پاسخ اربیل به گزارش حقوق بشری در مورد اعدام بی محاکمه اسرای داعش

سرویس عراق و اقلیم کردستان - مسئول پاسخگویی به گزارش‌های بین‌المللی در دولت اقلیم کردستان، گزارش سازمان دیده‌بان حقوق بشر، در مورد اعدام بی محاکمه عناصر دستگیر شده داعش توسط نیروهای پیشمرگ را تکذیب کرد.

به گزارش کردپرس به نقل از شارپرس، دیندار زیباری در پاسخ به گزارش سازمان دیده‌بان حقوق بشر که نیروهای پیشمرگ را به اعدام بدون محاکمه داعشی های دستگیر شده متهم کرده است، اعلام کرد که چنین اتهامی صحت نداشته و نیروهای پیشمرگ با تمامی دستگیر شدگان داعش بنا به قوانین بین‌المللی و قوانین اقلیم کردستان رفتار کرده اند.

مسئول پاسخگویی به گزارش‌های بین‌المللی در دولت اقلیم کردستان، در ادامه اعلام کرده است که طی 3 سال گذشته 2 هزار و 652 تن به اتهام ارتباط و همکاری با داعش دستگیر شده اند که از این تعداد1 هزار و 100 تن با اثبات اتهام به زندان از 3 سال الی زندان ابد محکوم شده اند و 870 تن با اثبات بی گناهی آزاد شده و بازجویی از 672 تن نیز ادامه دارد.

وی تأکید کرده که نیروهای پیشمرگ بنا به قوانین مصوب در اقلیم کردستان و با در نظر گرفتن این اصل که تمامت متهمین تا زمان اثبات جرم بی گناه محسوب می شوند؛ با تمامی دستگیر شدگان رفتار کرده و آنان از حق داشتن وکیل، دیدار با خانواده های خود و دیگر حقوق لازمه برخوردار بوده اند و حتی‌الامکان خانواده های آنان از دستگیری و روند بازجویی و محاکمه آنان مطلع شده اند.

به گفته دیندار زیباری بخشی از عناصر داعش که در زندان‌های اقلیم به سر می بردند، در جریان آزادسازی حویجه و دیگر مناطق خود را به پیشمرگ ها تسلیم و به عضویت در داعش و خدمت به این سازمان تروریستی اعتراف کرده اند و نیروهای پیشمرگ پس از دستگیری این افراد خانواده های آنان را به کمپ های مخصوص آوارگان فرستاده اند.

همچنین اشاره کرده که بخشی دیگر از عناصر داعش در حالی که تحت پوشش آواره سعی در ورود به مناطق تحت اختیار پیشمرگ را داشتند که نیروهای پیشمرگ این افراد با هدف شناسایی عناصر انتحاری مورد بازجویی و بازرسی های بدنی قرار داده و از این طریق عناصر داعش شناسایی و دستگیر شده اند، اما اینگونە بازجویی و بازرسی ها برای زنان آواره انجام نشده است.

وی اشاره کرد که یکی دیگر از راه‌های شناسایی این افراد گزارش‌های دیگر آوارگان و جمع آوری اطلاعات محلی بوده و دستگیر شدگان به زندان های اقلیم کردستان منتقل شده اند و تا پیش از وقایع 16 اکتبر 201٧ و خروج نیروهای پیشمرگ از کرکوک، هیچ اسیر داعشی در این شهر وجود نداشته و فقط زندانی موقت در منطقه دبس برای نگهداری داعشی هایی که تحت عنوان آواره از حویجه وارد منطقه می شدند، وجود داشته که شمار زندانیان در آن به 1000 تن رسیده و همگی از اعراب سنی و عضو داعش بوده اند و سپس به دلیل نبود زندان در کرکوک به زندان های اربیل منتقل شده اند.

در بیانیه مسئول پاسخگویی به گزارش‌های بین‌المللی در دولت اقلیم کردستان، جزئیات آماری دستگیر شدگان داعش و محاکمه و مجازات های آنان ارائه شده و در مورد تحویل دستگیر شدگان به دولت مرکزی عراق نیز تأکید شده که دولت اقلیم کردستان در این مورد با نهادهای بین‌المللی و دولت عراق همکاری می کند و کمیته ای نیز از سوی نهادهای مرتبط در دولت اقلیم تشکیل شده است و تاکنون سه گروه از این دستگیر شدگان به دولت عراق تحویل داده شده و پرونده 100 تن به دادگاه موصل ارجاع داده شده است.

دیندار زیباری تأکید کرده که عناصر داعش در منطقه زومار و دشت نینوا بیشتر در جنگ با نیروی پیشمرگ و عملیات های انتحاری کشته شده و برخی نیز که قصد تسلیم خود به پیشمرگ ها را داشتند از سوی خود داعش از پشت هدف قرار گرفته و کشته می شدند و اجساد کشته شدگان داعش توسط نیروی پیشمرگ به منظور خاک‌سپاری جمع شده است.

در پایان تأکید شده که نیروی پیشمرگ از جان آوارگان نیز محافظت کرده و با همکاری وزارت مهاجرت عراق شمار بسیاری از آوارگانی که در اقلیم اسکان داده شده بودند، به مناطق تحت کنترل حشدالشعبی منتقل شده و حفظ جان آنان بر عهده نیروهای حشدالشعبی است.

کد خبر 53536

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha