بازیگر مهابادی، روایتگر درد ایزدیها بر روی پرده سینمای ایران

سرویس آذربایجان غربی- «من در فیلم نقش زني ايزدي رابازی ميكنم كه "ئسرین" نام دارد و از ترس اينكه به چنگ داعش نيفتد با دختر و پِسَرِ همسرش از شنگال فرار كرده و در راه با يك راننده كاميون كه اوهم كورد ايلام است همسفر می شود.»

به گزارش خبرنگار کردپرس،"تروسکه جولا" متولد 1376 مهاباد، دانشجوی رشته گرافیک و دانش آموخته ی دوره ي آموزش بازيگري در فرهنگ و ارشاد اسلامي مهاباد 2 فیلم سینمایی به نامهای (کامیون و دایان) و کار در یک مجموعه تلویزیونی به نام "نامو" را در کارنامه دارد.

این بازیگر جوان مهابادی که برای دومین کار سینمایی بلند خود توانست نظر "كامبوزيا پرتوي" فیلمنامه‌نویس و کارگردان مطرح ایرانی را برای بازی در فیلم (کامیون) جلب کند و با درخشش خود همبازی بازیگران نام آشنای سینمای کشور سعید آقاخانی، نیکی کریمی، رامین راستاد، یعقوب پرسا، نسرین مرادی و...شد.

ورود به دنیای سینما

جولا پاييز سال ٩٣ از طريق يكي از دوستان با خبر می شود که دوره ی آموزش بازيگری در فرهنگ و ارشاد اسلامی مهاباد زير نظر اميد خاكپور كارگردان، بازيگر تئاترو سرپرست گروه تئاتر اهورا در جریان است.

او می گوید: همان سال در دوره هاي بازيگری استاد اميد خاكپور نام نویسی کردم كه ٣الي ٤ماه طول كشيد و کلاس های مفيدی بودند چون من دركنار اقایخاكپور بود كه فهميدم فن بيان و حركت ميميك صورت در هنگام بازي كردن چگونه بايد صورت بگيرد براي همين هميشه از استاد بزرگم اقاي خاكپور تشكر مي كنم .

داستان انتخاب شدن برای ایفای نقش در فیلم کامیون

"تروسکه جولا" بازیگر مهابادی در خصوص تجربه ی بازی در این فیلم می گوید؛ يكي از دوستان به نام "محمد علی مكري" كه فيلمساز و كارگردان کرد هستند من را به "كامبوزيا پرتوی" معرفی کردند بعد از يك روز با من تماس گرفته شد تا براي تست به اروميه بروم چون آن زمان فيلم برداري فیلم کامیون در اروميه و مناطق سيلوانيا در حال انجام بود. بعد از تست لباس، گريم و چهره من به عنوان يكي از كاراكترهاي اصلي فیلم كاميون انتخاب شدم.

او ادامه می دهد: فیلم کامیون به کارگردانی، نویسندگی و تهیه کنندگی "کامبوزیا پرتوی" و در سی و ششمین دوره جشنواره فیلم فجر سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه را دریافت کرد.من در فیلم نقش زني ايزدي رابازی ميكنم كه "ئسرین" نام دارد و از ترس اينكه به چنگ داعش نيفتد با دختر و پِسَرِ همسرش از شنگال فرار كرده و در راه با يك راننده كاميون كه اوهم كورد ايلام است همسفر می شود. جریان فیلم روایت سفر این زن ایزدی است که توسط پدر شوهرش به راننده ی کرد کامیون سپرده ميشوند تا آنها را به تهران برای یافتن پدر خانواده برساند.

تجربه ایی متفاوت در همکاری با کامبوزیا پرتوی

جولا می گوید: كاركردن با جناب پرتوي يكي از بهترين تجربه هاي كاري والبته زندگي من بود چون با ستاره هاي سينما همچون سعيد آقاخاني، نيكي كريمي و رامين راستاد همبازی شدم و خيلي هم خوشحال بودم كه جلوي دوربين تورج اصلاني قرار گرفتم. اوايل كار خيلي استرس داشتم اما رفته رفته و با گذشت هفته ها از استرسم كاسته شد.

او تاکید می کند: ایفای نقش ئسرين بسیار دشوار بود چون در بيشتر سکانس های فيلم روبند زده بودم و بازي من بيشتر بايد باچشم صورت مي گرفت. اما در کل خيلي شخصيت ئسرين را دوست داشتم و از آن نقش راضي بودم و از اینجا از كامبوزيا پرتوي خيلي تشكر مي كنم که بِه من اعتماد كردند و اين نقش را به من سپردند.

بازیگر جوان مهابادی با اشاره به دشواری های بازی در فيلم كاميون ادامه می دهد:بازی در این فیلم خيلي سخت بود به خصوص اوايل فيلم برداري در اروميه و مناطق سيلوانيا در فصل زمستان هوا خيلي سرد بود و بارش برف هم بر سختی کار افزوده بود. در آن سکانس ها من هم كه بچه اي كوچك را بايد در بغلم مي گرفتم خيلي مشكل بود چون دائم بخاطر سرما بچه گريه ميكرد به همین خاطر باید ضمن ایفای نقشم مراقب باشم تا کودک به گریه نیفتد. در كل من كارهاي سخت را خيلي دوست دارم و بازي در كاميون يكی از شانس هاي بزرگ برای من بود و توانستم تا حدی با چالش های کار بازیگری آشنا شوم.

روایت فیلم کامیون از دیدگاه بازیگر مهابادی

جولا می گوید که سال های سال است همه ي دنيا رنج سختي و مظلوميت كرد هارو مي بينند واقای پرتوي هم يكی از انسان هاي شريفی است كه خواستند با ساختن اين فيلم روایت جنگ و مظلوميت كردها رو به تصوير بكشند. همچنین و خصوصيت بسيار مهم اين فيلم نمایش حفظ حجب و حیای زن كرد و غيرت مرد كرد بود که به خوبی به تصویر کشیده شد. حالاكه من با كامبوزيا پرتوی كار كرده ام ديگر نميخواهم كه در هر فيلمی بازی كنم بيشتر خواهان كارهاي حرفه ای و چالشی هستم وخيلي دوست دارم در فيلم هايي بازی كنم كه به روایت مظلوميت وشكست ناپذيري كردها وجنگ با فساد می پردازد.

او با اشاره به بازی در فیلم دایان ادامه می دهد: البته فيلم دايان به كارگرداني بهروز نوراني پور هم پروژه ي سختي بود و در اين فيلم من نقش فرعي دختر خانواده را ایفا کردم. دايان نیز روايت خانواده ای كرد است كه آواره هستند و براي داشتن فردايی بهتر تلاش می كنند. به نظر من دنيای هنر دنيايی كاملا متفاوت است ومن كه هنر بازيگری را انتخاب كردم بايد بيشتر به مراحل پيشرفتم فكر كنم وهر نقشی كه به من پيشنهاد شد سعي مي كنم پیشتر در مورد نقش تحقيق كنم تا بتوانم نقشم را به خوبی درك نمایم و رضایت مخاطبانم را نیز کسب کنم .

و سخن آخر؛

تروسکه جولا می گوید: يكي از سختي ها ومرارتهای پيشه ي بازيگري به نظر من صرف کردن وقت زياد والبته داشتن استعداد، تلاش وپشتکار است تا از یک نفر بازیگر بسازد. من هم بسيار تلاش كردم واعتماد خانواده ام در این راستا یکی از دلایل اصلی موفقیت من بوده است. مادرم هميشه مشوق من بودند و بيشتر از من ذوق داشتند تا من يك بازيگر شوم. خدارو شكر موانع خيلي سختي نداشتم چون همانطور كه گفتم خانواده ام هميشه همیار من بوده و حمایتم کردند تا بتوانم در جایگاه کنونی قرار بگیرم.

گزارش از تانیا شعفی

کد خبر 54026

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha