کتاب «مجموعه مقالات همایش سردار عزیزخان مکری» منتشر شد

سرویس آذربایجان غربی- کتاب «مجموعه مقالات همایش سردار عزیزخان مکری» که در برگیرنده 20 مقاله علمی است، منتشر شد.

«محمد (آوات) دکاندار» روز دوشنبه (23 بهمن ماه) در گفت وگو با خبرنگار کردپرس گفت: به هدف حفظ،شناسایی و زنده نگه داشتن مولفه های فرهنگی در سال 1394 کمییسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر بوکان در دوره چهارم با همکاری محققان، هنرمندان ادبیان و سایر فرهنگ دوستان تشکیل شد.

وی افزود:یکی از اقدامات مهم و اساسی این کمیسیون برگزاری همایش علمی سردار عزیز خان موکری بود. البته این کمیسون برگزاری همایش بوکان شناسی، اهدای جایزه موکریان به صورت سالیانه به کتابهای برتر مناطق کردنشین را نیز مصوب کرد اما رد شد.

دکاندار در ادامه گفت:همایش علمی سردار عزیز خان به هدف شناساندن تاریخ و هویت سردار عزیز خان و تبارشناسی این خاندان، بازبینی تاریخ موکریان در دوره قاجار و معرفی آثار مهم و باستانی دوره سرداران موکری به مدت دو روز با حضور ده های شخصیت علمی و ادبی منطقه برگزار شد.

مسئول سابق کمیسیون فرهنگی شورای شهر بوکان افزود:حاصل این همایش دو روزه کتابی تحت عنوان مجموعه مقالات همایش سردار عزیز خان موکری است که 20 مقاله علمی از نویسندگان و صاحب نظران دانشگاهی را در خود جای داده است وبه صراحت می توان گفت این کتاب منبعی مهم و معتبر در تاریخ موکریان در دوره قاجار است.

وی تصریح کرد: این کتاب حاصل زحمات کلیه اعضای کمیسیون فرهنگی بود که بدون چشمداشتی فعالیت کرده اند و فریاد فرخی کار گرافیکی و نظارت بر چاپ کتاب را برعهده داشته است.

دکاندار در ادامه گفت: به علت معدود بوکان تعداد کتابهای چاپ شده، انها را به نویسندگان، صاحب نظران حوزه تاریخ، معماری و... اهداء می کنم و کتاب به صورت سی دی نیز آمده است که شهروندان می توانند در مرکز چاپ وطراحی فریاد در خیابان باغ قاضی آن را تهیه کنند.

عضو سابق شورای شهر بوکان در ادامه گفت: انتقادات فراوانی به عملکرد شورای سابق شهر بوکان وارد شده است، اما مجموعه مقالات همایش سردار عزیز خان موکری که یک خلاء را در کتابخانه منطقه پرکرده است یکی از دستاوردهای کمیسیون فرهنگی این شورا است.

وی ضمن گلایه از اعضای فعلی شورای شهر بوکان گفت: در حالی که همه اذعان دارند بنده و کمیسیون فرهنگی شورا در دوره گذشته فعالیتهای چشمگیری داشته ایم اما تا امروز هیچ گونه تماسی جهت تبادل تجارب و ایده ها با بنده نداشتند اما حاضرم داوطلبانه تجارب خود را در اختیار شورای پنجم قرار دهم تا شاهد انتشار کتابهای دیگری مانند کتاب مجموعه مقالات همایش سردار عزیزخان موکری باشیم.

به گزارش کردپرس، همایش سردار عزیز خان موکری شهریورماه سال 1394 به مدت دو روز در سالن سیمرغ شهرستان بوکان برگزار شد.

سردار کل عزیز خان مکری از یک خاندان کهن و نجیب دیار موکریان یعنی خاندان مکری برخاسته که جد اعلای آنان بنا برگزارش صاحب حقایق الاخبار ناصری به شیخ حیدر مکری منتهی می شود.

عزیزخان در عصر دو پادشاه قاجار( محمدشاه و ناصرالدین شاه) بیش از چهل سال دارای مشاغل و مناصب عمده بوده است و در دستگاه دولت ایران به حدی محترم و معزز بود که مردی چون امیرکبیر با آن همه درایت و هوشمندی او را به دامادی خود برگزیده و به مقامات عالیه از جمله آجودان باشی عساکر ایران منصوب کرد و به گفته امیرکبیر«عزیزا بیا تا عزیزت کنم/ عزیزان ایران کنیزت کنم».

کد خبر 53628

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha