بین 1500 تا 2000 تبعه خارجی به نیروهای کُرد پیوسته اند

سرویس جهان- برخی کارشناسان نظامی و امنیتی می گویند از سال 2013 تاکنون بین 1500 تا 2000 تبعه خارجی به نیروهای کردی پیوسته اند و در کنار کردها با داعش در عراق و سوریه مبارزه کرده اند.

به گزارش کردپرس، تاکنون بیش از 10 تبعه خارجی که به نیروهای کرد بویژه نیروهای کرد سوریه پیوسته اند جان خود را در جنگ با داعش از دست دادند. بر اساس گزارش سازمان دیده بان حقوق بشر سوریه، در نبردهای اخیر نیروهای کرد با ارتش ترکیه در عفرین نیز دو تبعه خارجی این نیرو که از کشورها اروپایی به سوریه آمده بودند جان خود را از دست داده اند.

بر اساس گزارش ویژه شبکه تلویزیونی فرانس 24، کارشناسان نظامی اروپا معتقدند هم اکنون نزدیک به 400 تبعه کشورهای غربی در کنار نیروهای کرد سوریه موسوم به ypg قرار دارند که به دنبال تضعیف شدن داعش، برخی از این نیروها برای مقابله با تهاجم نظامی ترکیه به منطقه کردنشین عفرین در شمال سورریه رفته اند.

به گفته کارشناسان، اکثر افراد خارجی بویژه از کشورهای غربی که به کردها می پیوندند دارای گرایشات سیاسی چپ بوده و به ایدئولوژی کردهای سوریه نزدیک هستند. برخی از آنها حتی حاضرند برای حفظ مناطق کردنشین از حملات داعش و یا ترکیه جان خود را فدا کنند.

بر اساس گزارش فرانس 24، اتباع خارجی را که به نیروهای کرد پیوسته اند می توان به سه دسته تقسیم کرد: دسته اول تجربه نظامی و خدمت در ارتش کشورهای انگلیسی زبان جهان را دارند؛ دسته دوم فعالان سیاسی و مدنی با گرایش های چپ هستند و دسته سوم ترکیبی از افراد با گرایش های مختلف و حتی افراد ماجراجوست که بعضا برخی از آنها فقط برای عکس گرفتن در جبهه آمده و بدون حضور در هیچ جنگی به کشور خود باز می گردند برخی هم شش ماه در جنگ حضور یافته و پس از دیداری کوتاه با خانواده خود به جبهه جنگ در کنار کردها باز می گردند.

اولیور گروجین پژوهشگر ارشد در دانشگاه سوربن پاریس با اشاره به اشتراکات فکری میان پ.ک.ک، ypg و فعالان سیاسی چپ در اروپا به فرانس 24 گفت: پذیرش اتباع خارجی در میان جنگجویان ایده پ.ک.ک بود و در 25 سال گذشته پ.ک.ک از ورود اتباع خارجی به داخل بدنه نظامی پ.ک.ک استقبال کرده است. این ایده یکی از اهداف و عملکردهای اصلی پ.ک.ک است. اما حادثه حمله داعش به شهر کردنشین کوبانی این روند را تقویت کرد.

ژان یوه کاموس پژوهشگر حوزه افراگرایی در اروپا و محقق در اندیشکده فرانسوی «امور استراتژیک» یکی از دلایل اصلی پیوستن چپ ها به نیروهای کردها را وجود ایده های سیاسی و اجتماعی مشترک میان آنها و نیروهای کرد عنوان کرده است زیرا به گفته وی کردها اقدام به ایجاد یک جامعه برابر بدون تبعیض جنسیتی کرده و سکولار هستند و از طرفی دیگر اقدام به ایجاد خودمدیریتی مستقل در مناطق کردنشین سوریه کرده اند که مطلوب آنارشیست ها و چپ هاست.

کد خبرنگار: 40101

کد خبر 54303

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha