افزایش کشت چغندر قند کارخانه قند پیرانشهر را با مشکل روبه رو کرده است

سرویس آذربایجان غربی_ مدیر جهاد کشاورزی پیرانشهر گفت: ظرفيت كارخانه قند پیرانشهر ٣٢٠ هزار تن در يكصد روز كاري است که افزایش کشت چغندر قندر این کارخانه را با مشکل روبه رو کرده است.

سید قادر قریشی، مدیر جهاد کشاورزی پیرزانشهر در گفتگوی اختصاصی خود با خبرنگار کردپرس در خصوص مشکلات چغندرکاران شهرستان پیرانشهر گفت: نگرانی های کشاورزان چغندرکار در منطقه پیرانشهر و مشکلات ناشی از تحویل این محصول استراتژیک به کارخانه قند پیرانشهر باعث شد تا موضوع با اهمیت ویژه ای پیگیری و برای رفع مشکلات قشر زحمت کش کشاورزان منطقه راهکارهایی اتخاذ شود.

وی ادامه داد: در همین راستا، و در جلسه ای که با حضور فرماندار شهرستان در محل کارخانه قند پیرانشهر برگزار شد بر تحویل این محصول به کارخانه قند شهرستان تا اتمام کامل چغندر تأکید شد و عنوان گردید که کشاورزان منطقه از بابت تحویل چغندر مازاد خویش هیچ گونه نگرانی نداشته باشند.

قریشی در ادامه اظهار داشت: متأسفانه کشاورزان منطقه هم بدلیل عدم رعایت کشت این محصول بر اساس میزان عقد قرار داد و پیمان ارائه شده به کارخانه قند پیرانشهر اقدام نکرده و بیشتر کشاورزان نسبت به میزان افزایش کشت چغندر اقدام کرده اند که این موضوع واقعا کارخانه قند شهرستان را با مشکلات جدی مواجه کره است.

مدیر جهاد کشاورزی پیرانشهر در ادامه سخنان خود یادآور شد: کل ظرفیت پذیرش كارخانه قند پیرانشهر حدود ٣٢٠ هزار تن در يكصد روز كاري ميباشد ولی تا اين تاريخ بیش از 450 هزار تن دريافت كرده است.

وی افزود: علاوه بر مقدار چغندر قند تحویلی به کارخانه قند پیرانشهر مقدار 270 هزار تن هم از طرف کشاورزان این شهرستان که دارای پیمان هستند به کارخانه های قند اروميه، خوي و نقده تحویل داده شده است.

قریشی در پاسخ به این پرسش که چرا کارخانه قند پیرانشهر به جای پرداخت مطالبات مادی چغندرکاران به آنان حواله شکر به قیمت پائین تر از قیمت معمولی آن در بازار، ارائه می دهد، و آیا این یک ظلم آشکار به چغندرکاران نیست، گفت: در صورت فروش شكر توليدي كارخانهاي استان موظف به پرداخت نقدي طلب چغندر كاران در كوتاهترين زمان ممکن هستند ولي باتوجه به عدم فروش شكر در بازار و بعلت اشباع بازار از شكر هاي وارداتي علي رغم ممنوعت واردات، متاسفانه شكر فراوري شده در بازار با نرخ مصوب توان مقابله با شكر وارداتي را ندارد و كشاورزان ناچارند با توجه به نياز به پول جهت پرداخت مطالباتشان و بدهي خريد نهاده هاي مورد لزوم مجبور به دريافت شكر هستند و آن را زير نرخ مصوب به بازار عرضه مي نمايند این در حالیست که مسئولان كارخانجات قند منطقه بارها اعلام کرده اند که مدت چند سالی است که دولت يارانه شكر را به آنها پرداخت نكرده است.

مدیر جهاد کشاورزی پیرانشهر در خاتمه این گفتگو به راهکار برون رفت از این مشکلات اشاره کرد و تصریح کرد: راهكار برون رفت از اين مشكل حمايت دولت از ساير محصولات كشاورزي است ضمنا چغندر قند در رقابت با ساير محصول از نظر در آمد زايي قابل مقايسه نيست لذا بايد خريد ساير محصولات کشاورزی طوري مد نظر سياستگذاران بخش كشاورزي باشد که اين محصولات ضمن خريد تضميني، بها ء خريد نيز در مقايسه با چغندر تفاوت معني داري نداشته باشد.

وی همچنین تأکید کرد که چغندر قند در منطقه اشتغال زايي خوبي ايجاد كرده به خصوص در روستاها كه در توسعه روستا و منطقه نقش داشته لذا برنامه ريزي بايد طوري باشد اين اشتغال از بين نرود.

کد خبر 52689

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha