بدنبال حل مشکلات اساسی مردم هستیم، یادآور شد: در کردستان همە در قبال جوانان و آیندە استان مسئولیت داریم و باید با تلاش و همت شبانەروزی در پی رفع مشکلات و تنگناها باشیم کە این مهم، همکاری بانک ها را می طلبد.

وی با بیان اینکه تسهیلات ارزان قیمت اشتغال فراگیر و روستایی فرصتی برای توسعە استان است، اضافه کرد: طبق گفته ریاست جمهوری مهلت استفادە از تسهیلات اشتغال روستایی تا خرداد سال آیندە است و در صورت کم کاری و عدم جذب باقیماندە سهم استان را استان‌های دیگر جذب خواهند کرد.

معاون اقتصادی استاندار کردستان نیز در این جلسه عملکرد بانک‌های استان در پرداخت تسهیلات به واحدهای تولیدی دارای مشکل و طرح‌های اشتغال فراگیر و روستایی را اندک و غیر قابل قبول اعلام کرد.

حسین فیروزی با بیان اینکه در سال جاری میثاق دولت با مردم رونق تولید و ایجاد اشتغال است، گفت: عملکرد اکثر بانک ها در استان بە نحوی بود کە در راستای تحقق شعار اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال، نبودە است.

وی با اشارە به اینکە طبق آمار رسمی هم اکنون 93 هزار بیکار در استان داریم، اظهار کرد: سهم کردستان در طرح اشتغال فراگیر 6 هزار و 420 میلیارد ریال و اشتغال پایدار روستایی 2 هزار و 600 میلیارد ریال تعیین شدە کە عملکرد پرداخت تسهیلات در این بخش ها ناچیز و حتی در بخش اشتغال روستایی صفر است.

فیروزی با انتقاد از نسبت مصارف به منابع بانک ها افزود: نسبت مصارف بانک ها بە منابع نه تنها بە ٨5 درصد مبنای قانونی نرسیدە بلکه با یک بررسی سادە مجموع مصارف بە منابع بانک های استان زیر ٥٥ درصد است.

وی عدم پرداخت تسهیلات بانک ها بە طرح های اشتغال فراگیر و روستایی را عامل خالی شدن روستاها، حاشیە نشینی و افزایش آسیب های اجتماعی اعلام کرد و یادآور شد: با روند در پیش گرفتە شدە و شیوە فعلی تعامل بانک ها، کردستان توان رقابت خود با استان های متوسط کشور را نیز از دست می دهد.

وی اضافه کرد: تاکنون با برگزاری 55 جلسە کارگروە تسهیل و رفع موانع تولید فقط 810 میلیارد ریال بە واحدهای دارای مشکل پرداخت شدە کە این رقم در دیگر استان ها بە هزاران میلیارد ریال می رسد.

فیروزی بانک های استان را به بازنگری اساسی در رویه های موجود پرداخت تسهیلات بە طرح‌های اشتغالزا فراخواند و گفت: اگر مدیران توان پاسخگویی و ریسک پذیری ندارند بهتر است سمت خود را ترک کنند.

کد خبر 54370

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha