احزاب عدالت و توسعه و حرکت ملی رسما برای انتخابات 2019 ائتلاف کردند

سرویس ترکیه - بعد از چندین مذاکره دو جانبه میان رجب طیب اردوغان، رئیس حزب عدالت و توسعه با دولت باغچلی، رئیس حزب حرکت ملی، ائتلاف این حزب به صورت رسمی برای انتخابات 2019 میلادی در این کشور اعلام شد واین ائتلاف نام "جمهور" را به خود گرفت.

ائتلاف حزب حرکت ملی و حزب عدالت و توسعه که در آستانه رفراندوم قانون اساسی ترکیه آغاز شد و بعد از چندین مذاکره دو جانبه میان رجب طیب اردوغان، رئیس حزب عدالت و توسعه با دولت باغچلی، رئیس حزب حرکت ملی به صورت رسمی برای انتخابات 2019 میلادی در این کشور نیز اعلام و نام "ائتلاف جمهور" را به خود گرفت.

ائتلافی که پیش از این تحت عناوین مختلفی همچون «ائتلاف ملی – میهنی»، «ائتلاف ماه و ستاره» از آن یاد می شد این روزها به مهمترین موضوع داخلی سیاست ترکیه تبدیل شده است. بعد از 3 دور مذاکره اردوغان با باغچلی و 9 دور مذاکرات مختلف میان احزاب عدالت و توسعه و حرکت ملی امروز 20 فوریه 2018 در نهایت ائتلاف به صورت رسمی اعلام و نام «جمهور» بر آن گذاشته شد.

بر اساس اطلاعات به دست آمده از منابع نزدیک به حزب عدالت و توسعه "ائتلاف جمهور" فردا 21 فوریه با 26 ماده به مجلس ارائه خواهد شد و بعد از تصویب حزب حرکت ملی به صورت رسمی موتلف حزب عدالت و توسعه، یعنی حزب حاکم ترکیه خواهد بود.

بدین ترتیب، حزب عدالت و توسعه و حزب حرکت ملی به صورت رسمی ائتلافی را در انتخابات 2019 میلادی که انتخابات نمایندگی مجلس و ریاست جمهوری خواهد بود را تشکیل خواهند داد. انتخابات سرنوشت سازی که بعد از نزدیک به یک قرن سیستم هدایتی ترکیه را می تواند به طور کامل تغییر داده و از پارلمانی به ریاستی تغییر دهد.

حزب حرکت ملی ترکیه که بعد از برگزاری رفراندوم و همچنین تشکیل حزبی تحت عنوان حزب خوب با ریاست مرال آکشنر از اعضای قدیمی و مهم حزب حرکت ملی به شدت تضعیف شده و بر اساس تمامی نظرسنجی های صورت گرفته در سطح کشور زیر حدنصاب انتخابات قرار خواهد داشت بدین ترتیب با ائتلافی که با حزب عدالت و توسعه انجام داده از ماندن زیر حدنصاب 10 درصدی انتخابات فرار کرده و خواهد توانست جسم ضعیف خود را در سایه حزبی جوان و مقتدر وارد مجلس بزرگ ترکیه کند.

خبرگزاری کردپرس/ سرویس ترکیه

کد خبرنگار: 30102

کد خبر 54107

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha