برنامه ریزی درست برای استفاده از ظرفیت های گردشگری بانه صورت نگرفته است

سرویس کردستان- یکی کارشناس گردشگری در گفت و گو با خبرنگار کرد پرس می گوید: بانه یک ایران کوچک است که این ایران کوچک نیاز به فرهنگی دارد تمام ایرانی های را که وارد این شهر می شود جذب کند.

به گزارش خبرنگار کردپرس، بانه از شهرهای مرزی استان کردستان در 2 دهه اخیر به دلیل وجود بیش از 100 پاساژ با 12 هزار مجتمع تجاری به یکی از قطب های مهم گردشگری غرب کشور تبدیل شده و سالانه پذیرای هزاران مسافر از سراسر کشور است.

همه گویش ها، نژادها و فرهنگ ها در این شهر کوچک قابل دیدن است به طوری که کارشناسان حوزه گردشگری از آن به عنوان ایران کوچک یاد می کند.

آوازه این شهر کوچک در کل کشوری پیچیده به طوری که به شهر پاساژها لقب گرفته علارغم وجود این شرایط در شهر بانه زیرساخت های گردشگری از استاندارد های لازم برخوردار نیست یکی از مهمترین مشکلات در این حوزه عدم مدیریت و نظارت است که باید مدیریت توسط دستگاه های دولتی انجام شود اما مدیریت دولتی در این زمین یک حلقه مفقود است.

علی بیات بابیان اینکه اینکه مهمان نوازی به شیوه سنتی یکی از فاکتورهای حفظ و جذب گردشگر است می افزاید: فروشنده های و پاساژهای شهر بانه مطابق استانداردهای گردشگری نیست و فروشنده ها استاندارد به استانداردهای مهمان نوازی را در حوزه گردشگری آگاه نیستند و نیاز به اموزش و مدیریت دارند.

وی خاطر نشان می کنند: باید مسئولان شهرستان برای جذب گردشگران دوره های آموزشی در حوزه های مختلف گردشگری برای افرادی که مستقیما با گردشگران در ارتباط هستند برگزار کنند.

وی نبود آموزش، عدم نظارت و مدیریت یکی از مهمترین چالش های حوزه گردشگری بانه عنوان کرد و ادامه می دهد: باید جاذبه های طبیعی شهر را جذاب کنند و به مسافرانی که وارد این شهر می شوند معرفی کنند که در این حوزه با وجود جاذبه های طبیعی خاص اقدامی انجام نشده است.

بیات حمایت از سرمایه گذاران را یکی دیگر چالش های حوزه گردشگری بانه عنوان کرد و می گوید: سرمایه گذارانی که در این شهر سرمایه گذاری می کند حمایت نمی شوند و امکانات لازم برای سرمایه گذار فراهم نمی شود در نتیجه سرمایه گذار فراری می شود.

وی با اشاره به برنامه های دولت در بحث اقتصادی تاکید می کند: در شرایط کنونی شهر بانه نیاز به هتل پنج ستاره ندارد اما اگر مرز سیرانبند بانه به یک مرز رسمی تبدیل شود و منطقه ویژه اقتصادی و منطقه آزاد ایجاد شود هتل های بانه رونق می گیرند.

وی می گوید: باید تجار بانه فرآیندی را در بازار تعریف کنند که با نوسان دلار قیمت کالاها تغییر نکند و کالاها را با سود کمتر در این شرایط بفروشند و قیمت ها را ثابت نگه دارند.

بیات ادامه می دهد: برند سازی یکی دیگر از راهکارهای حفظ بازار است وجود اجناس بی کیفیت در بازار اعتماد خریدار به بازار کم می کند و باید کالاهای با برندهای معروف و قیمت های مناسب در بازار توزیع شود.

به گفته وی، امنیت یکی از مهمترین فاکتورهای جذب گردشگر است که بانه به لحاظ امنیت از شرایط بسیار خوبی برخوردار است.

این کارشناس گردشگری می گوید: گردشگری شاخه های مختلفی دارد و هتل داری یکی از مهمترین بخش های حوزه گردشگری امروزه در دنیا به عنوان یک صنعت پر درآمد شناخته می شود.

وی می افزاید: امروز درآمد صنعت گردشگری در دنیا از بسیاری از صنایع و منابع درآمدی دیگر کشورها بیشتر است و به لحاظ اجتماعی، محیط زیستی و بسیاری از مسایل دیگر به جامعه آسیب نمی رساند ضمن اینکه درآمد این صنعت پایدار است.

بیات به ظرفیت های مختلف جذب توریست اشاره کرد و خاطر نشان می کند: هر منطقه به اقتضای شرایط خاص منطقه توریست جذب می کند یکی از ظرفیت های مهم در کشور ما وجود چهار فصل است.

وی ادامه می دهد: بحث گردشگری یکی از پتانسیل های مهم در اقتصاد مقاومتی است الگوی اقتصاد مقاومتی عدم خروج ارز از کشور و ورود ارز به داخل کشور است گردشگری تنها صنعتی است که این ظرفیت را دارد.

بیات توسعه صنعت گردشگری را بهترین راه برای درآمد پایدار کشور عنوان کرد و می گوید: با توجه به ظرفیت های که صنعت گردشگری به لحاظ جاذبه های توریستی که در ایران وجود دارد می توانند چرخه اقتصادی کشور بدون نیاز به کشورهای دیگر نگه دارد.

وی اضافه می کند: در صورتی که در سبد خانواده ها بحث گردشگری به واقع تعریف شود یک چرخه اقتصادی بسیار خوبی را ایجاد می شود و در تمامی حوزه های اقتصادی کشور تاثیر می گذارد.

این کارشناس گردشگری می گوید: مدیریت اجرایی در حوزه گردشگری یک حلقه مفقوده است بودجه و بسیاری از امکانات در این حوزه برای هر شهر و استانی فراهم است اما در مدیریت اجرایی با مشکل مواجه می شود.

وی مهمان نوازی کردستانی ها را یکی از فاکتورهای مهم حوزه گردشگری دانست و می افزاید: برای توسعه و رونق صنعت گردشگری نیاز به ایجاد بسترهای مناسب است و ایجاد راه های مناسب، امنیت،جاذبه و منابع انسانی متخصص از مهمترین فاکتورهای حوزه گردشگری است که در این زمینه با چالش مواجه هستیم.

وی خاطر نشان می کند: منابع انسانی متخصص از دیگر فاکتورهای مهم حوزه گردشگری است چراکه افرادی که مستقیما با گردشگران سرکار دارند باید با آداب خاص گردشگری آشنا باشند.

بیات می گوید: در شهرستان ها باید مدیران خلاقیت داشته و ظرفیت های گردشگری را شناسایی و از این ظرفیت ها برای توسعه بخش گردشگری استفاده کنند و منتظر تصمیم مدیران استانی و کشور نباشند.

خبرنگار: زینب طلائی

کد خبر 53970

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha