امکانات سیرانبند بانه برای اجرای موقت طرح پیله وری مناسب است

سرویس کردستان- رئیس گمرک بانه گفت: امکانات و تجهیزات موجود در بازارچه سیرانبند بانه برای اجرای موقت طرح پیله وری مناسب است و باید برای حجم بالای واردات کالا از این بازارچه امکانات و تجهیزات بیشتری در سیرانبند مستقر شود.

سعید سنجابی در گفت وگو با خبرنگار کرد پرس اظهار داشت: امکانات موجود در بازارچه سیرانبند بانه برای شروع واردات با کارت الکترونیکی پیله وری مناسب است اما در آینده با افزایش حجم واردات و صادرات با کمبود امکانات زیرساختی، فضای بارگیری و تخلیه و کمبود نیروی انسانی مواجه خواهیم شد و امکانات موجود ظرفیت حجم بالای مبادلات را ندارد.

وی افزود: گمرک مجری طرح پیله وری است و طبق قانون و دستورالعمل های اجرای طرح مورد نظر را اجرا می کنند و تامین امکانات باید با همکاری نهادهای مرتبط انجام می شود.

سنجابی مهمترین مشکل سیرانبند بانه را جاده و فضای بازارچه سیرانبند عنوان کرد و گفت: در حال حاضر روزانه بیش از 170 کامیون با بار در این مسیر تردد می کنند در صورت اجرای این طرح حجم تردد کامیون ها و خودروهای شخصی و عمومی سه برابر افزایش می یابد که فضا و جاده موجود ظرفیت این حجم از خودروها را ندارد.

وی افزود: سامانه جامع گمرکی ظرفیت صادرات و واردات کالا را دارد و محدودیتی برای واردات و صادرات کالا ندارد اما ضروری است برای اجرای طرح پیله وری صادرات و واردات سامانه گمرکی جدا از هم تعریف شود.

به گفته این مسئول، فیبرنوری و بسیاری از امکانات در بازارچه سیرانبند بانه فراهم است اما این بازارچه نیاز به احداث محوطه، انبار کالا، دیوارکشی و روشنایی محوطه دارد که باید به زودی انجام شود.

سنجابی اظهار داشت: برای واردات کالا از بازارچه سیرانبند بانه هیچگونه محدودیتی وجود ندارد و بر اساس قانون تمام کالاهای مجاز در گمرکات کشور را می توان از طریق بازارچه سیرانبند وارد و صادر کرد.

وی گفت: برای میزان حجم کالای وارداتی نیز محدودیتی وجود ندارد و هر پیله ور ماهانه از 500 هزار تومان تخفیف گمرکی برخوردار می شود.

وی ادامه داد: قبل از اینکه کالا از سیرانبند وارد شود در گمرکات داخلی ترانزیت می شود و و در مرز سیرانبند با کارت پیله وری و با تخفیف گمرکی تخلیه می شود.

سیرانبند بانه در اجرای طرح پیله وری پیشگام می شود و روز دوشنبه با حضور استاندار کردستان طرح پیله وری اجرای می شود.

چندی پیش به دستور حکومت مرکزی عراق تمام معابر غیر رسمی هم مرز با عراق تعطیل شد و واردات کالا با استفاده از کارت الکترونیکی پیله وری در بازارچه های رسمی انجام می شود.

کد خبر 54364

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha